InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > BKR-codering en hypotheek in 2018 of 2019

BKR-codering en hypotheek in 2018 of 2019

BKR-codering en hypotheek in 2018 of 2019 De vraag is of u in 2018 of 2019 met een BKR-codering nog een hypotheek kunt afsluiten. In de praktijk blijkt dit niet onmogelijk te zijn, maar er moet wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Belangrijk is welke BKR-codering u hebt opgelopen en of er sprake is van herstelbetalingen. Ook als u een woning met restschuld verkoopt, kunt u een BKR-codering krijgen. Koop dan nooit een andere woning zonder financieringsvoorbehoud.

BKR-registratie en BKR-codering

Registratie bij het BKR

Als u ergens een krediet of lening hebt afgesloten dat hoger is dan 250 euro, dan hebt u een BKR-registratie. Uw bestaande leningen en leengeschiedenis worden bijgehouden in het Centraal Krediet Informatiesysteem bij de Stichting BKR ( Bureau Kredietregistratie). Als een krediet of lening is gestopt, worden de kredietgegevens nog vijf jaar bewaard. Als u naar een bank of andere geldverstrekker gaat voor de aanvraag van een nieuwe hypotheek of lening, dan is deze verplicht om in het register van het BKR te gaan of een een BKR-registratie hebt en wat uw leengeschiedenis is.

Leengeschiedenis en BKR-codering

De bank wil uw huidige leningen kennen om te weten of of u nog een extra krediet of hypotheek kunt betalen. Maar dat niet alleen, uw leengeschiedenis van de afgelopen vijf jaar laat ook zien of er betalingsachterstanden zijn geweest. Als dat het geval is houdt het BKR dit bij met een melding of een code. In essentie gaat het om de volgende meldingen en codes:
  • De achterstandsmelding, de A-code: de A-code krijgt u, als er enkele maanden sprake is van een betalingsachterstand. Meestal wordt dit na drie maanden van achterstand bij het BKR gemeld en wordt de A-codering bij uw lening of krediet geplaatst.
  • De herstelmelding, de H-code: met de H-code wordt aangegeven dat er niet langer sprake is van een betalingsachterstand. Betaalt u de lening in één keer terug na een betalingsachterstand, dan wordt de H-code niet in het register vermeld maar de einddatum van de lening.
  • Code 1: er is inmiddels een betalingsregeling getroffen.
  • Code 2: de schuldeiser eist het nog uitstaande bedrag in één keer op.
  • Code 3: er is sprake van een afboeking of kwijtschelding.
  • Code 4: u bent als schuldenaar niet te vinden.
  • Code 5: er is een tijdelijke preventieve betaalregeling getroffen voor een hypotheek.
  • Code SH: u hebt een oplopende schuld.
  • Code RN: u hebt een restschuld staan die is ontstaan is bij de verkoop van een eigen woning.

BKR-codering en de aanvraag van een hypotheek

In het register van het BKR is terug te zien of er ooit betalingsproblemen zijn geweest en of die zijn opgelost of niet. Wie een A-codering heeft staan zonder herstelmelding, kan in de meeste gevallen een nieuwe hypotheek wel vergeten. Dat geldt zeker voor de codes 1 tot en met 5 en de code SH. Zelfs de melding AH (achterstand, maar die is hersteld), zal bij veel banken voor problemen zorgen. Een enkele bank zal u niet direct afwijzen als er ook en plausibele verklaring voor de achterstanden en het herstel is. Daarbij helpt het zeker wanneer de problemen zich ongeveer vijf jaren gelden hebben voorgedaan en niet recent zijn opgetreden. De bank wil dan een begrijpelijke oorzaak weten en wat misschien nog belangrijker is de grootst mogelijke zekerheid dat de kans op herhaling uiterst klein is. De betalingsachterstand moet niet aan uw gedrag te wijten zijn, maar dan nog zal het heel moeilijk worden. Niet elke financier volgt het NHG maar als u die aan uw kans hebt, neemt uw kans op een hypotheek wel toe.

BKR-registratie verwijderen

Het kan ook gebeuren dat u het helemaal niet eens bent met een BKR-registratie of dat er volgens u een fout in de registratie is gemaakt. Er zijn bureaus die tegen betaling aanbieden om mensen te helpen om hun negatieve BKR te verwijderen. Of dit ook succesvol is, hangt helemaal af van de sterkte van de argumenten. Maar u kunt ook zelf proberen de registratie te verwijderen in een direct contact met de bank of geldverstrekker, dan wel de geschillencommissie BKR inschakelen.

Geen hypotheek gekregen, wat nu?

Het vervelende, maar goed begrijpbaar is, dat de registratie met codes vijf jaar zichtbaar is totdat de lening helemaal is ingelost. Bent u in de situatie dat u betalingsproblemen hebt gehad, maar die nu hebt opgelost en toch nog niet aan de juiste hypotheek kunt komen, dan is het te overwegen om eerst nog een tijdje voor een huurwoning te kiezen totdat uw registratie bij het BKR is verdwenen. Daarna kun u gewoon weer bij de bank aankloppen voor een nieuwe hypotheek. Helaas is het niet anders. Het geeft ook nog maar eens aan dat het erg onverstandig is om zonder een financieringsvoorbehoud een woning te kopen, want een negatieve BKR-registratie kan altijd roet in het eten gooien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke verschillende BKR-coderingen zijn erWelke verschillende BKR-coderingen zijn erHet BKR hanteert verschillende coderingen, die ieder een bepaalde betekenis hebben. Ook voor een geldverstrekker die de…
Voor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenVoor de crisis: Opmars hypotheken zzp'ers en schuldenarenOndanks schulden is het in 2007 geen probleem om een hypotheek te krijgen. In Nederland kan je ondanks een BKR-codering…
Gratis BKR verwijderen, lenen zonder BKRGratis BKR verwijderen, lenen zonder BKRBent het oneens met uw BKR gegevens in 2018 en wilt u ook de BKR zelf verwijderen of uw BKR-gegevens gratis opvragen en…
Financiering restschuld eigen woningFinanciering restschuld eigen woningSinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden v…
Betalingsachterstand hypotheekIn uw leven kunnen zich onverwachte situaties voordoen waardoor u de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunt betalen…
Bronnen en referenties
  • BKR

Reageer op het artikel "BKR-codering en hypotheek in 2018 of 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lenen & BKR
Schrijf mee!