InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?

Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?

Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen? Het overbruggingskrediet of de overbruggingslening is een kredietvorm die het mogelijk maakt om een periode financieel te overbruggen. Als je huidige woning nog niet verkocht is maar je toch al een nieuwe woning wilt aankopen, dan kan je een overbruggingskrediet aangaan. Dankzij dit krediet kan je de periode van verhuis naar je nieuwe huis op een praktische manier overbruggen. Belangrijke voorwaarde is wel dat er een overwaarde op je oude woning is. Wanneer je oude huis verkocht is, dan kan je met de opbrengsten van de verkoop je overbruggingslening terugbetalen. Bij deze vorm van krediet moet je rekening houden met een relatief korte looptijd en een vrij hoge rente. Wat zijn de voordelen en nadelen van dit overbruggingskrediet?

Wat is een overbruggingskrediet?

Nieuwe huis betalen

Het overbruggingskrediet is een kredietvorm die je kan aangaan om een huis mee te financieren. Als je oude woning nog niet verkocht hebt maar je wel al een nieuwe woning wilt financieren, dan kan je terecht bij de formule van het overbruggingskrediet. Het overbruggingskrediet is een soort lening waarmee je je nieuw huis kan betalen totdat je oude woning verkocht is.

Overwaarde

Is je oude woning verkocht, dan kan je met die opbrengsten je lening terugbetalen. Om een overbruggingslening te kunnen aangaan, moet er sprake zijn van een overwaarde op je oude woning. Het bedrag van het overbruggingskrediet is afhankelijk van die overwaarde. Doorgaans wordt er van uitgegaan dat je je oude woning hebt verkocht binnen de drie jaar. Het overbruggingskrediet heeft dus een vrij korte looptijd.

Overbruggingskrediet: wanneer?

Niet wachten

Zoals de naam het zegt, is het overbruggingskrediet ideaal om een periode te overbruggen. De mogelijkheid bestaat dat je oude woning nog niet verkocht is en je intussen een nieuwe woning wilt kopen. In dat geval is het dus niet praktisch om te wachten tot je oude woning verkocht geraakt. Daarom bieden kredietverstrekkers aan kredietnemers de kans om in dat geval een overbruggingskrediet aan te gaan.

Verkoop

Met het geleende geld kan je dan een nieuwe woning aankopen. Wanneer je oude woning verkocht geraakt, gebruik je eenvoudigweg het geld van de verkoop om je overbruggingslening af te betalen. Er is een heel uiteenlopend aanbod aan overbruggingskredieten bij de kredietverstrekkers. Het komt erop aan om alle voorwaarden goed te bestuderen, want de rente en de kosten kunnen nogal verschillen.

Voordelen overbruggingskrediet

Praktisch

De overbruggingslening maakt het gemakkelijk om geld beschikbaar te stellen voor de persoon die een nieuw huis wilt kopen en tegelijk op de verkoop van zijn oude woning aan het wachten is. Het overbruggingskrediet is op die manier een uiterst praktisch krediet voor als je wilt gaan verhuizen naar een pas aangekochte woning. Het aangaan van een tweede hypotheek is dus niet nodig.

Alleen rente

Bij de overbruggingslening los je alleen de rente af op het opgenomen geldbedrag.

Dubbele woonlasten

Voor wie dubbele woonlasten heeft, is het overbruggingskrediet een geschikte manier om over meer financiële ademruimte te kunnen beschikken. Op die manier kan je gedurende een periode makkelijker de dubbele woonlasten dragen.

Fiscale voordelen

De rente van het overbruggingskrediet is fiscaal aftrekbaar.

Nadelen overbruggingskrediet

Rente

Als je een overbruggingskrediet wilt aangaan, moet je opletten welke rente er bedongen wordt. De rentes die door de verschillende kredietverstrekkers worden aangeboden, kunnen nogal uiteenlopen. Vaak ligt de rente van een overbruggingskrediet hoger dan die van een hypotheek.

Looptijd

Doorgaans is de looptijd van de overbruggingskredieten kort, waardoor dit voor een zware financiële last kan zorgen. Doorgaans is de looptijd van een overbruggingskrediet drie jaar. De bedoeling is dat je je huidige woning binnen de drie jaar hebt verkocht, waardoor het overbruggingskrediet terugbetaald kan worden.

Bank

Bij het aangaan van het overbruggingskrediet is je keuze beperkt, want je bent verplicht om het overbruggingskrediet aan te gaan bij de bank of kredietverstrekker waar je je hypotheek op je nieuwe woning hebt lopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietOude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietAls je je oude woning nog niet verkocht hebt dan komt een overbruggingskrediet goed van pas. Bij een onverkocht huis zit…
Overbruggingshypotheek: voordelen & nadelenOverbruggingshypotheek: voordelen & nadelenEen overbruggingshypotheek is een bijzondere hypotheekvorm die wordt gebruikt indien uw oude huis nog niet verkocht is,…
Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?Huis kopen: wat zijn de voordelen van een hypotheek aangaan?Het aangaan van een hypotheek kan een zware last betekenen voor wie een huis wil kopen. Zeker in een crisis waar de prij…
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2019, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaargids.be/sparen/lenen-overbruggingskrediet.html, bezocht op 24/10/2015.

Reageer op het artikel "Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?"

Reacties

Patrick, 10-07-2017 18:14 #3
Hallo, wij hebben een eigen woning in Nederland en wensen deze te verkopen en een appartement te kopen in België. Het appartement kost minder dan de helft van de waarde van de woning in Nederland. Wij hadden graag een overbruggingskrediet hiervoor afgesloten, maar de meeste banken haken af daar het nieuwe pand in het buitenland ligt ondanks het waarborg pand het dubbele bedraagt vah het krediet en dus zeker bij een gedwongen verkoop het krediet inlost.

Weet iemand hier een bank die dit wel doet?

groetjes Patrick

Corrie, 17-01-2014 12:09 #2
5 jaar geleden nieuw appartement gekocht, overbruggingshyphoteek afgesloten, met idee deze af te lossen met verkoop 1ste woning. Na half jaar ontslagen wegens stopzetten bedrijf Nederland. 1ste huis na 4/12 jaar verkocht 100.000 onder de vraagprijs.
Zit nu dus met restschuld overbruggingshyphoteek van een ton. Huidig appartement belast met hypotheek 200.000,waarde 325.000. 1ste woning verkocht met toestemming bank. Nu wil de bank de 100.000 rest van overbrugging niet mee financieren omdat ik pas anderhalf jaar ZZP ben, en wil incasso langssturen. Wij hebben altijd op tijd betaalt. Wat kan ik doen? Het water staat aan mijn lippen. gr.Cor Reactie infoteur, 17-01-2014
Hallo Corrie,

Een van de mogelijkheden om het probleem rond je overbruggingskrediet op te lossen is om nogmaals met je bank te praten en een haalbare oplossing te vragen. Het kan altijd helpen als je toont dat je goede bedoelingen hebt om je krediet af te betalen. Verder kan je ook een beroep doen op tussenpersonen zoals schuldbemiddelaars die je helpen om tot een oplossing te komen.
Ook op de volgende links kan je nuttige info vinden om tot een oplossing te komen voor je kredietproblemen:

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/hulp-bij-schulden.html
http://www.zzp-nederland.nl/artikel/falliet-of-bijna

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Verertbruggen Ronny, 26-04-2012 18:38 #1
Ben aan scheiden heb en huis gekocht en mijn (exvrouw) wilt niet ter kennis van tekenen. Dat haar niets ten lasten kan gelegd worden. Nu moet ik overbruggingskrediet betalen omdat het over de termijn is.
Kan ik haar daarvoor iets tenlasten leggen, Omdat zij iets zou moeten betalen omdat ze niet wou tekennen. Bedankt al. Grt Ronny

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Reacties: 3
Schrijf mee!