InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Spaarhypotheek uitgelegd

Spaarhypotheek uitgelegd

Spaarhypotheek uitgelegd Er zijn veel verschillende hypotheekvormen. Wanneer je op zoek bent naar de juiste hypotheek kan het ontzettend lastig zijn. Wil je zekerheid over wat je kwijt bent in de maand, of juist zo weinig mogelijk betalen? Beleggen met een deel? alles kan. Hieronder de uitleg over een traditionele hypotheek: de spaarhypotheek.

De spaarhypotheek

De spaarhypotheek is een lening die is afgeleid van de levenshypotheek. De spaarhypotheek wordt soms dan ook een verbeterde levenshypotheek genoemd. Het bijzondere van een spaarhypotheek is dat het rentepercentage wat je over de spaarpremie vergoed krijgt, gelijk is aan de hypotheekrente en dat de hoogte van de verzekeringsuitkering daardoor reeds van tevoren vaststaat. Er zijn over de hele looptijd van de hypotheek dus geen onaangename verrassingen over de hoogte van de maandlasten. Door deze zekerheid weet u dat wanneer u bij het afsluiten van de hypotheek de hoogte van het bedrag kunt opbrengen, u dit bij gelijke inkomsten eigenlijk altijd kan.

Hoe langer u de rente vastzet hoe langer u weet wat u kwijt bent. Elke maand is het maandbedrag gelijk.

De maandlasten

De maandlasten zijn opgedeeld in:
  • Een rentedeel dat u direct aan de bank of geldverstrekker betaald
  • Een aflossingsdeel dat verwerkt zit in een levensverzekering.

De maandlasten kan je laag houden door bijvoorbeeld een deel van de lening niet af te lossen. Hierdoor spaart u maar een deel waardoor de verzekeringspremie lager is. Uiteindelijk wordt aan het einde van de looptijd alleen het beoogde deel uitgekeerd

Hoe bouw je kapitaal op?

Het bedrag dat u aan de levensverzekering betaald komt in een 'spaarpot' die, wanneer de looptijd van de hypotheek is verstreken, het gespaarde bedrag in één keer uitkeert aan de hypotheekverstrekker. De hypotheek wordt dan afgelost.

Over het gespaarde deel in de levensverzekering wordt rente uitgekeerd. Dit percentage is vooraf vastgezet. In het begin wanneer u net begonnen bent met sparen loopt het bedrag maar langzaam op, naarmate u een aantal jaren verder bent wordt het bedrag steeds hoger en komt er een groter bedrag aan rente bij waardoor het sparen steeds sneller gaat.

Voordelen:

  • Maximale rente-aftrek gedurende de hele looptijd
  • Demping van de effecten van rente veranderingen op de maandlasten: de hypotheekrente is immers gelijk aan de rente die wordt vergoed over de ingelegde spaarpremie
  • Zekerheid over de hoogte van de aflossing. op de einddatum wordt (vastgestelde deel) van de hoofdsom volledig afgelost
  • De bruto-en netto lasten blijven constant (bij gelijkblijvende rente)

Nadelen:

  • De hypotheekrente is ongeveer 0.2% hoger

Meest geschikt voor:

  • Mensen die veel zekerheid willen over hun maandlasten en uiteindelijk kapitaal aan het einde van de looptijd. Dit is gegarandeerd.
  • Mensen die over de hele looptijd maximaal voordeel willen hebben van belastingaftrek.
© 2008 - 2017 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek: uitleg over verschillende hypotheekvormenHypotheek: uitleg over verschillende hypotheekvormenEr bestaan verschillende hypotheekvormen. De hypotheekvorm bepaalt op welke wijze er afgelost dient te worden. Hierbij d…
Spaarhypotheek omzetten naar een annuïteitenhypotheekSpaarhypotheek omzetten naar een annuïteitenhypotheekSinds 2013 is de meest populaire hypotheekvorm de annuïteitenhypotheek. In tijden met hoge hypotheekrentes was de spaarh…

Reageer op het artikel "Spaarhypotheek uitgelegd"

Infoteur: Rvermaat
Gepubliceerd: 27-01-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!