InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > WOZ-krediet: geld lenen dankzij de overwaarde van je woning

WOZ-krediet: geld lenen dankzij de overwaarde van je woning

WOZ-krediet: geld lenen dankzij de overwaarde van je woning Als je huis met de jaren een hogere waarde heeft verkregen, dan kan je een beroep doen op het WOZ-krediet. Het WOZ-krediet biedt je de mogelijkheid om geld te lenen dankzij de overwaarde van je woning. Deze vorm van krediet is een soort van doorlopend krediet met verklaring van hypotheek. Doordat je woning als onderpand dient, kan je genieten van een lagere rente. Het WOZ-krediet is ook interessant op fiscaal vlak: als je verbeteringen aanbrengt aan je huis dan is de rente fiscaal aftrekbaar. Wat zijn zoal de voordelen en nadelen van dit WOZ-krediet?

Wat is het WOZ-krediet?

"WOZ" in WOZ-krediet staat voor Wet Waardering Onroerende Zaken. Onroerende zaken zoals bijvoorbeeld een woning, kunnen met de jaren een hogere waarde krijgen. Als je een huis koopt en een hypotheek aangaat, dan kan het zijn dat je huis op lange termijn in waarde zal stijgen. Je huis zal dus een "overwaarde" krijgen in vergelijking met de oorspronkelijke waarde op het moment dat je het aankocht.

Overwaarde woning

De overwaarde van je woning is essentieel bij een WOZ-krediet, want het is die overwaarde die je de mogelijkheid geeft om te gaan lenen. Hoe meer je huis in waarde is gestegen, hoe meer krediet je kan krijgen. Je zal met de kredietverstrekker of bank moeten overeenkomen hoeveel de kredietlimiet zal bedragen.

Doorlopend krediet met verklaring van hypotheek

Hypotheek

Het WOZ-krediet komt overeen met een doorlopend krediet met een verklaring van hypotheek. Door deze verklaring kan je een lage rente bekomen voor je lening. Als je daarbij ook van plan bent om je woning te verbeteren of te restaureren, dan is de rente fiscaal aftrekbaar. Op die manier is dit een geschikt krediet om kostbare werken aan je woning mee te financieren.

Rente en waarde

Bij het WOZ-krediet geldt je woning als onderpand waardoor het mogelijk is om een voordelige rente te verkrijgen. Bovendien kan je bij het WOZ-krediet net als bij het doorlopend krediet geld opnemen wanneer je wilt. Je kan een WOZ-krediet aangaan voor een waarde van 10.000 tot 75.000 euro.

WOZ-krediet: voordelen

Flexibiliteit

Net als bij het doorlopend krediet kan je bij het WOZ-krediet rekenen op een grote flexibiliteit. Het WOZ-krediet biedt de mogelijkheid om ervan gebruik te maken wanneer je dat wilt.

Lage rente

Doordat je huis een onderpand is voor het krediet, kan je vaak genieten van een lagere rentevoet. Dit is voordelig vermits het zelden makkelijk is om bij leningen voordelige rentevoeten te verkrijgen.

Fiscaal voordelig

Niet te vergeten zijn de eventuele fiscale voordelen. Als je je WOZ-krediet gebruikt om verbeteringen of vernieuwingen aan je huis te doen, dan is de rente fiscaal aftrekbaar. Dit kan een aardige financiële steun betekenen voor de steeds kostelijke verbouwingen aan een woning.

Geen extra kosten

Het WOZ-krediet heeft niet de bijkomende kosten die je wel zou hebben als je een tweede hypotheek zou nemen, zoals bijvoorbeeld de sluitingskosten en de notariskosten.

WOZ-krediet: nadelen

Eigen woning

Het WOZ-krediet is alleen toegankelijk voor mensen met een eigen woning.

Variabele rente

De rente op het WOZ-krediet is variabel, zodat je op voorhand niet precies weet hoeveel rente je geldopname met zich mee zal brengen.

Geld lenen kost altijd geld

Hoewel de rente voordelig kan zijn omdat je woning in onderpand gegeven is, toch zal je lening altijd geld kosten. Er zal altijd een rente zijn, je zal altijd geld moeten betalen om te mogen lenen. Dit geldt in feite voor alle leningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flexibel hypotheek krediet tegen laag tariefFlexibel hypotheek krediet tegen laag tariefAls je overwaarde hebt op je huidige woning dan kun je dit opnemen door middel van het flexibel hypotheek krediet. Je ne…
Wat is overwaarde?Wat is overwaarde?Overwaarde wordt ook wel “eigenwoningreserve” genoemd. Wat is overwaarde en hoe kun je de overwaarde opnemen en benutten…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Krediethypotheek: voordelen & nadelenKrediethypotheek: voordelen & nadelenEen krediethypotheek is een doorlopend krediet, waarbij de eigen woning als onderpand dient. Naast een lage rente biedt…
Bronnen en referenties
  • http://www.woz-krediet.nl/, bezocht op 14/09/2015.

Reageer op het artikel "WOZ-krediet: geld lenen dankzij de overwaarde van je woning"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!