InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De opeethypotheek of het omgekeerd woonkrediet: voordelen

De opeethypotheek of het omgekeerd woonkrediet: voordelen

De opeethypotheek of het omgekeerd woonkrediet: voordelen Het omgekeerd woonkrediet is een krediet dat bedoeld is om de financiële leefsituatie van senioren te verbeteren. Dankzij het omgekeerd woonkrediet of "pensioenkrediet" kan je dus extra geld lenen, wat een mooie aanvulling kan betekenen op je wettelijk pensioen. In Nederland is deze vorm van krediet al in voege onder de benaming "opeethypotheek", terwijl in België een wetsvoorstel is ingediend om dit krediet voor gepensioneerde woningeigenaars in een wettelijk kader te gieten. De opeethypotheek is niet te verwarren met de verkoop op lijfrente. Wat zijn de voordelen en nadelen van dit omgekeerd woonkrediet of deze opeethypotheek?

Wat is een opeethypotheek?

In Nederland is deze vorm van krediet bekend onder de naam opeethypotheek, terwijl men in België spreekt van "omgekeerd woonkrediet". In België is deze vorm van krediet echter nog niet mogelijk, maar het is de bedoeling om dit in de nabije toekomst van een wettelijk kader te voorzien. Eind april 2009 werd er in België daartoe een wetsvoorstel ingediend. Anno 2015 is er echter nog geen wet goedgekeurd met betrekking tot het omgekeerd woonkrediet. Hiervoor zou de Belgische Hypotheekwet moeten aangepast worden. Dit komt omdat in België een woonkrediet alleen kan toegestaan worden met een onroerend doel, met name om een huis te kopen of te (ver-)bouwen, en om extra geld te lenen in een consumptief kader. Toch kan je als Belg gebruik maken van deze opeethypotheek wanneer je het krediet via een Nederlandse bank aanvraagt.

Opeethypotheek of omgekeerd woonkrediet

De bedoeling van het omgekeerd woonkrediet is om het hoofd te bieden aan het probleem van de pensioenvoorzieningen in de nabije toekomst. De bevolking wordt alsmaar ouder en de demografische evolutie is zodanig dat er een grote kloof ontstaat tussen de actieve en de passieve bevolking. Mensen leven alsmaar langer waardoor er een grotere kapitaalbehoefte komt. Het omgekeerd woonkrediet is er dan ook op gericht om senioren te laten genieten van een aanvulling op hun pensioen om hun leefsituatie financieel te verbeteren door middel van het lenen van extra geld.

Pensioenkrediet

Het omgekeerd woonkrediet wordt ook wel pensioenkrediet genoemd, omdat het vooral voor gepensioneerden bedoeld is. In Nederland wordt dit krediet opeethypotheek genoemd, omdat de lener langzaamaan de waarde van zijn huis als het ware "opeet". De formule van het omgekeerd woonkrediet betekent dat je als eigenaar van een onroerend goed geld kan lenen, en dit in ruil voor een hypotheek op je onroerend goed. Als lener betaal je geen interest en hoef je geen kapitaal af te lossen, maar je hebt dus wel een hypotheek lopen op je huis of appartement.

Einde krediet

Het einde van het krediet kan een vooraf overeengekomen datum zijn of het tijdstip van overlijden. Op het einde van het krediet zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat je op het einde van het krediet gewoon je schuld terugbetaalt. Bij overlijden zijn het je ergenamen die de schuld terugbetalen. De tweede mogelijkheid is dat het onroerend goed verkocht wordt om de schuld af te lossen. In dit geval moet je nooit meer terugbetalen dan de waarde van je huis.

Opeethypotheek: voordelen

  • bij dit krediet hoef je zolang de lening loopt geen interest of kapitaal af te betalen
  • je kan je eigen woning blijven gebruiken, want je hebt ze immers niet verkocht
  • om de lening toe te staan houdt de bank geen rekening met je solvabiliteit, maar alleen met de waarde van het huis
  • je schuld kan nooit hoger zijn dan de waarde van je onroerend goed
  • als de verkoop van je onroerend goed minder oplevert dan je schuld, is dat het probleem van je bank, niet van jou

Opeethypotheek: nadelen

  • je erfgenamen kunnen het onroerend goed verliezen waar ze als erfgenaam recht op hebben
  • de waarde waarop je huis geschat wordt, zal iets minder zijn dan de reële waarde
  • de interest wordt gekapitaliseerd, waardoor de niet-betaalde interest bij de eindschuld geteld wordt
  • de interest bij dit krediet ligt hoger dan bij een klassieke hypotheeklening

Verschil tussen opeethypotheek en lijfrente

Bij het omgekeerd woonkrediet blijft de lener eigenaar van het huis, wat belangrijke gevolgen met zich kan meebrengen. Als de lener na de ondertekening van het contract sterft, dan hebben de ergenamen nog steeds recht op een deel van de nalatenschap. Bij het omgekeerd woonkrediet loopt de lening zolang de lener in het huis blijft wonen. Bij een verkoop op lijfrente is dit niet het geval, wat daar gaat het om een volwaardige verkoop. Het onroerend goed wordt definitief verworven bij overlijden van de lener. De lijfrente loopt dus zolang je leeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusOpeethypotheek & huis verzilveren bij FloriusFlorius heeft een opeethypotheek voor u: de verzilverhypotheek. Wat is een opeethypotheek voor hypotheek? Het is een omg…
Lage rentevoet, herfinancier uw leningLage rentevoet, herfinancier uw leningDe jongste economische crisis waarmee we de voorbije jaren te kampen kregen, en waarvan de naweeën nu nog altijd voelbaa…
Vastgoed & verkoop uw huis en ontvang daarvoor een lijfrenteVastgoed & verkoop uw huis en ontvang daarvoor een lijfrenteEn viager of viagère verkopen in plaats van een omgekeerd woonkrediet. Wat is dat? Benut in 2019 de meerwaarde van uw hu…
Bulletkrediet: werking, kenmerken, voordelen en nadelenBulletkrediet: werking, kenmerken, voordelen en nadelenBulletkrediet is een minder courante vorm van lenen. De klassieke hypothecaire kredieten met een maandelijkse aflossing…
Koop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelenKoop op lijfrente: definitie, voordelen & nadelenDe meeste mensen gaan een hypotheek aan om een huis te kopen. Geld lenen bij de bank is de bekendste vorm om een woning…
Bronnen en referenties
  • http://www.defa.be/opeethypotheek.html, bezocht op 07/11/2015.
  • http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-is-omgekeerd-woonkrediet-eten-we-straks-ons-huis-op/, bezocht op 07/11/2015.
  • http://www.kapitalevragen.be/2011/omgekeerde-woonkrediet/, bezocht op 07/11/2015.
  • http://www.habitos.be/nl/kopen-huren/verkopen-lijfrente-of-opeethypotheek-1590/, bezocht op 07/11/2015.
  • http://www.standaard.be/cnt/gjs17eod6, bezocht op 07/11/2015.

Reageer op het artikel "De opeethypotheek of het omgekeerd woonkrediet: voordelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!