InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aftrek hypotheekrente 2020 verder omlaag

Aftrek hypotheekrente 2020 verder omlaag

Aftrek hypotheekrente 2020 verder omlaag De hypotheekrenteaftrek 2020 is om een aantal redenen lager. Beleidsmatig wordt de hypotheekrenteaftrek 2020 beperkt, de hypotheekrente daalt, u moet aflossen en ook het eigenwoningforfait kost u aftrek. Sinds 2013 is de hypotheekrenteaftrek voor nieuwe hypotheken (de starters) verder beperkt. Deze verandering geldt niet voor de oudere bestaande hypotheken gelukkig. Maar toch, de hypotheekrenteaftrek is zeer bepalend voor de hoogte van uw maandlasten en de hypotheeklasten en daarom kost minder aftrek u geld. Ook fiscaal betaalt u in 2020 meer voor uw eigen woning.

Aftrek hypotheekrente automatisch omlaag

Allerlei maatregelen zorgen ervoor dat de aftrek van hypotheekrente automatisch omlaag gaat. Zo is de rente voor de hypotheek op uw huis maar gedurende dertig jaar aftrekbaar van de belasting. Wie een eigen woning koopt met hypotheek, kan met andere woorden na dertig jaar de hypotheekrente van de hypotheek niet meer aftrekken, aftrek nul. Dat geldt voor iedereen. Gaat u dan net met pensioen en hebt u te weinig afgelost, dan moet u maar zien of u de hypotheek nog kunt betalen. Voor starters op de woningmarkt geldt sinds 2013 de verplichting om een hypotheek met aflossing te nemen om voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen. Die hebben dus wel enige bescherming, als ze niet al te vaak verhuizen naar een nieuwe koopwoning met een nieuwe hypotheek.

Aftrek hypotheekrente 2020 omlaag

Vele beleidsmaatregelen zijn debet aan de verlaging van de hypotheekrenteaftrek. In 2020 hebt minder hypotheekrenteaftrek: de belastingtarieven zijn lager en de maximale aftrek is verlaagd. Dit effect wordt dus nog groter als u meer verdient. In 2020 worden de belastingtarieven verlaagd en omdat lagere belastingtarieven ook betekenen dat er minder belastingaftrek is, is er 2020 voor bijna iedereen minder hypotheekrenteaftrek. Hebt u een inkomen in de hoogste belastingschijf, dan betaalt u wel ongeveer 52% belasting, maar is de aftrek in 2020 nog maar 46%. De aftrek hypotheekrente is veel beperkter dan u denkt. Starters moeten aflossen en zeker als u een lineaire hypotheek hebt, merkt u een groot verschil. In dat geval lost u elk jaar een dertigste deel af, waardoor ook de hypotheekrenteaftrek snel minder wordt. Wie minder hypotheekrente betaalt, heeft ook minder aftrek. Wie een hypotheek heeft overgesloten naar een lagere hypotheekrente of wie een nieuwe hypotheek heeft afgesloten tegen een lagere rente, heeft minder aftrek. Dan is er nog de fiscale bijtelling van het eigenwoningforfait.

Het eigenwoningforfait als extra inkomen in 2020

Het eigenwoningforfait is een bijtelling bij uw inkomen en beperkt de hypotheekrenteaftrek. Het eigenwoningforfait daalt in 2020, maar daar staat tegenover dat u een extra bijtelling van 6.66% hebt als gevolg van het geleidelijk afschaffen van de Wet Hillen. Het eigenwoningforfait is voor elke eigenaar bewoner een last. De bijtelling bij uw belastbare inkomen kan er zelfs voor zorgen dat er helemaal geen aftrek meer is.

Hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait

Het idee dat de hypotheekrente volledig aftrekbaar is, is dus een fabeltje. Iedere eigenaar van een eigen huis moet bij zijn inkomen het eigenwoningforfait optellen, waardoor alleen slechts het saldo van de uitgaven aan hypotheekrente en eigen woning forfait daadwerkelijk fiscaal aftrekbaar is. En dit saldo wordt in de tijd ongunstiger naar mate het forfait toeneemt. En dit eigenwoningforfait stijgt de laatste jaren fors.

Dure woning en belastingdienst

Wie een woning bezit van 1 miljoen euro of meer, voelt dat in 2020 in zijn portemonnee. Vanaf die datum is het percentage van het eigenwoningforfait verhoogd naar 2,35%.

Oplossingen voor een betaalbare hypotheek

Dat betekent dat er een paar mogelijkheden zijn:
  1. U maakt gebruik van de belastingvoordelen van wat er is overgebleven van de Wet Hillen. Weinig aftrek, maar ook weinig of geen bijtelling.
  2. U hebt weliswaar een aflossingsvrije hypotheek van vóór 2013 en spaart voor de aflossing via een spaarhypotheek of een spaarrekening eigen woning. Zo hebt u nog een maximale aftrek van hypotheekrente gedurende 30 jaar.
  3. U sluit uw hypotheek over en trekt de boeterente eenmalig af als extra hypotheekrente.
  4. U betaalt een half jaar hypotheekrente vooruit.

Hypotheekrenteaftrek 2020 omlaag

De maximale hypotheekrenteaftrek in 2020 is mogelijk tegen 46% in plaats van tegen 52% en dat dit percentage zal in 2021 worden verlaagd naar 43%. In eerste instantie merken alleen de hogere inkomens dit, maar in 2023 is get zover dat ook de mensen die nu in een belastingtarief van 38% zitten hier last van krijgen.

Slot minder hypotheekrenteaftrek 2020

Een tip is om het financiële plaatje van uw woning ook eens te laten doorrekenen voor over bijvoorbeeld 25 jaar. Dan weet u beter waar u aan toe bent en uw portemonnee is dat zeker waard. Doe dat op tijd want elke jaar lijken er weer nieuwe beperkende nieuwe regels voor de aftrek van hypotheekrente bij te komen. De verwachting is dat de hypotheekrenteaftrek ook de komende jaren niet buiten schot zal blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigenwoningforfait 2017Eigenwoningforfait 2017Het eigenwoningforfait 2017 is een dure eigenhuisbelasting. Bezit u een eigen woning dan is het eigenwoningforfait een b…
Hypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtellingHypotheekrenteaftrek wordt een hypotheekrentebijtellingUw hypotheekrenteaftrek kan in 2018, 2019 en 2020 omslaan in een hypotheekrentebijtelling als u een inkomen hebt in bela…
Geringe eigenwoningschuld hebben (Hillen)Geringe eigenwoningschuld hebben (Hillen)Geen of een geringe eigenwoningschuld hebben is wel prettig. U betaalt dan door de Wet Hillen geen of weinig hypotheekre…
Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij de Belastingdienst?Hoe hypotheekrenteaftrek aanvragen bij de Belastingdienst?Alles over de aanvraag hypotheekrenteaftrek. Stel u hebt een huis gekocht met een hypotheek, hoe kunt u dan in 2018, 201…

Reageer op het artikel "Aftrek hypotheekrente 2020 verder omlaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!