InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Maandlasten hypotheek verlagen

Maandlasten hypotheek verlagen

Maandlasten hypotheek verlagen Lagere maandlasten qua hypotheeklasten, dat klinkt aantrekkelijk en geeft meer financiële ruimte. Het is vaak mogelijk om aan lagere maandlasten te zitten, via verschillende manieren. De wijze die je kiest om lagere maandlasten te bereiken, is afhankelijk van de overwaarde op je huis en de mogelijkheden die geboden worden door de hypotheekverstrekker. Een van de mogelijkheden is het oversluiten naar een lagere rente.

Maandlasten verlagen door middel van:

Oversluiten naar een lagere rente, boete betalen

Het is mogelijk om de zekerheid van een lagere maandlast te hebben, door de hypotheek over te sluiten naar een lagere dagrente. Dit is niet boetevrij, vanwege vervroegde aflossing over het overgebleven gedeelte van de oude rentevaste periode. Informeer er dus naar en bekijk je hypotheekcontract, of je hier wel iets mee opschiet. Het is verstandig de nettokosten te laten berekenen en dit te vergelijken met het voordeel. Wanneer je nog een lange tijd hypotheek af te lossen hebt, dan is de boete groter en wordt het voordeel kleiner.

Rente bijschrijven

Bij sommige hypotheekverstrekkers is het mogelijk om de te betalen hypotheekrente geheel of gedeeltelijk te laten bijschrijven bij je hypotheekschuld. Hierdoor heb je lagere (of geen) maandlasten. De schuld is zodoende wel groter geworden en dus is dit mogelijk wanneer je een behoorlijke overwaarde op je huis hebt.

Verlengen van de looptijd

Door de looptijd te verlengen, los je maandelijks minder af. Het nadeel is dat je langer rente betaalt en dus worden de maandlasten niet veel lager. Ook moet je meer overlijdensrisico-premie betalen.
De looptijd verlengen kan ook bij hypotheken met een levensverzekering.

Rentebemiddeling

Door de rente vast te zetten heb je meer zekerheid. Middels rentebemiddeling kan je van een lage marktrente profiteren boetevrij. Bij het verwachten van stijging van de rente, is dit een goede mogelijkheid om te overwegen. Rentebemiddeling is niet bij alle hypotheekverstrekkers mogelijk. Bij een spaarbeleggingshypotheek of een spaarhypotheek kun je beter voor rentebemiddeling kiezen in plaats van oversluiten naar een lagere rente en boete betalen.

Een aflossingsvrije hypotheek

Het is vrijwel altijd mogelijk om je lopende lineaire hypotheek of lopende annuïteitenhypotheek aflossingsvrij te maken. Dit is afhankelijk van de waarde van je huis en de hoogte van je hypotheek. Bij een hypotheek met levensverzekering is een aflossingsvrije hypotheek ook mogelijk. Je maakt dan een einde aan de levensverzekering, in principe koop je de levensverzekering af. Hierdoor betaal je een gedeelte van de hypotheek af, maar gaat dit niet zonder boete. Met het beëindigen van de levensverzekering is vanzelfsprekend de overlijdensrisicoverzekering ook beëindigd.

Geld over? Dan kun je eigen geld opzij zetten

Mocht je in de rooskleurige situatie zitten dat je geld over hebt dan zijn er mogelijkheden om je eigen geld opzij te zetten. Je kunt extra aflossen, extra premiestorten of inleggen. Het is dan voorlopig niet mogelijk om over dit eigen geld te beschikken. Door extra premie te storten kun je een hogere einduitkering, premieverlaging of looptijdverkorting bewerkstelligen. Bij spaarhypotheken is dit meer gebruikelijk. Bij vroegtijdig overlijden kan je de extra premiestorting kwijt zijn. Extra aflossen betekent een lagere hypotheekrente, je kunt dit doen over dat gedeelte van de hypotheek waar je geen renteaftrek over hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maandlasten hypotheek verlagen"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!