InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hybride hypotheek: uitleg en voordelen

Hybride hypotheek: uitleg en voordelen

Hybride hypotheek: uitleg en voordelen De hybride hypotheek is een flexibele hypotheekvorm. En dat is een voordeel. Een uitleg van deze hypotheek: het is een combinatie van een spaarhypotheek en een beleggingsverzekeringshypotheek. Afhankelijk van de vooruitzichten op de beurs kunt u de hybride hypotheek al naar gelang omzetten van spaar- naar beleggingsverzekeringshypotheek en andersom. De hybride hypotheek biedt veel mogelijkheden qua verlagen en verhogen van premie en beleggen. Wat zijn nu meer voordelen van de hybride hypotheek? Wanneer de vooruitzichten op de beurs minder gunstig zijn kunt u de hybride hypotheek omzetten naar beleggingsverzekeringshypotheek. Bij goede vooruitzichten zet u de hypotheek weer om in een spaarhypotheek. Eén van de voordelen van de hybride hypotheek is de flexibiliteit. Een hybride hypotheek kan overigens ook een combinatie zijn van spaarhypotheek en beleggingshypotheek. De hybride hypotheek is veel meer flexibel dan een spaarhypotheek.

Hybride hypotheek is flexibel

  • De premie van een hybride hypotheek kunt u op verschillende manieren aanpassen: u kunt de premie verhogen of verlagen.
  • De looptijd kunt u verkorten of verlengen
  • De overlijdensrisicoverzekering kunt u muteren of wel/niet verzekeren

Gezien het laatste punt is de hybride hypotheek een aantrekkelijke optie indien u niet warm loopt voor de verplichte overlijdensrisicoverzekering die aan de spaarhypotheek vastzit.

Hybride hypotheek: waar bestaat deze vorm uit?

  • Een beleggingsverzekering
  • De hypothecaire lening
  • Spaarhypotheekrekening

Mogelijkheden: uitleg

  • De hypotheek is af te sluiten met Nationale Hypotheek Garantie
  • De rentevergoeding op de spaarhypotheekrekening is gelijk aan de hypotheekrente
  • U kunt de hypotheek opbouwen door een combinatie tussen beleggingsfonds(en) en spaarhypotheekrekening.
  • Opgebouwd vermogen kunt u in een beleggingsfonds doen
  • U kunt ervoor kiezen om de spaarpremies te beleggen op de spaarhypotheekverzekering
  • U kunt het vermogen overboeken naar de spaarhypotheekverzekering
  • Over deze gestorte premie krijgt u een rentevergoeding (netto) die gelijk is aan de hypotheekrente. Meestal blijft de premie hetzelfde indien er sprake is van extra aflossing of extra storting. Echter, premie kan aangepast worden indien wenselijk.

Spaarhypotheekfonds

U kunt ook de keuze maken om de premie in het spaarhypotheekfonds te storten. Op deze manier verschilt de hybride hypotheek overigens niet van de spaarhypotheek, waarbij ook het eindkapitaal en de looptijd vastliggen.

Hybride hypotheek versus spaarhypotheek: uitleg

Het verschil met de spaarhypotheek zit hem in de wijze van innen van de premie overlijdensrisicoverzekering. Ook wordt de spaarhypotheek automatisch afgelost wanneer het opgebouwde vermogen het hypotheekbedrag heeft bereikt. Dit is niet verplicht bij een hybride hypotheek.

Premie beleggen

U kunt premie beleggen in beleggingsfondsen waarbij u de keuze heeft tussen aandelenfondsen, depositofondsen of een combinatie van fondsen. Het hoogste rendement levert meestal een aandelenfonds (maar dit is ook de minst veilige manier van beleggen). Premie beleggen in een depositofonds levert minder rendement op, maar is veiliger. Hoe de premie verdeeld wordt over de fondsen, is een keuze die u zelf mag maken. Dit behoort eveneens tot de voordelen van de hybride hypotheek.

Premie overlijdensrisicoverzekering

  • Doelkapitaal en looptijd worden vastgezet
  • Doelkapitaal en premie worden vastgezet
  • Premie en looptijd worden vastgezet
Wanneer u een keuze heeft gemaakt, kunt u dit vanwege het flexibele karakter van de hybride hypotheek eveneens in een later stadium weer veranderen.
Gerelateerde artikelen
Spaarbeleggingshypotheek: voordelen & nadelenDe spaarbeleggingshypotheek is een hybride hypotheekvorm: een combinatie tussen een spaarhypotheek en een beleggingshypo…
Hybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekHybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekEen hypotheekvorm is de spaarbeleggingshypotheek, ook wel de hybride hypotheek genoemd. Deze hypotheek is een variant op…
Hypotheek oversluiten: voordelen & nadelenHypotheek oversluiten: voordelen & nadelenDe meest voorkomende reden waarom mensen hun hypotheek oversluiten is een lagere rente die geldt voor de nieuwe hypothee…
Bronnen en referenties
  • Bron: Vereniging Eigen Huis

Reageer op het artikel "Hybride hypotheek: uitleg en voordelen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!