InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huurwaardeforfait 2016

Huurwaardeforfait 2016

Huurwaardeforfait 2016 Het huurwaardeforfait 2016 is een extra belasting op uw woning en wordt daarom ook wel eigenwoningforfait genoemd. Een hoger huurwaardeforfait 2016 betekent voor de eigenaar van een woning meer belasting betalen en minder hypotheekrenteaftrek. De fiscus behandelt voor de inkomstenbelasting het huurwaardeforfait als extra inkomen en zoals bekend moet daar inkomstenbelasting over worden betaald. Hoeveel bedraagt het huurwaardeforfait in 2016?

INHOUD:

Huurwaardeforfait 2016, weer belasting betalen voor de eigen woning

Bij de aangifte inkomstenbelasting 2016 komt u ook de post inkomen uit de eigen woning tegen samen met de aftrekpost voor de hypotheekrenteaftrek. Tot de inkomsten van de eigen woning wordt het huurwaardeforfait gerekend. Het huurwaardeforfait is een bepaald percentage van de waarde van uw woning. De laatste jaren loopt dit percentage verder op. Eind 2015 zijn de percentages voor 2016 bekend gemaakt en die percentages zijn zeker niet lager dan die uit 2015. Het huurwaardeforfait stijgt als de inflatie en de huren stijgen. Nu was de inflatie in 2015 relatief gering, maar is er wel sprake van een forse huurstijging. Dat gaat dus bijna zeker betekenen dat ook u voor uw woning weer meer belasting gaat betalen. De belastingverlaging tarieven inkomstenbelasting 2016 verandert daar weinig aan want die belastingverlaging zult u voor andere uitgaven nodig hebben.

Berekening huurwaardeforfait 2016

Om de bijtelling bij uw inkomen te bepalen en het huurwaardeforfait te berekenen, moet u eerst weten hoeveel uw woning waard is. Bij uw aangifte inkomstenbelasting 2016 hebt u de WOZ-beschikking 2015 nodig. Die waarde valt in een bepaalde klasse van heffingen:

Hoogte huurwaardeforfait 2016 als bijtelling bij uw inkomen:

WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danhuurwaardeforfait 2016
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,30 procent bijtelling
25.000 50.000 0,45 procent bijtelling
50.000 75.000 0,60 procent bijtelling
75.000 1.050.000 0,75 procent bijtelling
1.050.000 - 7.875 plus 2,35 procent bijtelling van de waarde die hoger is dan 1.050.000 euro

Zoals u ziet kan de hoogte van het huurwaardeforfait nihil zijn, maar kan dat ook oplopen tot 2,35% voor de dure woningen. De meeste woningen hebben zo een bijtelling van 0,75% van de WOZ-waarde. Is uw woning 300.000 euro waard dan is het huurwaardeforfait gelijk aan 2.250 euro. Is uw woning 1,5 miljoen euro waard, dan telt u 7.875 plus 10.575 bij ofwel een extra belast inkomen van 18.450 euro, een enorm bedrag dat gelijk is aan een jaarinkomen.

Huurwaardeforfait 2016 loopt verder op

Dat het huurwaardeforfait voor een duur pand zo oploopt, komt doordat boven de 1.050.000 de bijtelling in 2016 maar liefst 2,35% bedraagt. Dat percentage loopt al enkele jaren op. Bij een eigen woning van rond de 250.000 euro is de bijtelling veel lager maar altijd nog 1.875 euro per jaar. U betaalt hierover uw belastingtarief zoals we die in de inkomstenbelasting kennen. Door de koppeling van het huurwaardeforfait aan de ontwikkelingen op de huurmarkt, kan het huurwaardeforfait elk jaar verder oplopen.

Huurwaardeforfait als inkomsten eigen woning

Wie een eigen woning heeft, heeft zowel inkomsten uit de eigen woning in de vorm van het huurwaardeforfait als uitgaven eigen woning in de vorm van hypotheekrente en wellicht nog andere uitgaven bij de aankoop van een woning. Het saldo van beide is aftrekbaar. Als uw huurwaardeforfait hoog is, kunt u dus in feite per saldo minder hypotheekrente aftrekken. Deze beperking van de hypotheekrenteaftrek komt elk jaar bovenop de beperkingen die al jaren geleden door de verschillende kabinetten zijn ingezet, met als belangrijke wijziging de beperking uit 2013. Doordat u verplicht moet aflossen op uw hypotheek, is er minder hypotheekrente te betalen en dus minder aftrek.

Conclusie hoeveel huurwaardeforfait in 2016?

De waarde van het huurwaardeforfait is afhankelijk van de waarde van uw woning. Velen hebben een huurwaardeforfait van 0,75%, bij enkele anderen loopt dit percentages nog verder op. In bijna alle gevallen betekent het ook meer inkomstenbelasting betalen. Hoeveel dat precies zal zijn, zal blijken bij de berekening van de aanslag inkomstenbelasting naar aanleiding van uw aangifte inkomstenbelasting 2016, voorjaar 2017.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Huurwaardeforfait 2016"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: WOZ 2019
Schrijf mee!