InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huiseigenaar kwetsbaar voor rentestijging en waardedaling

Huiseigenaar kwetsbaar voor rentestijging en waardedaling

Huiseigenaar kwetsbaar voor rentestijging en waardedaling Hogere hypotheeklasten en dalende huizenprijzen baren huizenbezitters zorgen. Huiseigenaren van wie de rentevaste periode afloopt komen als eerste in gevaar. En door een gebrek aan consumentenvertrouwen stagneert de huizenverkoop .

Hogere hypotheeklasten

De meeste woningbezitters hebben zich ingedekt tegen een rentestijging omdat ze de hypotheekrente voor een lange periode hebben vastgezet, in de regel 10 of 20 jaar. Toch is een aanzienlijke groep huizenbezitters kwetsbaar voor een rentestijging:
  • Op de eerste plaats zijn dat uiteraard de mensen met een variabele rente. Een stijgende rente kan huiseigenaren met een hoge financiering en een korte rentevaste periode al gauw in de betalingsproblemen brengen.
  • Bovendien is er een groot aantal woningbezitters waarvan de rentevaste periode dit jaar afloopt. Het is natuurlijk erg persoonlijk hoe belangrijk men zekerheid voor zichzelf vindt en bovendien is angst altijd een slechte raadgever. Maar toch is een veel gehoord advies in deze onzekere tijden om niet te gokken met je woning. Daarvoor is die té belangrijk. Als je de huidige rentelast kunt opbrengen en zekerheid verlangt, leg dan de hypotheekrente voor langere tijd vast en voorkom verrassingen.

Tips om te voorkomen dat je de hypotheek niet meer kan betalen

Als je de woonlasten boven het hoofd dreigen te groeien zijn de volgende praktische tips wellicht bruikbaar om te voorkomen dat je de hypotheek niet meer kan betalen:
  • Laat je aftrekbare hypotheekrente maandelijks al verrekenen en wacht daarmee niet tot het einde van het jaar. Dien daarvoor bij de belastingdienst een aanvraag voor voorlopige teruggaaf in.
  • Vraag bij je gemeente na of je wellicht in aanmerking komt voor woonkostentoeslag. Dat is een tijdelijke inkomensaanvulling te vergelijken met de huursubsidie.
  • Neem eventueel contact op met de Nationale Hypotheek Garantie om te bezien of je wellicht aanspraak kan maken op een woonlastenfaciliteit. Dat is een speciaal krediet om eventuele betalingsachterstanden in te lopen of een gedeelte van de woonlast te betalen.

Dalende huizenprijzen

Een jaar geleden rekenden de meeste voorspellers in Nederland nog met een prijsstijging van 2 tot 5% in 2008 voor de woningmarkt. Maar ook toen waren er al geluiden te horen over een prijsdaling. Feit is dat woningen nu gemiddeld langer te koop staan dan een jaar geleden. Alleen kan men zich afvragen of de oorzaak daarvan uitsluitend moet worden gezocht in de kredietcrisis. Belangstelling om te kopen is er immers nog altijd maar men spreekt toch al geruime tijd van een stroperige en afwachtende markt, gekenmerkt door wachtende aspirant-kopers die eerst zelf hun woning moeten verkopen.

Makelaars en hypotheekbemiddelaars merken op dat alle partijen op de woningmarkt zich voorzichtiger opstellen. Dat geldt zowel voor banken alsook voor consumenten. Mensen met ‘een vlekje’ (geregistreerd bij BKR) en kleine zelfstandigen zonder vast inkomen krijgen nu al moeilijker een hypotheek.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel moet u per maand werken voor uw hypotheek?Hoeveel moet u per maand werken voor uw hypotheek?Een maandelijkse hypotheeklast van €1.000 tot €1.500 per maand zijn wij normaal gaan vinden. Beide partners moeten werke…
Huis kopen in een dalende marktHuis kopen in een dalende marktEen eigen huis is naast een onderdak ook een investering voor de toekomst. Echter de waarde van een woning kan ook zakke…
Huis kopen ondanks dalende huizenprijzenEen huis kopen is meer dan een aankoop van een onderdak. Het is namelijk ook een investering met de nodige risico’s. Dal…
Banken moeten deel van de restschuld dragenBanken moeten deel van de restschuld dragenDe banken hebben een zorgplicht richting hun klanten. In het verleden hebben ze te ruime verstrekkingsnormen gehanteerd.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Monam, Pixabay

Reageer op het artikel "Huiseigenaar kwetsbaar voor rentestijging en waardedaling"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!