InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Zeven manieren voor korting op de hypotheekrente

Zeven manieren voor korting op de hypotheekrente

Zeven manieren voor korting op de hypotheekrente U kunt in 2019 op zeven manieren een slimme korting op de hypotheekrente krijgen. Zowel voor een bestaande hypotheek als een nieuwe hypotheek kan wel wat van de hypotheekrente af. Een lagere hypotheekrente zal u over de hele looptijd van de hypotheek veel geld schelen. Banken roepen het niet van de daken, maar als u het goed aanpakt, kunt ook u voor een korting op de hypotheekkosten in aanmerking komen, een huisbankkorting bijvoorbeeld. Maar, hoe doet u dat?

Goedkoper uit met een slimme korting op de hypotheek

Uw hypotheek kan goedkoper

Een hypotheek voor uw woning is een hypotheek voor een groot aantal jaren. De kosten van de woning en vooral ook de hypotheekkosten wegen zwaar mee in de maandlasten van een gezin. Daarom is het slim om te kijken hoe ook u een lagere hypotheekrente kunt bemachtigen. Over de hele looptijd gemeten kan de besparing op de kosten van uw hypotheek groot zijn. Natuurlijk is het verstandig om vele banken te vergelijken, maar sommige banken geven ook extra kortingen voor actieve klanten.

Korting 1 op de hypotheekrente: de hypotheek oversluiten

Hebt u al een hypotheek, maar betaalt u veel hypotheekrente, dan ligt het voor de hand om te kijken of de hypotheek goedkoper kan worden afgesloten. In een aantal gevallen moet u aan de bank die u verlaat een boeterente betalen, maar deze boeterente is volledig fiscaal aftrekbaar en kan als de nieuwe hypotheekrente laag is, redelijk snel worden terugverdiend.

Korting 2 op de hypotheekrente: de betaalpakketkorting voor actieve mensen

Nogal wat banken geven een extra korting op de hypotheekrente als u bij de bank actief bent. Hebt u bij de bank een betaalrekening die actief is, dan kunt u een betaalpakketkorting krijgen. Deze kan in 2019 oplopen tot 0,25% (ING bijvoorbeeld), ABN AMRO geeft dan 0,2% huisbankkorting. Welke korting krijgt u bij uw bank?

Korting 3 op de hypotheekrente: de duurzaamheidskorting

Duurzaamheid, een energiezuinige woning, het wordt steeds meer meegenomen in de waarde van uw woning. Een duurzame woning zal eerder zijn waarde behouden en verder in waarde stijgen dan een woning die niet volledig aan de eisen van de tijd voldoet. Sommige banken geven als uw woning aan de voorwaarden voldoet een duurzaamheidskorting op de hypotheek. ABN AMRO bijvoorbeeld geeft in 2019 een duurzaamheidskorting op de hypotheekrente van 0,2% als een woning energiezuinig is en een maximale EPC-norm van 0,4 heeft (of een energie-index tussen 0 en 0,7).

Korting 4 op de hypotheekrente: kies voor een NHG-hypotheek

De Nationale Hypotheek Garantie NHG biedt de bank extra zekerheden. De bank beloont dit door u een lagere hypotheekrente aan te bieden. De korting die u zo kunt bemachtigen verschilt van bank tot bank. Het verschil tussen een NHG-hypotheek en een andere hypotheek kan een paar tienden van een procent bedragen.

Korting 5 op de hypotheekrente: verlaag de hypotheek door extra aflossen

Risico kost geld, als de bank uw hypotheek risicovol vindt, dan betaalt u meer hypotheekrente. Dat betekent ook dat als u extra aflost op uw hypotheek, uw hypotheek in een lagere risico-klasse terecht kan komen waardoor u recht krijgt op een extra rentekorting. Let wel op, niet elke bank hanteert evenveel risicoklassen. Waar u bij de ene bank een extra korting krijgt doordat u extra hebt afgelost en in een lagere risicoklasse bent beland met uw hypotheek, blijft u bij een andere bank in dezelfde risicoklasse en krijgt u geen extra korting.

Korting 6 op de hypotheekrente: maak gebruik van de stijgende huizenprijzen en de overwaarde

Huizenprijzen stijgen, daardoor hebben veel woningen in Nederland een overwaarde. Als uw woning meer waard wordt, neemt het risico voor de bank wederom af, immers de zekerheid dat de bank bij een verplichte verkoop van de woning zijn geld direct terug heeft via de verkoop van de woning neemt toe. Ook dan komt uw woning in feite in een lagere risicoklasse terecht en kunt u recht hebben op een rentekorting.

Korting 7 op de hypotheekrente: het omzetten van een aflossingsvrije hypotheek

In 2019 is de kans groot dat de rente op een aflossingsvrije hypotheek hoger is dan op een hypotheek waarop wel wordt afgelost. Dat zult u merken als u een nieuwe aflossingsvrije hypotheek wilt afsluiten of op de renteherzieningsdatum van uw hypotheek. Banken hebben liever dat u maandelijks aflost en voeren de druk op door een renteopslag op de aflossingsvrije hypotheek. Het kan dus zinvol zijn om uw aflossingsvrije hypotheek om te zetten naar een hypotheek met aflossing of extra af te lossen op uw hypotheek.

Slot: goed vergelijken blijft noodzakelijk

Goed de hypotheekrente vergelijken blijft belangrijk, de concurrentie tussen hypotheekaanbieders is groot maar de hypotheekrente is niet overal gelijk. Wat bij die vergelijkingen niet altijd volledig wordt meegenomen zijn de extra kortingen die u kunt krijgen wanneer u een hypotheek afsluit bij uw huisbank (huisbankkorting, betaalpakketkorting) of de duurzaamheidskorting. Wie wel alle kortingen op een rij zet, kan veel op zijn hypotheekrente besparen. Let daar dus op en betaal niet meer voor uw hypotheek dan nodig is.

Lees verder

© 2019 Info4mij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Argenta geeft rentekorting hypotheekArgenta geeft rentekorting hypotheekRentekorting bij Argenta, hoe werkt dat? Argenta geeft u extra rentekorting op uw hypotheek als u ervoor zorgt dat uw vr…
Wat is uw rentekorting?Wat is uw rentekorting?Hebt u in 2019 relatief weinig hypotheek ten opzichte van de waarde van uw woning, dan komt u in aanmerking voor een ren…
Hypotheek, is ING bank echt zo voordeligHypotheek, is ING bank echt zo voordeligIn grote reclame campagnes wijst de ING bank op kortingen op de hypotheek, tot voor kort van maar liefst 15%. Is de ING…
Familiehypotheek Obvion heet Met Elkaar hypotheekFamiliehypotheek Obvion heet Met Elkaar hypotheekDe familiehypotheek Met Elkaar van Obvion is geen gewone familiehypotheek. Met deze Met Elkaar hypotheek garandeert Obvi…
NHG later aan hypotheek toevoegenOm een hypotheek te kunnen sluiten onder de condities van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG), moet er aan bepaalde vo…

Reageer op het artikel "Zeven manieren voor korting op de hypotheekrente"

Infoteur: Info4mij
Gepubliceerd: 04-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Woningmarkt 2019
Schrijf mee!