InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek: waarop letten vóór je een hypotheek afsluit?

Hypotheek: waarop letten vóór je een hypotheek afsluit?

Hypotheek: waarop letten vóór je een hypotheek afsluit? Een hypotheek afsluiten is niet iets waar je zonder verpinken aan begint. Er komen heel wat financiële overwegingen aan te pas. Een van de belangrijkste vragen die je je zal stellen, is de grootte van het bedrag dat je maandelijks wil aflossen voor je hypotheek. Een al te groot bedrag voor je maandelijkse hypotheekaflossing is af te raden, want je moet genoeg geld over houden om van te leven. Ook is het nuttig om je een beeld te vormen van de toekomst, zowel wat het huis betreft als jezelf. Zo maak je best een schatting van de mogelijke energie- en onderhoudskosten van de woning die je koopt, en dit om al een beeld te krijgen van de hap die dit uit je maandelijks budget zal nemen. Waarop moet je nog zoal letten bij het afsluiten van een hypotheek?

Waarop letten bij afsluiten hypotheek?

Bij het aangaan van een hypotheek moet je met een heleboel dingen rekening houden. Zo is er in de eerste plaats het bedrag van de maandelijkse hypotheekaflossing. Om te berekenen hoeveel je wil aflossen per maand hou je best rekening met de volgende vuistregel. Spendeer maximaal één derde van je inkomen aan de aflossing van je hypotheeklening. Heel wat banken gebruiken deze regel bij het afsluiten van een hypotheek.

Hypotheekaflossing

Een andere vuistregel zegt dat je na de betaling van je vaste uitgaven ongeveer duizend euro per maand moet overhouden om van te kunnen leven. Tot die vaste uitgaven behoren niet alleen de maandelijkse aflossingskosten zelf, maar ook andere uitgaven zoals financieringen, eventueel alimentatiegeld en andere kosten.

Onderhoudskosten woning

Ten eerste moet je rekening houden met de kosten van onderhoud van je toekomstige woning. Als het om een relatief oud huis gaat, dan ga je meer onderhoudskosten hebben dan met een nieuw huis. Vraag advies aan iemand met ervaring en laat hem of haar een schatting maken van de mogelijke kosten.

Energiekosten

Vervolgens is het belangrijk om te kijken hoeveel je huis zal kosten op het vlak van de zoals gas en elektriciteit. Informeer je op voorhand bij de gasleverancier en de electriciteitsleverancier over de tarieven. Vraag of ze een realistische prognose kunnen maken van het maandbedrag dat je ongeveer zal moeten betalen voor de kosten.

Verzekering en taksen

Ook is het interessant om uit te zoeken hoeveel onroerende voorheffing je zal moeten betalen op je nieuwe woonst. Het is beter om die kosten op voorrand in beeld te brengen. Bovendien ga je best na hoeveel je zal moeten betalen voor de schuldsaldoverzekering en de brandverzekering. Vraag aan je verzekeringsmaatschappij om een ruwe schatting te maken voor de brandverzekeringspremie. Meestal kan dit gedaan worden aan de hand van de grootte van het huis.

Hypotheek en toekomst

Levensstijl

Hou ten eerste rekening met je eigen levensstandaard: is die eerder sober, dan kan je meer besteden aan je hypotheekaflossing. Geef je graag veel geld uit en is je levensstijl eerder exuberant, kies dan voor een kleiner bedrag. Hou rekening met veranderingen in je privé-leven zoals bijvoorbeeld het stichten van een gezin of het kopen van een nieuwe wagen. Ga na welke bijkomende kosten er zullen zijn als je kinderen zal hebben of wat het bedrag zal zijn van een eventuele autolening in de toekomst.

Vaste baan

Het allerbelangrijkste op het vlak van je toekomstige situatie is waarschijnlijk je werk. Als je goede toekomstperspectieven hebt op je werk, dan hoef je geen schrik om het financieel niet aan te kunnen. Als je baan onzeker is op lange termijn of als je bijvoorbeeld parttime zal gaan moeten werken, dan kan je het financieel moeilijker krijgen. Zeker in tijden van crisis is het goed om rekening te houden met eventuele rampscenario's op het vlak van werkgelegenheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?Huis kopen: waarop letten voordat je een woning koopt?Het kopen van een huis kan een beslissing zijn die voor de meeste mensen zorgen en stress met zich meebrengt. Een woning…
Hypotheekbescherming: je hypotheek beschermen tegen pechHypotheekbescherming: je hypotheek beschermen tegen pechAls je een hypotheek hebt lopen dan kan het zijn dat na verloop van tijd de maandelijkse aflossing erg zwaar gaat wegen…

Reageer op het artikel "Hypotheek: waarop letten vóór je een hypotheek afsluit?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!