Is het aantrekkelijk om de hypotheek over te sluiten?

Is het aantrekkelijk om de hypotheek over te sluiten? Het oversluiten van een hypotheek kan erg voordelig zijn. Vaak is dat vooral aantrekkelijk omdat de rente bij een andere lening lager kan zijn. Daardoor valt er veel geld te verdienen met het oversluiten van een lening. Banken brengen meestal echter wel een boete in rekening wanneer een hypotheek wordt overgesloten. Daarom is het lang niet altijd aantrekkelijk om een hypotheek over te sluiten. Vaak gaan mensen een hypotheek voor een langere tijd aan. Dit kan zijn voor bijvoorbeeld de periode van 25 jaar. Bij het afsluiten van een hypotheek is de rente altijd de onzekere factor. Daarom laten de meeste mensen de rente voor een langere tijd vastzetten. Hiermee voorkomen ze dat de kosten opeens onevenredig zullen stijgen, en ze geen geld meer hebben om hun hypotheek af te lossen. Achteraf zal moeten blijken of de keuze om de rente vast te zetten goed heeft uitgepakt. In veel gevallen zal dat wel zo zijn.

Hypotheek oversluiten

Er zijn echter ook de voorbeelden te noemen waarbij particulieren stelselmatig te veel rente betalen. Dit komt omdat de rente in een bepaalde periode op leningen erg laag staat. Met een voorbeeld is het allemaal beter duidelijk te maken. Jan sluit een hypotheek af van 100.000 euro. Hij betaalt daarover vijf procent rente. Dat is vijfduizend euro per jaar. De rente is echter zo laag dat hij beter bij een andere bank een hypotheek kan afsluiten. Daar is de rente maar drie procent. Hij gaat daar dus een lening aan en lost zijn lenig bij de oude bank af. Hij betaalt nu maar drieduizend euro rente per jaar. Dit scheelt hem aanzienlijk en houdt dus geld over dat hij kan gebruiken om sneller zijn schuld af te lossen.

Rente sterk gedaald

Met name de mensen die in de periode tot ongeveer 2011 een hypotheek hebben afgesloten met een vaste rente voor een langere periode ondervinden daar de nadelen van. In deze periode was de gemiddelde rente die voor tien jaar werd vastgezet ongeveer 5 procent. In de jaren daarna daalde de hypotheekrente fors, tot ongeveer 2.5 procent. Met zulke grote verschillen kan het dus heel aantrekkelijk zijn om te onderzoeken of het niet veel goedkoper is om de hypotheek over te sluiten. Dit is doorgaans alleen aan te raden als de afgesproken rentetermijn nog maar een paar jaar loopt. Als die termijn nog tien jaar doorloopt dan heeft het geen zin om een hypotheek over te sluiten aangezien de boete dan veel te hoog is.

Schuld aflossen

Wel is het belangrijk om te weten dat er vaak nog wel extra kosten worden gemaakt. Bij de meeste banken is het niet mogelijk om de hypotheek zomaar in een keer af te lossen. Banken moeten namelijk ook aan een hypotheek verdienen en dat doen ze met de rente die over een lening wordt ontvangen. Wanneer particulieren hun schuld sneller zullen aflossen verdienen banken er dus ook minder aan. In de meeste gevallen is het wel mogelijk om een hypotheek eerder af te lossen, maar de meeste banken hebben hier wel een boete op staan. Maar zelfs dan nog kan het in veel gevallen aantrekkelijk zijn om de hypotheek over te sluiten. Met name omdat deze boete weer van de belasting kan worden afgetrokken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is het aantrekkelijk om de hypotheek over te sluiten?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 29-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek
Schrijf mee!