InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Geldkwesties: Huis kopen? Ja, vooral nu

Geldkwesties: Huis kopen? Ja, vooral nu

Geldkwesties: Huis kopen? Ja, vooral nu De kopers hebben het voor het zeggen op de huidige woningmarkt. Er zijn ideale omstandigheden: een groot aanbod, dalende prijzen, stabiele hypotheekrente. Wanneer u nu koopt plukt u straks de vruchten. In dit artikel acht redenen om nu een huis te kopen: kopersmarkt, hypotheekrente, goede onderhandelingspositie, goede investering, huizenprijzen realistischer, opbouw vermogen, hypotheekrenteaftrek op de helling en no risk clausule.

De hypotheekrente is niet hoog

Klopt gedeeltelijk

De hypotheekrente is aan het dalen. Dit wordt veroorzaakt door de grote kapitaalinjecties van de overheid in de banksector. Hiermee is de kredietverstrekking weer op gang gekomen. Ook hebben Centrale Banken hun rente verlaagd. De andere banken geven, zij het mondjesmaat, die renteverlaging door aan de klanten. Zaak is wel om een onafhankelijke adviseur in te schakelen die op de hoogte is van de huidige rentestanden. Dit kan u veel geld opleveren.

De woningmarkt is een kopersmarkt: de koper is de 'baas'

Klopt als een bus

De vraag naar woningen is afgenomen zodat veel huizen langer leeg staan. Dit leidt tot dalende prijzen die overigens per regio verschillen. In het algemeen kan gezegd worden dat de kopers het hierdoor voor het zeggen hebben. Hun droomhuis is zomaar op de markt aanwezig en zal niet snel worden weggekaapt door een ander.

Een woning is een goede investering voor de lange termijn

Op grond van het verleden klopt dit

Prijzen van koopwoningen zijn harder gestegen dan de koopkracht. Hoe eerder u een huis koopt, hoe meer u daarvan kunt profiteren. Bovendien kopen de meeste mensen een huis voor langere tijd. Zij zullen de dip dus uitzitten. Daarnaast kent Nederland een tekort aan woningen wat een prijsopdrijvend effect heeft. Dit tekort neemt toe omdat de markt voor nieuwbouwwoningen is ingestort. Ook in 2010 wordt een drastische terugval verwacht van nieuwe woningen.

Kopers hebben een goede onderhandelingspositie

Dit klopt

De koper kan een laag bod doen omdat de verkoper niet graag zijn huis te lang te koop ziet staan vanwege dubbele woonlasten. De verkoper zal dus openstaan voor onderhandelingen en hiervan kan de koper profiteren.

De hypotheekrenteaftrek gaat verdwijnen

Kan kloppen

Mocht dit echt gaan gebeuren dan kunt u beter nu nog profiteren. Hoe langer u elke maand geld terugkrijgt hoe meer u er van profiteert. Iedereen die vóór de afschaffing of beperking een hypotheek neemt, blijft buiten schot. Tenzij de woning weer wordt verkocht.

De huizenprijzen zijn realistischer geworden

Klopt wel

Jarenlang was de woningmarkt overspannen en rezen de huizenprijzen de pan uit. Met of zonder de kredietcrisis kon deze ontwikkeling niet eeuwig doorgaan. Nu is sprake van een correctie. Hoe lang deze duurt is onduidelijk.

Met een huis bouw je een vermogen op

Dat is altijd zo geweest

Zodra de hypotheek lager is dan de vrije verkoopwaarde spreken we van overwaarde. Dit kan ontstaan door waardestijging van het huis en door aflossing van de hypotheek. Over overwaarde hoor je nu niets, maar dit kan terugkomen zodra de financiële markt tot rust is gekomen. Bij het nu (gedeeltelijk) aflossen van de hypotheek kan een aardig appeltje voor de dorst opgebouwd zijn.

De verkoper gaat sneller akkoord met een no-risk clausule

Dit is mogelijk

De koop gaat niet door als de koper zijn eigen woning niet binnen een vooraf vastgestelde termijn heeft verkocht. Verkopers zullen eerder met deze voorwaarde akkoord gaan omdat zij al blij zijn als een potentiële koper zich meldt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweede huis kopen  Waar sluit ik de hypotheek af?Tweede huis kopen Waar sluit ik de hypotheek af?Een tweede huis kopen kan een goede investering zijn, maar waar moet u de hypotheek afsluiten? Het maakt een groot versc…
Dubbele hypotheeklasten dragenDubbele hypotheeklasten dragenDubbele hypotheeklasten kunt u een tijdje dragen, maar uiteindelijk zal één van de huizen verkocht moeten worden.
Belasting vermogen minderjarig kind (BEM clausule)Belasting vermogen minderjarig kind (BEM clausule)Wie betaalt belasting over het vermogen van een minderjarig kind, de ouders? Hoe kan de BEM clausule u in 2019 helpen om…
Is het gevaarlijk om veel geld te investeren in vastgoed?Is het gevaarlijk om veel geld te investeren in vastgoed?Het kopen van een eigen huis wordt door de meeste mensen beschouwd als een goede investering voor de toekomst. Maar is d…
Is overwaarde na verkoop huis belast?Op het moment dat u uw eigen huis verkoopt met een overwaarde, verandert er in fiscaal inzicht iets. De waarde van uw ei…

Reageer op het artikel "Geldkwesties: Huis kopen? Ja, vooral nu"

Reactie

Istrilyin, 05-01-2010 13:18 #1
Interessant is om te zien hoe de argumenten ongeveer overeen komen met de argumenten toen de huizenmarkt in de VS net begon in te storten. Lage rente. Vermogen opbouwen. Prijzen zijn net 5% naar beneden gegaan…

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Geldkwesties
Reacties: 1
Schrijf mee!