InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Alle aftrekbare kosten eigen woning 2015

Alle aftrekbare kosten eigen woning 2015

Alle aftrekbare kosten eigen woning 2015 Wat zijn in 2015 en 2016 de aftrekposten voor de eigen woning, box 1? Wat kost een eigen woning in 2015 u, wat zijn kosten koper en wat zijn de fiscaal aftrekbare kosten? Welke aankoopkosten van woning zijn aftrekbaar? Wie naar een koophuis of zoek gaat of een huurhuis wil verruilen voor een koophuis, verkijkt zich regelmatig op de kosten van een eigen woning. Naast de leveringskosten van een hypotheek zijn er nog veel meer lasten waarmee u bij het kopen van een huis rekening moet houden. Ook een huis huren kost geld. Een huis kopen is goedkoper door de lagere overdrachtsbelasting van 2% en een lagere hypotheekrente.

Hypotheek voor starters afsluiten

Het is niet altijd even eenvoudig om een betaalbaar koophuis te kopen. Vooral een hypotheek voor starters kan een probleem zijn. Bovendien verkijken nogal wat starters op de woningmarkt zich op de andere kosten die met een koophuis gepaard gaan. Er zijn meerdere kostenposten waarmee u rekening moet houden als u een huis gaat kopen. Gelukkig zijn sommige kosten aftrekbaar.

Aftrekposten eigen woning 2015, welke aftrekbare kosten heeft een eigen huis in 2015?

Bij de aankoop van een eigen woning zult u met meerdere extra kosten worden geconfronteerd. Denk aan de makelaarskosten, de notariskosten en de afsluitkosten van een hypotheek. Vergeet ook niet de kosten van de verhuizing en eventuele kosten voor de nieuwe inrichting van het huis:
  1. Koopsom huis. Er is veel aanbod van huizen. Anders dan bij de huurwoningen hebt u veel keuze. Bovendien zijn de huizen goedkoper geworden en kunt u regelmatig flink afdingen. Een meevaller dus.
  2. De hypotheek. Het hangt van de soort hypotheek af hoe lang het duurt dat de woning is afbetaald. De hypotheekrente is in ieder geval 30 jaar fiscaal aftrekbaar. Laat altijd voorrekenen wat uw maandlasten zullen zijn, zowel bruto als netto. Netto wil zeggen na aftrek van de teruggave door de belastingdienst. En let op, ook de rente op een restschuld of uw kosten van erfpacht zijn aftrekbaar.
  3. De overdrachtsbelasting bedraagt sinds 15 juni 2011 structureel 2% van de koopsom bij de koop van een bestaande woning. Overdrachtsbelasting betaalt u niet bij de koop van een nieuwbouwwoning.
  4. Kosten van een aankoopmakelaar: u betaalt een vast bedrag of een bepaald percentage van de aankoopsom van het huis. Check altijd meerdere makelaars want de prijsverschillen kunnen groot zijn.
  5. Notariskosten: de kosten voor het afsluiten en passeren van de hypotheekakte, de akte van levering van het huis en de kosten van inschrijving in het Kadaster.
  6. Taxatiekosten en taxatierapport: taxatie is nodig voor het verkrijgen van een hypotheek en ook de Nationale Hypotheekgarantie, NHG.
  7. De Nationale Hypotheek Garantie: dit kost bij het afsluiten van uw hypotheek eenmalig extra premie. U koopt daarmee een garantie en bespaart ook op u hypotheekrente, doordat banken in geval van de NHG bereid zijn om een lagere hypotheekrente te berekenen. Het risico voor de bank is met de achtervang van de NHG immers kleiner, waardoor ze meestal met minder rente genoegen nemen. Voor u neemt de kans op restschuld sterk af.
  8. Eigen woning forfait. Het eigen woning forfait moet u bij uw inkomen optellen. Het is dus een bijtelpost en geen aftrekpost.
  9. De opstalverzekering. U bent verplicht om een opstalverzekering te nemen. Anders krijgt u geen hypotheek bij de bank los. De pemie is niet aftrekbaar.

Schematisch zijn de aftrekbare kosten voor een eigen woning 2015

Schematisch zijn de aftrekbare kosten voor een eigen woning:
  • De hypotheekrente, inclusief rente op restschuld, inclusief vooruitbetaalde hypotheekrente, inclusief boeterente bij oversluiten van een hypotheek. Maximaal is de aftrek tegen 51% in 2015.
  • De kosten van de hypotheekakte bij de notaris, inclusief de afsluitprovisie voor de hypotheek.
  • De taxatiekosten van de makelaar, maar niet de courtage.
  • Kosten hypotheekadvies.
  • De kosten van het kadaster.
  • Eventuele prolongatierente, bouwrente.
  • De bereidstellingsprovisie.
  • Kosten doorhaling van en oude hypotheek en royementskosten;
  • Kosten van een eventuele bankgarantie of hypotheekgarantie (NHG).

Let wel het gaat om uw eerste huis waar u ook woont en niet een tweede woning. Voor een tweede woning (box 3) is helaas niets aftrekbaar.

Aftrek van de afsluitprovisie

Sinds 2013 betaalt u geen afsluitprovisie meer, daarvoor nog wel. In die jaren was de afsluitprovisie aftrekbaar tot een bepaald bedrag (maximum van € 3.630 per persoon). Het meerdere kunt u in de maanden van hypotheek nog aftrekken. Stel dus dat u geen fiscale partner hebt, 6.000 euro aan afsluitprovise hebt betaald en een lening van 120 maanden (tien jaar), dan mag u vanaf 2013 maandelijks nog 2.370 euro gedeeld door 120 aftrekken als kosten eigen woning (ongeveer 235 euro in een jaar).

Wat kost het onderhoud van een huis in 2015 en 2016?

Elk huis moet worden onderhouden als u wilt dat het zijn waarde behoudt. Een nieuwbouwwoning zal in beginsel veel minder onderhoudskosten met zich mee brengen dan een wat oudere woning. Maar eens zal onderhoud moeten plaatsvinden. Een vuistregel die veel bij vastgoed wordt gehanteerd, is dat u jaarlijks ongeveer 1% van de waarde van het huis moet reserveren voor onderhoud. Als u volledig eigenaar bent van een huis, hebt u nog enige vrijheid, maar als u een appartement gaat kopen, is de reservering van 1 procent zeer gangbaar.

Het huis verzekeren kost ook geld

Een aantal verzekeringen zijn wettelijk verplicht. Daar kunt u dus niet echt op besparen. Zo is de opstalverzekering verplicht voor iedere huiseigenaar. Daarmee zijn de risico's van brand, stormschade, waterschade en andere schades aan het huis gedekt. Vaak zijn aan de hypotheek ook verzekeringen gekoppeld, zoals een overlijdensrisicoverzekering. Niet noodzakelijkerwijs, zodat hierop ook bespaard kan worden.

De verschillende belastingen die u betaalt voor een huis

Wis ook de belastingen niet uit die u betaalt zodra het huis uw bezit is, want de belastingen zijn hoog in Nederland. Denk aan de aanslag onroerende zaken, de WOZ, die de gemeente aan het begin van het jaar vaststelt. Deze werkt onder meer door naar de fiscale bijtelling in de inkomstenbelasting als gevolg van het eigen woning forfait, het huurwaardeforfait. Bovendien is er de rioolheffing, de afvalstoffenheffing en de waterschapsheffing. Een aandachtspunt zijn de kosten koper 2016 en 2017.

Een huis huren goedkoper?

Een huis huren was vooral goedkoper als de huizenprijzen in jaren niet stijgen, maar dalen of gelijk blijven. U hebt als koper van een koopwoning dan wel alle woonlasten, zonder dat uw huis meer waard wordt. Zeker als u in een sociale huurwoning woont met een gematigde jaarlijkse huurstijging en niet in de geliberaliseerde huursector. Als u na aftrek van de hypotheekrente bijvoorbeeld 3% rente op uw hypotheek betaalt, nemen die lasten meer toe dan de gebruikelijke jaarlijkse huurstijging. Om nog maar niet te spreken over de elk jaar stijgende aanslag onroerend goed, WOZ, die de gemeente u toestuurt en het onderhoud van de woning. Nu nog valt grofweg driekwart van de huurwoningen in ons land onder de sociale huursector, maar ook de huren stijgen fors, afhankelijk van de hoogte van uw inkomen en de WOZ-waarde van de woning.

Wat zijn de voordelen van het kopen van een eigen huis?

Natuurlijk is het niet alleen kommer en kwel. Een eigen huis heeft ook allerlei voordelen. De eventuele toekomstige waardestijgingen van het huis zijn voor u. Bovendien kunt u gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Voor starters zijn er ook verscheidene koopsubsidies en goedkope leningen die de lasten verminderen. Maar toch: de stap naar een koopwoning vereist een goed financieel plaatje. Een adviseur kan u hierbij goed van dienst zijn. Ook op internet vindt u nog veel behulpzame informatie.

Slot welke kosten woning zijn in 2015 en 2016 aftrekbaar?

Aan de koop van een huis zijn allerlei aankoopkosten verbonden. Zet deze kosten van een huis op een rij voordat u uw handtekening onder de koop zet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…
Aftrekbare kosten voor inkomstenbelastingAftrekbare kosten voor inkomstenbelastingBij de aankoop van een nieuwe woning maakt u diverse kosten voor uw financiering welke aftrekbaar zijn. Deze financierin…
Wat is overdrachtsbelasting?Wat is overdrachtsbelasting?Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koo…
Een woning huren of kopen?Een woning huren of kopen?Stel je wilt verhuizen, misschien huren of misschien kopen, dan is het belangrijk de voor- en nadelen tegen elkaar op te…

Reageer op het artikel "Alle aftrekbare kosten eigen woning 2015"

Reacties

Nathalie, 03-11-2016 13:50 #10
Beste…

Dit jaar hebben mijn partner en ik nieuwe kozijnen en voor en achterdeur laten plaatsen. Dit hebben we gedaan zonder daar een extra lening voor te openen. Is dit dan toch te verrekenen in de belastingteruggave van 2016?

Bij voorbaat dank voor een reactie.

MVG
Nathalie Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Nathalie,
De aankoopkosten van de kozijnen zijn niet aftrekbaar, een eventuele rente op de financiering van de kozijnen wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 14-09-2016 13:20 #9
Dit jaar, 2016 koop ik een stuk grond van de gemeente en financier deze zelf. Zijn deze kosten aftrekbaar?

Alvast bedankt voor uw reactie,
Danny Reactie infoteur, 14-09-2016
Beste Danny,
De kosten van grond zijn voor een particulier niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cees, 13-08-2016 20:47 #8
In 2008 heb ik mijn huis gekocht en toen ook een flink bedrag aan afsluitprovisie betaald. Nu lees ik dat dit voor hypotheken die zijn afgesloten vóór 2013, later aftrekbaar zijn geworden. Kan ik bij mijn belastingaangifte van volgend jaar (over 2016 dus) deze kosten alsnog opvoeren, om zodoende een gedeelte van de in 2008 betaalde afsluitprovisie te kunnen aftrekken?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 15-08-2016
Beste Cees,
Hoeveel u nog kunt aftrekken jaarlijks, is afhankelijk van de afsluitkosten en de duur van uw hypotheek (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tubbe, 20-04-2016 12:32 #7
Ik ben getrouwd sinds april 2014, dus dit jaar wordt de belasting samen geteld met mijn man. We hebben onze akte voor ons huis midden december 2015 getekend, telt die nog voor vermindering voor het aanslagjaar 2016 inkomsten 2015?

mvg Reactie infoteur, 20-04-2016
Beste Tubbe,
Een aftrekpost voor de eigen woning telt mee in het jaar dat er kosten voor gemaakt worden. Als de akte in 2015 is getekend, maar het passeren van de akte bij de notaris inclusief rekening pas in 2016 is, is de aftrek er ook pas in 2016.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danielle, 23-02-2016 13:34 #6
Huis gekocht in februari 2015, helaas na half jaar relatie verbroken. Huis verkocht in januari 2016.
Hoe zit dit met de jaarlijkse belastingteruggave hypotheek en andere aftrekposten aangezien we nu niet meer samen zijn? Krijgt ieder een gelijk deel? Reactie infoteur, 24-02-2016
Beste Danielle,
Als jullie elk de zelf betaalde hypotheekrente opgeven, krijgt elk zijn eigen deel terug als belastingaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ineke, 18-02-2016 14:06 #5
Huis verkocht. Mag je de royementskosten aftrekken van de verkoopprijs? Reactie infoteur, 18-02-2016
Beste Ineke,
De royementskosten zijn fiscaal aftrekbaar zoals de hypotheekrente dat is. Dan krijgt u, afhankelijk van de hoogte van uw inkomen, hiervan eenmalig een deel terug van de fiscus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ina, 05-01-2016 14:37 #4
Zijn de kosten van notaris en hypotheker voor het op mijn naam zetten van een gezamenlijk gekocht huis na beëindigen relatie aftrekbaar van de belasting? Reactie infoteur, 05-01-2016
Beste Ina,
De kosten van de notaris voor de hypotheekakte (niet de overdracht) en de kosten van de hypotheker zijn fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo den Otter, 17-08-2015 16:59 #3
Goede middag,
Van 1 van de delen van mijn hypotheek loopt op 1 november a.s. de rentevaste termijn af. Nu overweeg ik het gehele hypotheekbedrag over te sluiten tegen nieuwe (lagere) rentetarieven. Mijn hypotheek is voor het grootste deel aflossingsvrij. Als ik ga oversluiten, zijn de kosten daarvan zoals notariskosten, en boeterente, dan aftrekbaar? Reactie infoteur, 18-08-2015
Beste Theo den Otter,
Zowel de notariskosten voor de hypotheek als de boeterente zijn aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vd Barg, 05-04-2015 23:22 #2
Goedendag ik heb in augustus 2014 een woning gekocht en een voorlopig koopcontract getekend.
De overdracht bij de notaris was op 2 maart 2015. Wanneer mag ik dan de kosten als aftrekpost
gebruiken.

alvast bedankt voor uw tijd

mvg

T. vd Barg Reactie infoteur, 06-04-2015
Goedendag vd Barg,
U mag de kosten voor het nieuwe huis aftrekken in 2015.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Bulthuis, 23-02-2015 13:16 #1
Zijn gemaakte administratiekosten voor aangifte inkomstenbelasting ook aftrekbaar? B.v. het laten invullen van jouw aangifte door een administatiekantoor? Reactie infoteur, 23-02-2015
Beste R. Bulthuis,
De kosten die u maakt voor het invullen van de belastingaangifte zijn voor een particulier niet fiscaal aftrekbaar, maar wel als u (ook) een ondernemer bent. Werkzaam als freelancer bijvoorbeeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Inkomstenbelasting 2015
Reacties: 10
Schrijf mee!