InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Minder hypotheekrente betalen in 2017

Minder hypotheekrente betalen in 2017

Minder hypotheekrente betalen in 2017 U wilt in 2017 minder hypotheekrente betalen en de woonlasten verlagen. Hoe bereikt u dit rentevoordeel en is een lagere hypotheekrente altijd mogelijk? Als in de krant staat dat in 2017 de hypotheekrente zal dalen, hoeveel gaat u dan minder voor uw hypotheek betalen? Het maakt nogal verschil of het uw eerste hypotheek wordt en dus een starter bent op de woningmarkt of dat u al een hypotheek op de eigen woning hebt. Hoe lager de hypotheek, hoe lager de hypotheekrente kan zijn.

Hypotheekrente gaat omlaag in 2017

U leest het in de krant en ziet het op televisie, de hypotheekrente is al lange tijd niet zo laag geweest. De conclusie is dan al snel dat de eigenaar van een eigen woning goed af is, maar helaas is dat niet altijd het geval. Een hypotheek is een langdurige afspraak waar u niet zomaar vanaf komt. Aan een hypotheek zitten allerlei voorwaarden vast en als u een hypotheek sluit, zijn daaraan allerlei voorwaarden verbonden. Wie wel automatisch profiteert van een lage hypotheekrente is de starter op de woning markt. De starter sluit een hypotheek af tegen de huidige marktrente. Als de rente later in 2017 verder omlaag gaat, is ook de starter geen starter meer, maar is hij of zij eveneens aan allerlei voorwaarden gebonden.

Hoe gaan we de hypotheekrente verlagen in 2017, een rentevoordeel willen we allemaal

Natuurlijk wilt ook u een lagere hypotheekrente betalen. Voor een rentevoordeel zijn een aantal mogelijkheden aanwezig:
  • U lost een deel van de hypotheek af. Evident is dat dat geld er wel moet zijn om uw hypotheek te kunnen verlagen.
  • U vraagt uw bank in hoeverre een lagere hypotheekrente mogelijk is. Vaak zal het zo zijn dat een rente voor een kortere rentevaste periode goedkoper zal zijn dan voor een lange rentevaste periode. U neemt daarmee meer risico (de rente kan immers ook stijgen), maar hebt wel een tijd lagere woonlasten. Het kan zijn dat er een boeterente wordt berekend, maar die is fiscaal aftrekbaar waardoor er per saldo toch een voordeel overblijft.
  • U gaat op zoek naar een andere bank die adverteert met een lage rente. Als u overstapt, moet u niet alleen kijken naar de lagere rente, maar ook rekening houden met eventuele extra kosten. U zult misschien weer langs de notaris moeten gaan en riskeert ook een boeterente van uw bank. Per saldo kunnen de woonlasten omlaag, maar voor een goede afweging is ook een zorgvuldige berekening vereist. Als u hiervoor een hypotheekadvies inwint, kost dat naar alle waarschijnlijkheid ook een zeker bedrag.
  • U blijft bij uw bank en vraagt of er een rentemiddeling mogelijk is. In dat geval wordt er een nieuwe rente bepaald die ligt tussen de lagere actuele rente en de hypotheekrente die u nu betaalt. Zie voor de details over rentemiddeling het artikel middelen van hypotheekrente is goedkope hypotheekrente.
  • Ook een combinatie van maatregelen is mogelijk, bijvoorbeeld een deel aflossen in 2017 en kiezen voor een lagere rente in 2017. Een lagere schuld kan ook weer tot opnieuw een lagere rente leiden omdat de bank minder risico loopt.
  • U vervangt aflossingsvrij door een andere hypotheek met aflossing. Dan zal de hypotheekrente ook lager zijn.

Ik wil direct in 2017 lagere woonlasten betalen en een goedkopere hypotheek

Een eigen woning kopen en een hypotheek afsluiten zijn voor de meesten van ons een zaak van lange adem. Wie direct lagere woonlasten wil hebben, moet contact opnemen met de bank of advies inwinnen. U vergelijkt dan de hypotheekrente die u nu maandelijks betaalt met de kosten in de nieuwe situatie. Die nieuwe situatie bevat de nieuwe rente, eventueel een boeterente, eventueel notariskosten, eventueel taxatiekosten en eventueel advieskosten. Het spreekt voor zich dat de uitkomst alleen positief is als u per saldo ook echt minder gaat betalen.

De starter is spekkoper

Vooral de starter op de woningmarkt is in 2017 spekkoper. De lagere hypotheekrente werkt bij de starter wel direct door in de portemonnee. Maar ook de starter op de woningmarkt doet er goed aan om bij meerdere banken langs te gaan voor een vrijblijvende offerte. De ene bank past zijn tarieven sneller aan de nieuwe marktomstandigheden aan dan de andere. Bij de ene hypotheekverstrekker bent u dan ook veel goedkoper uit dan bij de andere. En toch doet u er goed aan om niet alleen naar de hoogte van de hypotheekrente te kijken. Het is namelijk heel goed te verdedigen dat u liever iets meer rente betaalt voor een lange looptijd met veel zekerheid dan een hypotheek met een korte rentevaste periode op zelfs een variabele hypotheekrente. Daar staat tegenover dat de hypotheekrente ook nog verder kan dalen, iets waarvan bij een lange resterende looptijd, moeilijker kan worden geprofiteerd. Maar ja, u kunt ook niet alles hebben.

Conclusie hoe kan ik minder hypotheekrente betalen in 2017

De lage hypotheekrente pakt anders uit voor wie een eerste hypotheek afsluit dan voor de eigenaar van een woning die een paar jaar geleden zijn hypotheek afsloot. De starter kan direct de lage hypotheekrente incasseren, de eigenaar van een bestaande hypotheek zal meer moeten doen om zijn lasten te verlagen en vaak strekt dit proces zich over meerdere jaren uit. Dan komt u uit op een combinatie van een verlaging van de hypotheekrente via het oversluiten of een rentemiddeling en het verlagen van de hypotheek door in een jaar (bijvoorbeeld 2017) een extra aflossing te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Middelen van hypotheekrente is goedkope hypotheekrenteMiddelen van hypotheekrente is goedkope hypotheekrenteWat is rentemiddeling? Het middelen van uw hypotheekrente met de nieuwe actuele rente is rentemiddeling. Rentemiddeling…
Hypotheekrente vastzetten in 2017?Hypotheekrente vastzetten in 2017?De hypotheekrente daalde in 2016, is dat een goede reden om uw rente vast te zetten in 2017 of niet? Hebt u vooraf aan 2…
Checklist renteherziening hypotheek rentevastChecklist renteherziening hypotheek rentevastEen nieuwe rente voor uw hypotheek moet goedkoper kunnen in 2017, maar welke rentevaste periode kiest u dan als de huidi…
Hypotheek verkopen met de doorgeefregelingHypotheek verkopen met de doorgeefregelingDe maandelijkse woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van de hoogte van de te betalen hypotheekrente. In sommi…
Geen hypotheekrenteaftrek meer door rentemiddelingGeen hypotheekrenteaftrek meer door rentemiddelingGeen hypotheekrenteaftrek door rentemiddeling? Is het is mogelijk dat u in 2015, 2016, 2017 of latere jaren geen recht m…

Reageer op het artikel "Minder hypotheekrente betalen in 2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Inkomstenbelasting 2017
Schrijf mee!