InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Spaarhypotheek kiezen, voordelen

Spaarhypotheek kiezen, voordelen

Spaarhypotheek kiezen, voordelen Wanneer je de spaarhypotheek kiest, kun je op internet offertes vergelijken van alle hypotheekaanbieders. Zo vindt je de laagste hypotheekrente. U kunt onafhankelijk advies inwinnen en offertes opvragen voor een renteoverzicht. Tevens krijgt u dan advies over de hypotheek die het beste bij u past. Een spaarhpotheek heeft nogal wat voordelen die al dan niet afhankelijk zijn van de rentestand.

Onafhankelijk advies en renteoverzicht

In een onafhankelijk advies schetsen ze u een financieel plaatje zodat u de lasten kunt bekijken. Op internet vindt u een renteoverzicht, handig om snel de laagste hypotheekrente te zien.
Wanneer u voor onafhankelijk advies gaat, wint u dit beter in bij meer dan één hypotheekadviseur zodat u ook meer dan één offerte kunt bekijken.

Voordelen van de spaarhypotheek

  • Een ander kenmerk van de spaarhypotheek als hypotheekvorm is dat je uitkering van kapitaal krijgt, namelijk het opgebouwde spaargeld, wanneer je de hypotheek besluit tussentijds te beëindigen.
  • De opbouw van kosten bij een spaarhypotheek zijn duidelijk en overzichtelijk.
  • Je betaalt een afsluitprovisie bij het afsluiten van de hypotheek (ongeveer 1,5 % van de hypotheek).
  • Verder betaal je premie overlijdensrisicoverzekering. Hierbij wordt gekeken naar gezondheid, geslacht en leeftijd.
  • Bovengenoemde punten blijven dan tijdens de looptijd van de spaarhypotheek onveranderd.
  • Ook vinden er verder geen inhoudingen qua kosten op de spaarhypotheek meer plaats (denk aan spaarpremie, administratiekosten, beheerskosten).
  • Een kenmerk van de spaarhypotheek is dat de hypotheekrente en hypotheekrentevergoeding over premies aan elkaar gekoppeld zijn.
  • Bij een hoge rentestand is de spaarhypotheek dus voordelig.
  • Een stuk voordeliger dan een beleggingshypotheek.
  • De spaarhypotheek biedt meer zekerheid dan een levenhypotheek en is duidelijk: het verzekerde bedrag is gelijk aan het bedrag van de hypotheek.
  • De bruto en netto lasten blijven gelijk zolang de rente hetzelfde blijft
  • Hypotheekrenteaftrek, spaarpremie en overlijdensrisicoverzekering blijven onveranderd
  • Voordelig bij hoge rentestand
  • De belastingvrije vergoeding is gelijk aan de hypotheekrente. Dus je vermogen groeit sneller op deze manier.
  • De looptijd van de hypotheek kan verkort worden of je gaat een lagere premie betalen.

Spaarhypotheek en eigen vermogen

Wanneer je een woning wilt kopen en je hebt eigen vermogen, kun je een lagere hypotheek nemen. Je kunt ook een hoge spaarhypotheek nemen en met het eigen vermogen in het begin extra premie storten.
Het gevolg is dan dat je een aanzienlijk spaarkapitaal opbouwt. Hierover krijg je een belastingvrije vergoeding.

Nadelen van de spaarhypotheek

  • Hoewel u bij een spaarhypotheek gelijkblijvende lasten heeft en dus meer zekerheid, brengt deze hypotheekvorm hogere maandlasten met zich mee bij een lage hypotheekrente.
  • Voor een alleenstaande is deze hypotheekvorm minder voordelig.
  • In de premie overlijdensrisicoverzekering zitten de kosten die de verzekeraar maakt inbegrepen.
  • Daarom willen veel verzekeraars dat de hypotheekschuld volkomen door de overlijdensrisicoverzekering gedekt worden. Dat betekent dat je niet ergens anders een overlijdensrisicoverzekering kan afsluiten, omdat deze gekoppeld moet zijn aan de spaarhypotheek. Maar een alleenstaande kan zonder een overlijdensrisicoverzekeringspremie, als de alleenstaande nog betrekkelijk jong is.
  • Geen tussentijdse beëindiging van overlijdensrisicoverzekering bij bijvoorbeeld echtscheiding
  • Strakke fiscale voorwaarden
  • Niet flexibel
  • Minder voordelig voor alleenstaande

Echtscheiding

Wanneer omstandigheden in je leven veranderen, is het niet eenvoudig om de overlijdensrisicoverzekering aan te passen. Het kan zijn dat je door echtscheiding geen overlijdensrisicoverzekering meer nodig hebt. Toch kun je de overlijdensrisicoverzekering niet beëindigen. Het is namelijk een vast onderdeel van de hypotheek. Dus, de spaarhypotheek als hypotheekvorm is een niet flexibele hypotheek.

Spaarhypotheek is niet zo flexibel

Een overlijdensrisicoverzekering is niet tussentijds te beëindigen. Bij een andere geldende rente in een nieuwe rentevaste periode, kan de premie dalen wanneer de rente hoger wordt. Aangezien je je, net als bij iedere hypotheekvorm, moet houden aan de fiscale voorwaarden kan je hierdoor problemen krijgen met de maximumverhouding tussen hoogste en laagste premie en de minimale looptijd. Het is dus verstandig om bij een spaarhypotheek een minimale looptijd van twintig jaar te nemen.

De spaarhypotheek is, ondanks de nadelen een redelijk veilige en duidelijke hypotheek.

Wie een hypotheekvorm gaat kiezen, kan kiezen uit een lineaire hypotheek, annuïteitenhypotheek, krediethypotheek, aflossingsvrije hypotheek, levenhypotheek, hybride hypotheek, startershypotheek en beleggingshypotheek. Kortom de mogelijkheden zijn legio. Via internet kun je hypotheekaanbieders met de laagste hypotheekrente met elkaar vergelijken, offertes aanvragen en een renteoverzicht bekijken. Of u wint onafhankelijk advies in, zodat u samen met de hypotheekadviseur kijkt welke hypotheek het beste bij u past.
Gerelateerde artikelen
Hybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekHybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekEen hypotheekvorm is de spaarbeleggingshypotheek, ook wel de hybride hypotheek genoemd. Deze hypotheek is een variant op…
Spaarhypotheek: voor- en nadelen van deze hypotheekSpaarhypotheek: voor- en nadelen van deze hypotheekEen andere populaire hypotheekvorm is de spaarhypotheek. De hypotheek loopt samen met een gemengde verzekering. Het bijz…
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…

Reageer op het artikel "Spaarhypotheek kiezen, voordelen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 25-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!