InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek zonder eigen vermogen

Hypotheek zonder eigen vermogen

Hypotheek zonder eigen vermogen Een huis met hypotheek kopen zonder veel eigen vermogen of spaargeld kan in 2018 en 2019 nog steeds, maar het wordt wel steeds moeilijker. In 2018 en 2019 mag u nog tot maximaal 100% lenen en het kabinet Rutte 3 is niet van plan om dit percentage te verlagen. Vereist zijn vaak wel een goedbetaalde vaste baan en een bank die wil meewerken. De verhouding tussen hypotheek en de verkoopwaarde van het huis, Loan to Value, wordt steeds belangrijker.

Eisen voor een hypotheek steeds strenger, maximale hypotheek lager

De eisen om een hypotheek te kunnen krijgen worden steeds strenger. Was het tot 2014 nog mogelijk om een tophypotheek tot 125% van de waarde van de woning te krijgen, in 2018 en 2019 is dit nog maar 100%. Inclusief de kosten van aankoop wel te verstaan, dus inclusief de kosten voor de notaris en uw hypotheek. Wie tot 100% van de waarde van de woning wil financieren in 2018 en 2019 moet een beetje eigen vermogen meenemen om ook de bijkomende kosten goed te kunnen maken.

Kosten kopen van een woning

Naast de aankoopprijs en de verhuis- en inrichtingskosten krijgt u met nog meer uitgaven van doen.

Aankoopkosten van de woning

Denkt u hierbij aan:
  • De notariskosten.
  • Advieskosten
  • Bemiddelingskosten.
  • Eventueel kosten aanvraag NHG.
  • Kosten bankgarantie.
  • De bereidstellingsprovisie.
  • Eventueel de rente voor een overbruggingskrediet
  • Overdrachtsbelasting bestaande bouw.
  • Taxatiekosten bestaande bouw.
  • Makelaarskosten bestaande bouw.
  • Eventueel een bouwkundige aankoopkeuring (bestaande bouw).
  • Hypotheekrente tijdens de bouw (bouwdepot, bouwrente, boeterente, kosten meerwerk, nieuwbouw)

Een deel van deze extra uitgaven is fiscaal aftrekbaar.

Eigen vermogen of spaargeld is wel verstandig bij kopen van een woning

Wie eerst wat spaart en dan koopt, heeft daarmee het grote voordeel dat de hypotheek wat lager kan zijn en daardoor de kans op een restschuld geringer. Tegelijkertijd is het zo dat wie nu wacht met sparen voordat hij straks een huis gaat kopen, meer vermogen moet meenemen om een hypotheek te kunnen krijgen. Bovendien vertoont de woningmarkt opwaartse tendensen en is de hypotheekrente laag. Niemand weet of dit zo zal blijven, maar als de hypotheekrente straks stijgt en als de huizen duurder worden heeft u eigenlijk voor niets gespaard. Kortom het uitstellen van de aankoop wordt dan niet beloond.

100% aflossingsvrije hypotheek?

Een nieuwe volledig aflossingsvrije hypotheek is ook voor de hoge inkomens niet meer toegestaan. Het was een mooie manier om veel hypotheekrenteaftrek te kunnen krijgen, maar ook daar is een stokje voor gestoken. Als u aflossingsvrij wilt financieren, mag dat nog tot 50% van de waarde van de woning, zonder hypotheekrenteaftrek wel te verstaan. De rest moet minimaal via een annuïteitenhypotheek worden gefinancierd.

Win hypotheekadvies in

Het kopen van een huis is een forse investering in de toekomst, een hypotheek een complex product. Daarom ligt het voor de hand om als u deze grote uitgave gaat doen voor een woning en onzeker bent of nu daarvoor het juiste moment is, ook goed advies in te winnen bij makelaar en hypotheekadviseur. Een goede makelaar zal u goed inlichten. Hij of zij kent de woningmarkt waar u zich wilt vestigen het beste en kan aangeven hoe het met de verkoopprijzen en verkopen inmiddels gesteld is. De makelaar ziet als eerste waar de goede koopjes aanwezig zijn, wat de goede locaties zijn en hoe de kansen liggen. De onafhankelijke hypotheekadviseur kan voor u op zoek naar de beste financiering. Natuurlijk moet u zelf alert zijn op de adviezen, maar steeds uitstellen kan ook duurkoop zijn. De huren gaan omhoog, waardoor huurwoningen, voor zover ze al beschikbaar zijn, vaak een duur alternatief zijn.

Kopen in 2018 of 2019

Kortom, wat gaat u doen, uitstellen of de koop toch maar wagen? Wat u ook doet, informeert u zich altijd goed, want er zijn nog altijd volop kansen aanwezig. Wie geluk heeft, kent ook iemand die bereid is om belastingvrij ruim 100.000 euro te schenken. Ook een schenking voor een verbouwing van de eigen woning kan tot 100.000 euro belastingvrij zijn. Als er in 2017 gestart is met de schenking van (een deel van) deze 100.000 euro, mag de ontvanger de besteding van de schenking ook in 2018 of 2019 doen en dat biedt ongetwijfeld perspectief voor een nieuwe aankoop of verbouwing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek zonder eigen vermogen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente 2019
Schrijf mee!