InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschuld: wat betekent hypotheek of huis "onder water"?

Restschuld: wat betekent hypotheek of huis "onder water"?

Restschuld: wat betekent hypotheek of huis "onder water"? Sinds de economische crisis van 2008 en de dalende huizenprijzen op de markt hoor je in de media vaak spreken van een hypotheek of huis "onder water". "Huis onder water" is een plastische uitdrukking om aan te geven dat de eigenaar van een woning te maken krijgt met een restschuld. Restschuld ontstaat wanneer de verkoopprijs van de woning lager uitvalt dan de oorspronkelijke hypotheekwaarde. Om het afbetalen van die restschuld te vergemakkelijken is er de zogenaamde Nationale Hypotheekgarantie (NHG) in het leven geroepen. Een nieuw informatiepunt online moet meer duidelijkheid brengen en antwoorden bieden op vragen van woningbezitters die met een restschuld te kampen hebben.

Restschuld: nieuw informatiepunt

Restschuld is een schuldprobleem dat voor heelwat problemen heeft gezorgd sinds de financieel-economische crisis van 2008. Op zowat alle vlakken van de economie zorgde de crisis voor slachtoffers: de beurs, de sector van de arbeid en dus ook in de huizensector. Omdat veel mensen niet weten hoe ze het probleem van de restschuld van hun hypotheek moeten oplossen heeft minister Blok van Wonen op 10 februari 2014 een centraal informatiepunt geopend:
  • www.restschuldinfo.nl.

Restschuld naar nieuwe hypotheek

Die website werd opgezet door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De bedoeling is dat bezoekers van de website vragen kunnen stellen over de restschuld van hun hypotheek. Bovendien wordt er van de banken die hypotheken verlenen ook verwacht dat ze in het hoofd van de woningbezitters meedenken. Op die manier kunnen banken bijvoorbeeld toestaan dat na verkoop van een eerste woning de restschuld wordt overgedragen naar de hypotheek van een nieuwe woning.

Wanneer staat je hypotheek of huis "onder water"?

De economische crisis bracht een dalende huizenmarkt met zich mee: de huizenprijzen gingen naar beneden en veel mensen slaagden er niet in om huis aan een redelijke prijs te verkopen. Wie dat toch deed moest vaak verlies lijden doordat de verkoopprijs van de woning een stuk lager lag dan de hypotheekwaarde. Dit prijsverschil leidt tot het probleem van restschuld: na verkoop blijf je zitten met een schuld (de rest van het totaalbedrag van de hypotheek) die je nog moet terugbetalen aan de bank. Het probleem van onder water gelopen hypotheken geldt voor zowat 25 procent van de woningen in Nederland.

Nationale Hypotheekgarantie (NHG)

Heb je je hypotheek afgesloten met een Nationale Hypotheek Garantie, dan is er een oplossing voor je restschuld mogelijk. De Nationale Hypotheekgarantie of NHG biedt een garantie tegen afbetalingsproblemen van je hypotheek als je om de een of andere reden je huis moet verkopen. Dit kunnen redenen zijn die tegen je wil ingaan, zoals arbeidsongeschiktheid, ziekte, baanverlies, enz...In dat geval kan de bank mee oplossingen voorstellen die rekening houden met je tegenslag en die de terugbetaling van de hypotheeklasten min of meer draaglijk maken.

Restschuld afbetalen

Als je met een restschuld blijft zitten na de verkoop van je woning, dan kan het "Waarborgfonds Eigen Woningen" je helpen om deze schuld aan de bank af te betalen. Voorwaarde hiervoor is dus wel dat een hypotheek met nationale hypotheekgarantie hebt afgesloten. Vanaf 1 juli 2015 bedraag de kostengrens om een hypotheekgarantie te krijgen 245.000 euro. Bij het aangaan van een hypotheek met hypotheekgarantie zal je eenmalig een borgtochtprovisie van 1 procent moeten betalen.

Goed voor de huizenmarkt?

Vanaf 2014 zijn de regels voor de Nationale Hypotheekgarantie aangepast maar toch blijkt dat veel banken nog steeds vrij afkerig staan tegenover het zoeken naar oplossingen voor restschulden. Het nieuwe informatiepunt probeert hier wat aan te doen en de kloof tussen bank en restschuldenaar te verkleinen. Doordat restschuld mee zou gedragen kunnen worden naar een nieuwe hypotheek kan bovendien ook de in moeilijkheden verkerende huizenmarkt een boost krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…
Restschuld 2018 en 2019 financierenRestschuld 2018 en 2019 financierenOok met een restschuld kunt u in 2018 en 2019 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier…
Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2018 en 2019Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar 2018 en 2019Uw verkoopt uw woning met een restschuld in 2018 of 2019. Een restschuld is helaas niet altijd te voorkomen. Gelukkig is…
Financiering restschuld eigen woningFinanciering restschuld eigen woningSinds 1 januari 2015 zijn de regels voor de renteaftrek van restschulden en de schenkingsvrijstelling bij restschulden v…
NHG-grens verder omhoog (2018, 2019 en 2020)NHG-grens verder omhoog (2018, 2019 en 2020)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
Bronnen en referenties
  • http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2014/490145-informatiepunt-restschulden-is-niet-genoeg, bezocht op 20/11/2015.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Restschuld_(lening), bezocht op 20/11/2015.
  • https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypotheken/zorgeloos-wonen/restschuld.html, bezocht op 20/11/2015.
  • https://www.restschuldinfo.nl/, bezocht op 20/11/2015.
  • https://www.hypotheker.nl/actueel/dossiers/nhg/nationale-hypotheek-garantie/, bezocht op 20/11/2015.

Reageer op het artikel "Restschuld: wat betekent hypotheek of huis "onder water"?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!