InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Welke rente is fiscaal aftrekbaar?

Welke rente is fiscaal aftrekbaar?

Welke rente is fiscaal aftrekbaar? Bij de aankoop van een woning in 2018 of 2019 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen de hypotheekrente. Denk aan de fiscale aftrekpost van de rente bij een verbouwing, de kosten van het afsluiten of omzetten van de hypotheek, het bouwdepot, de vooruitbetaalde rente of de rente bij het oversluiten van een lening. Allemaal aftrekbaar, maar er is veel meer. Daarom is het goed om alle fiscaal aftrekbare kosten van een huis op een rij te zetten. Maak met deze fiscale hulp uw eigen woning in de aangifte inkomstenbelasting betaalbaar via de belastingdienst.

Wat aftrekken als u een woning koopt?

Hypotheekrenteaftrek eigen woning 2017, 2018 en 2019

Er zijn afgelopen jaren meerdere maatregelen in gang gezet om de aftrekbaarheid van de hypotheekrente te beperken en dat zorgt ervoor dat de aftrek hypotheekrente beperkter is dan u denkt. Het meest in het oog springt dat met de invoering van de het nieuwe belastingstelsel, Wet IB 2001, de hypotheekrenteaftrek slechts geldt voor een periode van maximaal 30 jaar. Voor hypotheken die al eerder dan in januari 2001 zijn afgesloten, gaat de dertig jaren termijn lopen vanaf 2001. Voor nieuwe hypotheken loopt de teller vanaf het moment van afsluiting van de hypotheek. Daar kwam vervolgens de bijleenregeling bij. Onderschat het effect van de bijleenregeling op de hypotheekrenteaftrek niet, ook al zal dat effect wat kleiner zijn nu de prijzen van huizen zijn gedaald. Hierdoor lopen de aftrekmogelijkheden langzaam maar gestaag terug. Las but not least is daar sinds 2013 ook nog bijgekomen dat een maandelijkse aflossing is vereist om de hypotheekrente aftrekbaar te laten zijn. Het kabinet Rutte 3 gaat de hypotheekrente vanaf 2020 verder beperken.

Hypotheekrenteaftrek, de aftrekbare rente als fiscaal voordeel eigen woning

In Nederland is het fiscale voordeel van de hypotheekrenteaftrek sterk inkomensgebonden. Hoe hoger het marginale belastingtarief waarin u valt, hoe hoger de aftrek is. De tarieven inkomstenbelasting en de belastingschijven die de Belastingdienst hanteert, kunnen ertoe leiden dat u bij een beetje meer aftrek terugvalt naar een lagere belastingschijf. Hierdoor kunt u behoorlijk wat aan belastingen besparen. Een goede reden ook om nog eens goed naar alle aftrekposten te kijken.

Welke rente is fiscaal aftrekbaar?

Allereerst moet u de hypotheekrente aftrek niet te eng interpreteren. U moet kijken naar alle eigen woning gerelateerde rentelasten die voor fiscale aftrek in aanmerking komen. Zoals de uitstel rente die u moet betalen als de bouwer uitstel van betaling verleent tot het moment waarop de eigendomsoverdracht daadwerkelijk bij de notaris plaatsvindt. De betaalde uitstel rente inclusief de eventuele btw is dan aftrekbaar. Dit geldt ook voor de eventueel in rekening gebrachte grondrente. Dit zijn twee voorbeelden, maar er zijn nog meer rentes fiscaal aftrekbaar.

Hypotheekrenteaftrek bij vastgoed

Er zijn nog een paar rentes die in aanmerking komen als aftrekposten IB, maar er is nog veel meer dan dat van de inkomstenbelasting aftrekbaar, waarover straks meer. Als aftrekbare rente in box 1 van de inkomstenbelasting valt onder de noemer hypotheekrenteaftrek het volgende:
  • De rentelasten als gevolg van verbetering of onderhoud van de eigen woning. Ook de rente op een verbouwingsdepot, voor het deel dat het depot daadwerkelijk is aangewend voor verbetering van het huis.
  • De rente en kosten voor een overbruggingsfinanciering.
  • De vooruitbetaalde rente tot maximaal de eerste helft van het volgende belastingjaar. Laat dit zorgvuldig bij de hypotheekbank vastleggen.
  • De boeterente wegens vervroegde aflossing of oversluiten van de hypotheek.
  • Rente als gevolg van een echtscheiding. Denk aan de uitkoop van de ex-partner.
  • De in rekening gebrachte bouwrente na tekenen voorlopige koopovereenkomst.
  • Sinds eind 2012 is ook de rente op de restschuld fiscaal aftrekbaar, ook een hoge rente op lening voor een restschuld is fiscaal aftrekbaar. In 2015, 2016 en 2017 zelfs 15 jaar (was 10 jaar). Wie echter in 2018 of 2019 een woning met restschuld verkoopt, kan de rente niet meer aftrekken.

Andere fiscaal aftrekbare kosten eigen huis als aftrekpost

Andere aftrekposten bij de aankoop van een woning zijn:
  • De kosten om de de Nationale Hypotheek Garantie aan te vragen;
  • De periodieke betalingen voor erfpacht, opstal of beklemming;
  • De kosten van inschrijving van de hypotheek bij het Kadaster;
  • De kosten van het taxatierapport voor het verkrijgen van een hypotheek of lening;
  • De notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte;
  • De afsluitprovisie tot maximaal 1,5% van uw schuld en tot een maximum van 3.630;
  • De eventuele bemiddelingskosten voor het verkrijgen van de geldlening en het omzetten van een hypotheek.

Slot welke rente is fiscaal aftrekbaar in 2017, 2018 en 2019?

Er zijn vele rentes fiscaal aftrekbaar bovenop de normale hypotheekrenteaftrek. Vergeet u ook de extra lasten niet wanneer u uw oude huis nog niet hebt kunnen verkopen. De rente van het oude huis dat nog niet is verkocht, is onder voorwaarden tijdelijk ook aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Voor een dubbele woning in 2013 is de dubbele aftrek tot en met 2016. Voor 2017, 2018 en 2019 is dit eveneens gedurende maximaal drie jaar mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Aftrekbare kosten hypotheek 2018 en 2019Aftrekbare kosten hypotheek 2018 en 2019Gebruik alle aftrekbare kosten bij het afsluiten van een hypotheek eigen woning in 2018 en 2019 bij uw belastingaangifte…

Reageer op het artikel "Welke rente is fiscaal aftrekbaar?"

Reactie

A. V. D. Bosch, 23-02-2009 15:27 #1
Goedemiddag,

Naar mijn idee moet de volgende aftrekpost vastgoed: "de notariskosten voor de transportakte" luiden: "de notariskosten voor de hypotheekakte"! Een wezenlijk verschil!

A. van den Bosch Reactie infoteur, 02-11-2018
Beste A. vd Bosch,
De notariskosten met betrekking tot de leveringsakte van de woning zijn inderdaad niet fiscaal aftrekbaar. Dank u wel voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!