InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Groene hypotheek voor verbouwingen

Groene hypotheek voor verbouwingen

Groene hypotheek voor verbouwingen Sinds juli 2008 kan men ook voor verbouwingen een zogenaamde groene hypotheek afsluiten. U kunt op deze manier energie besparen en goedkoop verbouwen. Milieu en duurzaamheid zijn belangrijke onderwerpen geworden in onze samenleving. Bij het aankopen van producten en diensten letten wij steeds meer op milieu aspecten. De duurzame Nederlandse banken, ASN Bank en Triodos Bank varen wel bij deze manier van denken. Deze banken bieden speciale investeringen aan gericht op de duurzaamheid van de samenleving. Ook voor de financiering van de verbouwing van uw huis kunt u tegenwoordig gebruik maken van zeer gunstige milieuvriendelijke regelingen vanuit de overheid. Hiermee bespaart u niet alleen het milieu maar ook uw eigen portemonnee.

Groene hypotheek

De overheid heeft een regeling in het leven geroepen om duurzame investeringen aan het huis te promoten. Dit is een lening om een duurzame verbouwing te bekostigen. Hierbij kunt u denken aan het plaatsen van dubbel glas of het plaatsen van zonnepanelen. Deze investeringen zorgen voor een verminderend verbruik van energie en is dus ook een geld besparende oplossing. Het grootste voordeel is het gunstige rentetarief. Deze ligt namelijk lager dan de gemiddelde markrentes. Dit kan een besparing opleveren tot zelfs één procent aan hypotheekrente. De korting wordt verstrekt vanuit de fiscale groenregeling. Om hiervoor in aanmerking te komen, is een groenverklaring noodzakelijk van SenterNovem.

Eisen

Voorheen stond deze regeling uitsluitend open voor nieuw te bouwen woningen. Het te lenen bedrag moet nu liggen tussen de 25.000 en 100.000 (Het was in de oude regeling ongeveer 34.000). In de oude regeling was er een maximum gesteld aan de koopsom van het huis. Dit is volledig komen te vervallen en staat nu ook open voor duurdere koophuizen. De oude regeling bevatte veel eisen waar de verbouwing aan moest voldoen. Ook deze zijn vrijwel allemaal geschrapt om de regeling eenvoudig te maken en het aanvragen hiervan te stimuleren.

Triodos

Helaas wordt de hypotheek nauwelijks aangeboden door de Nederlandse banken. Eén van de actieve banken hierin is de Triodos Bank. Deze duurzame bank bood al een klimaathypotheek aan. Op basis van de nieuwe regeling bieden ze nu ook de groene hypotheek aan. ASN Bank heeft tot op heden nog geen groene hypotheek in het assortiment.

Beperking

Het maximale leenbedrag wordt uitsluitend verstrekt indien de woning na de verbouwing een A-label kan krijgen. Daarnaast moet het huis dankzij de verbouwing minimaal vijf labelstappen gestegen zijn. Bij een leenbedrag van 50.000 moet het huis na de verbouwing minimaal voldoen aan een B-label. Bij deze lening moet het huis minimaal vier labelstappen verhoogd kunnen worden. Het maximale leenbedrag is dus sterk afhankelijk van de duurzame resultaten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Groene hypotheek voor verbouwingen"

Infoteur: Juul
Laatste update: 05-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!