InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Werkwijze van de DSB bank bij hypotheken

Werkwijze van de DSB bank bij hypotheken

Werkwijze van de DSB bank bij hypotheken De werkwijze van de DSB kwam in 2009 veel negatief in het nieuws. Veel mensen beweren gedupeerd te zijn en de misstanden worden onderstreept door oud-medewerkers van DSB-bank. Vrijwel iedereen is het erover eens dat de DSB het niet goed heeft gedaan, maar hoe zit deze hypotheekconstructie eigenlijk in elkaar? Hieronder vind je uitleg over de handelswijze van de DSB bank en wat de termen koopsompolis, provisie, executiewaarde en hypotheekschuld daarmee te maken hebben.

Klanten trekken met lage rentes

Voordat de DSB bank failliet ging, maakte DSB veel reclame voor lage hypotheekrentes en beweerden daarbij de goedkoopste hypotheekverstrekker van Nederland te zijn. Het rentepercentage waarmee zij adverteerden is inderdaad erg laag: vaak meer dan 1,5% lager dan bij andere banken. Hiermee trokken ze dan ook veel klanten. Daar komt bij dat de DSB bank onder veel verschillende namen opereerde: Frisia Financieringen, Becam, lenen.nl en vele, vele anderen zijn handelsnamen die onderdeel uitmaakten van de DSB. Hierdoor maakten mensen, die dachten te kiezen uit verschillende aanbieders, eigenlijk een keuze uit verschillende namen die voor het zelfde bedrijf staan.

Verzekeringen en koopsompolissen

Het is vrij gebruikelijk om bij je hypotheek één of meerdere verzekeringen af te sluiten. Denk bijvoorbeeld aan een overlijdensrisicoverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Normaal gesproken wordt voor dit soort verzekeringen maandelijks een premie afgedragen. De DSB bank had hier echter een eigen - redelijke unieke - betalingsconstructie voor. De DSB stelde namelijk de voorwaarde dat mensen bepaalde verzekeringen afsloten en dat die in één keer werden betaald. Vaak ging het daarbij om enkele tienduizenden euro's! De meerderheid van de mensen die net een huis hebben gekocht, kunnen zo'n premie niet betalen en daarom werd er veel gebruik gemaakt van een koopsompolis: een extra lening die wordt opgenomen in de hypotheek. De hypotheekschuld wordt dus verhoogd en overstijgt in veel gevallen de waarde van het huis.

Provisies

De verzekeringen die mensen verplicht moesten afsluiten bij de DSB, waren behoorlijk hoog in vergelijking met andere verzekeringen. In de uitzending van 30 september 2009 van Nova vertelden oud-medewerkers van DSB dat er op grote schaal hoge koopsompolissen zijn verkocht en dat de verkopers en/of DSB daarbij een provisie van vaak meer dan 80% ontvangen op de verkoop van deze producten. Wanneer er dus een koopsompolis wordt afgesloten van 30.000 euro gaat daarvan 24.000 euro naar de DSB en slechts 6.000 euro wordt gebruikt om daadwerkelijk een verzekering mee af te sluiten.

Einde van de rentevasteperiode

Ondanks de hoge hypotheekschuld, vallen de maandlasten bij een DSB-hypotheek in het begin mee door de lage hypotheekrente. Wanneer de rentevastperiode afloopt (vaak al na één jaar) wordt het rentepercentage echter direct verhoogt (het gaat hier om een verschil tussen vaste en variabele rente). Het wordt dan ook al snel voordeliger om de hypotheek over te sluiten naar een andere bank: het rentepercentage van de DSB bank overstijgt nu namelijk die van andere banken. Echter, doordat de hypotheekschuld in veel gevallen hoger is geworden dan 125% van de executiewaarde (de executiewaarde is het bedrag dat een huis minimaal moet opleveren bij verkoop), willen andere banken de schuld niet overnemen. Klanten van de DSB zaten dus aan de DSB bank vast en ook aan de (hoge) rentetarieven.

Verschillende mensen konden de maandlasten uiteindelijk niet meer opbrengen en waren genoodzaakt om hun huis te verkopen. Maar doordat de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van het huis, blijven mensen met een restschuld zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terug naar de basis, de lineaire hypotheekEr zijn vele hypotheekvarianten te bedenken met verschillende voordelen en nadelen. De lineaire hypotheek heeft ook nade…
Hypotheek en hypotheekakteHypotheek en hypotheekakteAls je een hypotheek afsluit, teken je een hypotheekakte. In de hypotheekakte staan vermeld de hoogte van de rente en de…
Verhoogde inschrijving hypotheek: onderhands verhogenVerhoogde inschrijving hypotheek: onderhands verhogenBij het afsluiten van een hypotheek kunt u in 2019 ook voor een verhoogde inschrijving kiezen. De hypothecaire inschrijv…
Een hypotheekschuld herfinancierenEen hypotheekschuld herfinancierenIndien een hypotheekschuld niet volledig wordt afbetaald, blijft er na afloop van de looptijd van de hypotheek een hypot…
Hypotheek bij NIBC Direct afsluitenHypotheek bij NIBC Direct afsluitenBij NIBC Direct kunt u online direct uw hypotheek afsluiten. In 2019 is dit zeker tegen een lage hypotheekrente mogelijk…
Bronnen en referenties
  • www.trosradar.nl
  • www.nhp.nl (Nationale hypotheekpas)
  • www.novatv.nl

Reageer op het artikel "Werkwijze van de DSB bank bij hypotheken"

Reactie

Roelf Middel, 20-10-2009 17:43 #1
Ik vind, dat verkopers, die -ten behoeve van hun eigen gewin- willens en wetens aan de aanstaande huiseigenaar
producten verkopen, die zij eigenlijk op basis van hun inkomen niet kunnen betalen, gevangenisstraf moeten krijgen.
in de jaren 60 -70 mocht iemand bij aankoop huis max. 17% van het brutoloon (alleen van de echtgenoot) kwijt zijn aan integrale hypotheekkosten. dit om de aanstaande koper ervoor te behoeden zich te *overeten*. die rem is
thans helemaal weg. het is gread, gread dat thans regeert, zowel aan de verkopende als aan de kopende kant.

Infoteur: Brempie
Laatste update: 09-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!