InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Halal hypotheek

Halal hypotheek

Halal hypotheek Halal is een islamitische uitdrukking hetgeen inhoudt wat voor moslims is toegestaan. Onder meer voor voedsel en geldzaken gelden speciale richtlijnen waar moslims zich aan dienen te houden. Voor moslims is het niet toegestaan om rente te betalen of te ontvangen. Onze economie en ons financieel stelsel draaien voor een belangrijk deel om rente. In sommige gevallen ontvangt u zelfs rente op betaalrekeningen. Daarnaast kunt u op de meeste betaalrekeningen rood staan, waar u uiteraard ook rente voor moet betalen. Een opgebouwd kapitaal zou dus niet op een spaarrekening kunnen staan, want spaarrekeningen geven rente-inkomsten.

Hypotheekrente

Een hypotheek zonder hypotheekrente heeft in ons huidige stelsel geen bestaansrecht. Indien de bank geen rente ontvangt vallen zijn verdiensten weg. De hypotheekrentes zijn namelijk de verdiensten van de geldverstrekker. Onlangs hebben de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandse Bank aangegeven dat een halal hypotheek in Nederland niet haalbaar is. Dit wordt veroorzaakt door de fiscale wetgeving in ons land. Vooral door de renteaftrek zou het een zeer grote ingreep zijn in de fiscale wetgeving. Er zouden speciale constructies bedacht moeten worden, maar de hindernissen bleken niet overbrugbaar te zijn.

Potentieel

Gezien het aantal in Nederland wonende moslims zou het de moeite waard moeten zijn om hier als commerciële instelling in te duiken. In Nederland wonen ongeveer één miljoen moslims. Rabobank heeft onlangs onderzoek gedaan naar de belangstelling van Moslims in een halal hypotheek. Hieruit bleek dat zeker 200.000 Moslims eventueel geïnteresseerd zouden zijn. In Groot-Brittannië is deze hypotheek wel op de markt gekomen. Ook hier waren aanpassingen in de fiscale wetgeving noodzakelijk om het mogelijk te maken.

Alternatief

Bij een halal hypotheek koopt bijvoorbeeld de geldverstrekker het huis. De bank verdient door de woning in termijnen aan de bewoners te verkopen met een bepaalde winstopslag. De verdiensten voor de bank en de kosten voor de bewoners van het huis zouden vergelijkbaar kunnen zijn met onze huidige constructie. Dit zou inhouden dat de netto maandlasten ongeveer overeen zouden komen met iemand met een vergelijkbare hypotheek met renteaftrek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Halal hypotheek"

Infoteur: Juul
Laatste update: 26-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!