InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Gevaar van variabele hypotheekrente

Gevaar van variabele hypotheekrente

Gaat u een hypotheek sluiten en verwacht u dat de rente gaat dalen op korte termijn? U kunt in dit geval kiezen voor variabele rente, maar en zijn valkuilen.

Hypotheek

Bij het afsluiten van een hypotheek spreekt u met de geldverstrekker de condities af waaronder zij u het geld lenen. Dit is het moment om de juiste beslissingen te nemen. U verbindt zich namelijk mogelijk voor dertig jaar aan de geldverstrekker op basis van deze condities. Het is belangrijk dat u de hypotheekvorm krijgt die het beste bij uw situatie past.

Rentevast periode

Bij het aangaan van een hypotheek spreekt u naast de hypotheekvorm, levensverzekeringen en dergelijke ook de looptijd af gedurende welke de rente vast staat. Deze rentevast periode varieert van een maand tot maximaal dertig jaar. Er zijn tegenwoordig diverse variaties bedacht gericht op de rentevast periode. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een variabele hypotheekrente.

Variabele hypotheekrente

Indien u hiervoor kiest wordt de hypotheekrente maandelijks, afhankelijk van de op dat moment geldende marktrente, herzien. Als maatstaf hiervoor wordt meestal de euribor rente genomen. De variabele rente is normaal gesproken lager dan de rentes voor de diverse rentevast periodes. Het gevaar bestaat dat de marktrente oploopt en daarmee ook uw hypotheeklasten. In periodes met lage hypotheekrente profiteren mensen met een variabele hypotheekrente. Bij een zeer lage rente is de meest logische conclusie dat het weer gaat stijgen op korte termijn. De banken belonen u voor het risico dat u loopt in verband met de stijgende hypotheekrente.

Gevaar

In geval van zowel lage en hoge hypotheekrente is het gevaarlijk om u maandlasten afhankelijk te maken van de variabele rentestanden. Is de rente op dit moment laag, dan kunt u vaak een zeer lage rentelast krijgen. Na een paar stijgingen zult u waarschijnlijk alsnog besluiten om een rentevast termijn af te spreken, maar deze percentages zullen fors hoger liggen in vergelijking met de standen bij het afsluiten van de hypotheek. Bij een hoge rentestanden is het tevens riskant om te kiezen voor een variabele rente. U weet namelijk niet hoe de rente-ontwikkeling zich voortzet. Een verdere stijging is namelijk niet uit te sluiten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gevaar van variabele hypotheekrente"

Reactie

Audri, 07-01-2012 11:12 #1
Onder de kop "GEVAAR" wordt een volstrekt verkeerd beeld voorgesteld.
Daar wordt gesteld, dat onder een hoge rente het riskant is om een var. hyp. af te sluiten, niets is minder waar, dat geldt precies hetzelfde bij lage rentestanden. De rente kan erg snel fluctureren, en dan is het alleen "Jantje lacht / Jantje huilt" bij degenen die deze risico's kunnen en durven nemen. Neem NOOIT een var. hypoth. als je het risico van de onzekerheid niet kunt dragen. Want dan zijn er in de situatie bij "Jantje Huilt" zeer ernstige blaren op z'n billen!

Infoteur: Juul
Laatste update: 29-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!