InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Je hypotheek vervroegd aflossen: voordelen en nadelen

Je hypotheek vervroegd aflossen: voordelen en nadelen

Je hypotheek vervroegd aflossen: voordelen en nadelen Je hypotheek vervroegd aflossen kan op het eerste zicht voordelig zijn, vooral bij een lage spaarrente. Psychologisch lijkt het voortijdig afbetalen van je hypotheek voordelen te hebben, want je kan maar beter van dat juk rond je nek af zijn, toch? Maar zo eenvoudig liggen de zaken zelden. Je lening sneller aflossen dan gepland kan je ook geld doen verliezen. De bank zal je immers kosten aanrekenen voor het vroegtijdig afbetalen van je hypotheek. Wat zijn de voordelen en nadelen van het voortijdig aflossen van je hypotheek?

Hypotheek vervroegd aflossen

De lage spaarrente die in de nasleep van de economische crisis van 2008 veel spaarders met een laag rendement opzadelt, zet tegelijkertijd aan tot nieuwe ideeën. Sommige mensen met een hypotheek vinden dat het de moeite niet meer is om een minieme rente op hun spaarrekening te hebben en willen hun spaargeld aanwenden voor wat anders. Deze mensen overwegen om een deel van hun spaargeld te gebruiken om hun hypotheek vervroegd af te betalen. Die versnelde afbetaling kan zowel voordelen als nadelen hebben.

Hypotheek versneld afbetalen: voordelen

Maandelijks budget

Een gedeeltelijke terugbetaling van je totale leenbedrag door middel van je spaargeld kan op die manier het juk van de maandelijkse aflossingen verlichten. Als je beslist om je hypotheek vervroegd af te betalen dan zal je maandelijks meer geld over houden om van te leven. Maandelijkse aflossingen die kleiner worden betekenen dat je meer financiële ademruimte over houdt en dat je de broeksriem wat losser kan laten.

Beperkte hypotheektermijn

Voor sommige mensen is het vooral de termijn van de hypotheek die een zware mentale last betekent. Alleen al het vooruitzicht om nog twintig jaar je hypotheek te moeten terugbetalen kan een psychologische druk betekenen die niet te onderschatten valt. Een mogelijkheid is dan ook om door middel van een versnelde terugbetaling je hypotheek in de tijd te verkorten. Je maandelijks aflossingsbedrag blijft dan wel hetzelfde. Je bank zal duidelijk maken wat in dit geval je opties zijn.

Lagere hypotheekinteresten en lagere schuldsaldoverzekering

Doordat het totale saldo van je hypotheek verkleint zal logischerwijs ook het bedrag van je schuldsaldoverzekering minder worden. Hierdoor zal je verzekeringspremie verlagen. Door de versnelde terugbetaling van je hypotheekbedrag zullen ook de interestlasten van je hypotheek verminderen. Vooral bij lange termijnen is dit een groot voordeel.

Voortijdige aflossing hypotheek: nadelen

Minder spaargeld

Spaargeld dat weinig of geen rente meer opbrengt is doorgaans de belangrijkste reden om een hypotheek vervroegd af te lossen. Je vraagt je af waarom je je spaargeld zou laten staan op een laagrentende spaarrekening terwijl je het even goed kan gebruiken om je hypotheek af te lossen. Dit is een logische gedachte, maar dan moet je wel niet vergeten dat het goed is om toch een redelijke spaarbuffer aan te houden voor noodgevallen en toch ook nog voor een (bescheiden) appeltje voor de dorst.

Gemiste spaarinteresten en fiscaal voordeel

We gaan ervan uit dat je je hypotheek aflost als de rente op je spaarrekening zo laag is dat ze niet meer aantrekkelijk is. Wil je je hypotheek toch vervroegd afbetalen in het geval van hoge spaarrente, dan loop je natuurlijk wel spaarinteresten mis. Bovendien zal een versnelde afbetaling van je hypotheek mogelijk het fiscaal voordeel van de hypotheekaftrek verminderen. Advies van je bankier kan op dat vlak opheldering brengen.

Vergoeding bank

Een hypotheek is voor een bank in feite een heel lucratieve situatie. Als de bank een hypotheek verstrekt, creëert ze in feite geld uit het niets en plaatst dit op je rekening zodat je een huis kan kopen. Op dat hypotheekbedrag verdient ze dan jarenlang mooi geld dankzij hypotheekinteresten, hypotheekkosten en maandelijkse aflossingen die jij betaalt. Als je deze winstgevende toestand vervroegd stopzet, dan loopt de bank uiteraard een heleboel inkomsten mis. Hiervoor zal je de bank doorgaans een vergoeding moeten betalen, een zogenaamde wederbeleggingsvergoeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vervroegd aflossen hypotheek: de voor- en de nadelenVervroegd aflossen hypotheek: de voor- en de nadelenVeel mensen denken dat ze beter af zijn als ze een lening of hypotheek vervroegd aflossen. De waarheid ligt vaak heel an…
Hypotheek vervroegd aflossen zonder boete en boetevrijHypotheek vervroegd aflossen zonder boete en boetevrijVrijwillig uw hypotheek versneld en vervroegd boetevrij aflossen? Zonder boete en zonder de verplichting van de bank of…
Hoe lening aflossen?Hoe lening aflossen?Hoe gaat u uw lening aflossen, hoeveel, wat zijn de regels in 2017, 2018 en 2019? Als u een lening afsluit, wordt in de…
Boeterente hypotheek berekenenBoeterente hypotheek berekenenWie besluit tot het oversluiten of omzetten van de hypotheek als de rentevaste periode nog niet is afgelopen, wordt geco…
Bronnen en referenties
  • http://trends.knack.be/economie/nieuws/immo/uw-hypotheek-versneld-afbetalen-kan-een-goed-idee-zijn/article-4000549032250.htm, bezocht op 14/09/2015.

Reageer op het artikel "Je hypotheek vervroegd aflossen: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!