InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Eerste huis kopen: woonwensen, maximale hypotheek

Eerste huis kopen: woonwensen, maximale hypotheek

Eerste huis kopen: woonwensen, maximale hypotheek Het kopen van je eerste koophuis is spannend. Bij de aankoop van je eerste huis moet je veel dingen regelen. Omdat je de ervaringen van het kopen van een huis mist, is het handig om hier richtlijnen bij te hebben. Voordat je je eerste huis koopt moet je je woonwensen wel helder hebben, wat is je belangrijkste doel tot het kopen van een eigen huis (extra ruimte, voldoende licht, veel tuin)? En wat is je maximale hypotheek, hoeveel kun je betalen voor een eerste eigen huis? Bij het kopen van je eerste eigen huis, is het heel belangrijk om van te voren vast te stellen wat je woonwensen zijn. Wat verwacht je van je eerste huis?

Dit kan zijn:

  • veel licht
  • veel opbergruimte
  • veel tuin
  • ruimte om te studeren
  • ruimte voor een kinderkamer

Maar ook moet je voordat je je eerste huis koopt, al duidelijk hebben wat de maximale hypotheek is.

Kopen van huis, woonwensen

Meestal wordt een eigen huis gekocht, doordat men kijkt naar de maximale hypotheek. De maximale hypotheek wordt berekend, zelf via Internet, of door een hypotheekadviseur. Vervolgens gaat men voor dat berekende bedrag kijken welke huizen daarvoor te koop zijn. Het is wellicht verstandiger om je eerst af te vragen: wat zijn mijn woonwensen, wat verwacht ik van mijn eerste eigen huis. En dan moeten deze woonwensen wel redelijk zijn, je koopt immers je eerste eigen huis.

Woonwensen opschrijven

Wat ook handig is, is om je woonwensen op te schrijven. En de belangrijkste woonwens zet je dan bovenaan. Misschien zijn namelijk niet alle woonwensen mogelijk voor de hypotheek die je kunt afsluiten. Dan kun je altijd een woonwens of meerdere schrappen.

Maximale hypotheek

Meestal begint je wanneer je van plan bent een huis te kopen, met het berekenen van de maximale hypotheek. De maximale hypotheek wordt berekend aan de hand van je bruto salaris. Houdt er rekening mee dat de gekozen hypotheekvorm nogal wat invloed heeft op de maximale hypotheek. Verdiep je eerst in de verschillende hypotheekvormen, want misschien past de geadviseerde hypotheekvorm niet bij je. En ligt de maximale hypotheek lager dan nodig is. Het is beter een hypotheekadviseur te raadplegen, dan om zelf een berekening te maken via Internet.

Ook nog lekker leven

Tevens is het zo, dat de som die je leent om je eerste huis te kopen, niet persé gelijk staat aan de som die je kunt betalen. Een regel waarvan uitgegaan is: je maandelijkse woonuitgaven mag niet hoger uitvallen dan 1/3 van je netto-inkomen. Onder woonuitgaven vallen de hypotheekkosten, gas, licht, water, verzekeringen en onroerend goed belasting. Als je bovengenoemde regel aanhoudt, houdt je voldoende geld over voor de overige uitgaven. Het gaat er niet om wat je maximaal aan hypotheek kan betalen, maar wat je wilt betalen. Bedenk dat daar een groot verschil in zit. Als je graag reist bijvoorbeeld, is het misschien helemaal niet verstandig om een hypotheek af te sluiten op basis van wat maximaal haalbaar is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eerste huis kopen: woonwensen, maximale hypotheek"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!