InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Grens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2018 omhoog

Grens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2018 omhoog

Grens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2018 omhoog Wie in 2018 een huis wil kopen, kan rekenen op een hogere kostengrens. Vanaf 1 januari 2018 stijgt de grens van de Nationale Hypotheekgarantie, NHG, namelijk met 8% naar 265.000 euro en bij voldoende energiebesparende voorzieningen is dit bedrag nog hoger. Dat is 20.000 euro meer dan in begin 2017. Dat betekent in veel gevallen lagere maandlasten. Wie op tijd is met zijn aanvraag voor de NHG en aan de voorwaarden voldoet, krijgt namelijk een korting van de bank op de hypotheekrente.

Nationale Hypotheekgarantie januari 2018

De Nationale Hypotheekgarantie is voor vele mensen een uitkomst. Zij die een eigen woning kopen die niet hoger is dan de NHG-grens hebben de Nationale Hypotheekgarantie immers als achtervang en kunnen dan bij de bank ook nog een lagere hypotheekrente bedingen. In tijden van crisis gaat de NHG-grens nog wel eens omhoog om de woningmarkt en vooral de koopwoningen voor zo veel mogelijk mensen bereikbaar en betaalbaar te houden. Wat zijn hiervan de gevolgen voor uw portemonnee?

NHG-grens omhoog vanaf 1 januari 2018

Wie in 2018 een eigen woning koopt heeft, kan een beroep doen op de Nationale Hypotheekgarantie. Er zijn twee kostengrenzen:
  • De maximale kostengrens voor woningen zonder energiebesparende voorzieningen bedraagt in 2018 265.000.
  • De maximale kostengrens voor woningen met energiebesparende voorzieningen is in 2018 280.900. Dit bedrag is hoger om daarmee het aanbrengen van de energiebesparende voorzieningen te kunnen financieren.

De NHG-grens is overigens het maximale bedrag dat u mag lenen inclusief 6% aan kosten. Het bedrag van 265.000 euro all in is dan gelijk aan 250.000 euro exclusief kosten. Duurder mag de woning dus niet zijn.

Welke energiebesparende voorzieningen tellen mee

Voor de NHG tellen mee:
  • Het aanbrengen van een HR-ketel.
  • De woning voorzien van gevel-, dak-, leiding- of vloerisolatie.
  • HR++ beglazing, energiezuinige kozijnen en/of deuren of de daarmee gelijk te stellen voorzieningen.
  • Een energiezuinige ventilatie inclusief hoog rendement ventilatoren, een warmtepomp en warmteterugwinning.
  • Het plaatsen van een zonneboiler, zonnecellen of een combinatie hiervan.

Waarom een hoger bedrag aan Nationale Hypotheekgarantie

De huizenprijzen zijn in 2017 verder gestegen en daardoor zijn de woningen gemiddeld duurder dan in 2017. Bovendien zijn de financieringsnormen aangescherpt. In 2017 mocht tot 101% van de woning financieren, in 2018 is dat tot maximaal 100%. Als u ook geld wilt lenen voor het aanbrengen van energiebesparende voorzieningen, kan ook met de NHG-garantie in 2018 meer worden geleend. Zo zullen minder mensen buiten de boot vallen en is er een extra stimulans om een woning te verduurzamen. Het grote voordeel van de NHG zit in de lagere hypotheekrente en de achtervang als buiten uw schuld de woning met een restschuld verkocht moet worden en uzelf de kosten niet meer kunt betalen.

Wat scheelt de NHG aan maandlasten en hypotheekrente?

Een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie betekent gemiddeld genomen een 0,35% minder aan hypotheekrente. De bank heeft met de garantie meer zekerheden in handen en is daarom bereid om een lagere hypotheekrente te vragen. Als u een hypotheek hebt van 200.000 euro scheelt dit 700 euro aan bruto hypotheekrente. In een periode van een lage hypotheekrente is dit een fors verschil.

Aanpassing regels 2018

Nog een paar aanpassingen ten opzichte van de regels uit 2017 zijn:
  • Het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering is niet meer verplicht.
  • U mag een bestaande lening zonder NHG naar een lening met NHG over te sluiten (als u aan de voorwaarden voldoet uiteraard).
  • U mag een NHG-lening met het behoud van borgtocht oversluiten naar een andere geldverstrekker.

Slot verhoging NHG

Het Waarborgfonds Eigen Woningen die de Nationale Hypotheekgarantie uitvoert, heeft met de minister voor Wonen en Rijksdienst kunnen afspreken dat de maximale NHG-grens per 1 januari 2018 stijgt. Goed nieuws voor wie in 2018 een eigen woning wil kopen. Maak er dus gebruik van als u aan de voorwaarden voldoet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld 2018 financierenRestschuld 2018 financierenOok met een restschuld kunt u in 2018 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de re…
NHG-grens verder omhoog (2015, 2016, 2017 en 2018)NHG-grens verder omhoog (2015, 2016, 2017 en 2018)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
Meer hypotheek tweeverdieners 2017 en 2018Meer hypotheek tweeverdieners 2017 en 2018Tweeverdieners let op, met twee inkomens is in 2016, 2017 en 2018 meer hypotheek mogelijk. Door de nieuwe voorwaarden va…
Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2017 en 2018Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2017 en 2018Uw verkoopt uw woning met een restschuld in 2017 of 2018. Een restschuld is helaas niet altijd te voorkomen. Gelukkig is…
De starters renteregeling 2018 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2018 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt in 2017 en…

Reageer op het artikel "Grens Nationale Hypotheekgarantie NHG januari 2018 omhoog"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek 2018
Schrijf mee!