InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek 2019 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2019 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2019 omlaag De hypotheekrenteaftrek 2019 wordt verder beperkt, verlaagd en versoberd tot maximaal 49 procent voor hogere inkomens, voor bestaande hypotheken en voor nieuwe hypotheken. Wie bij zijn belastingaangifte inkomstenbelasting 2013 nog recht had op 52% hypotheekrenteaftrek, heeft bij zijn belastingaangifte inkomstenbelasting 2019 nog maar een belastingaftrek tegen maximaal 49% en het kan nog erger. In 2020 gaat dit verder omlaag naar maximaal 46%. En zo neemt het fiscale voordeel van een eigen huis in 2017, 2018 en 2019 steeds verder af.

Ook in 2019 minder hypotheekrenteaftrek

Beperking hypotheekrenteaftrek 2019 voor hogere inkomens

De overheid is al vele jaren van mening dat het eigen woningbezit in ons land moet worden bevorderd. De achterliggende gedachte is dat het goed is dat iemand eigen vermogen opbouwt en daarvoor spaart. Bovendien is de kans dan groter dat een huis beter zal worden onderhouden door de eigenaar van het pand. Om de hypotheekrente en het bezit van een eigen woning betaalbaar te houden, is de hypotheekrenteaftrek ingevoerd als soort van fiscale subsidie. In de loop der tijd is de hypotheekrente met allerlei maatregelen beperkt, omdat de staatskas stelselmatig geld tekort komt. Vele van deze bezuinigingen hebben vooral na een aantal jaren een groot effect op uw portemonnee. Een aantal van deze effecten merkt u geleidelijk steeds meer. Vooral na een aantal jaren gaan deze bezuinigingen steeds meer pijn in uw portemonnee doen.

Minder hypotheekrenteaftrek 2019, verdere versobering, u hebt recht op minder teruggave

Voor nieuwe hypotheken is de hypotheekrente alleen nog een aftrekpost bij de aangifte inkomstenbelasting als u uw hypotheek maandelijks aflost volgens een annuïteit of via een lineaire lening. Beide manieren van financieren zorgen ervoor dat het bedrag dat u jaarlijks bij uw belastingaangifte invult steeds kleiner wordt. Logisch want doordat u maandelijks een deel aflost wordt de uitstaande lening steeds kleiner en betaalt u dus maandelijks ook minder hypotheekrente. Als u een annuïteitenhypotheek hebt, blijft het maandelijkse bedrag dat bestaat uit hypotheekrente en aflossing wel gelijk, maar de samenstelling daarvan verandert wel degelijk: de aflossing groeit en de hypotheekrente daalt.

Bruto woonlasten gelijk en de netto woonlasten gaan omhoog

Bij een annuïteit blijven de bruto woonlasten voor de hypotheek gelijk, maar gaan de netto woonlasten omhoog. Immers, u betaalt steeds minder hypotheekrente, kunt minder aftrekken en krijgt dus minder belasting terug. In het begin merkt u dat nog niet zo, omdat u in de eerste jaren vooral rente betaalt, maar na een aantal jaren is het aandeel van de aflossingen in de annuïteit hoger dan het aandeel van de hypotheekrente. De hypotheekrenteaftrek daalt, uw bruto bedrag aan woonlasten blijft maandelijks gelijk en stijgen uw maandlasten netto (na aftrek van uw belastingteruggave). Als u tegen die tijd een hoger inkomen hebt, hoeft dat geen probleem te zijn, omdat u de extra lasten waarschijnlijk wel kunt dragen. Maar als u juist dan minder geld gaat verdienen of werkloos wordt, kunnen de netto hogere woonlasten wel degelijk een loden last worden.

Hypotheekrenteaftrek 2019 tegen 49%, in 2024 omlaag naar ongeveer 37%

Wie een hoger inkomen heeft en een inkomen heeft in een belastingschijf met een hoger belastingtarief, kan meer van de betaalde hypotheekrente terugkrijgen van de fiscus. Maar dat voordeel neemt steeds verder af als het aan het kabinet Rutte 3 ligt. De teruggave kon oplopen tot 52% van de betaalde hypotheekrente in 2012, maar dat is al lang niet meer zo:

Minder hypotheekrenteaftrek hogere inkomen, hoeveel verslechtering t.o.v. 52%:

jaarhoeveel is aftrekbaar?hoeveel minder hypotheekrenteaftrek
201750%-2%
201849,5%-2,5%
201949%-3,0%
202046%-6%
202143%-9%
202240%-12%
202336,9%-15,1%

Vanaf 2023 hebben niet alleen de hogere inkomens een fors lagere hypotheekrenteaftrek, maar zullen ook de middeninkomen smet minder aftrek worden geconfronteerd. In 2019 worden alleen de hogere inkomens geraakt met 3% minder hypotheekrenteaftrek. Vanaf 2020 zal er een compensatie zijn via een lager belastingtarief en een lager eigenwoningforfait.

Lager eigenwoningforfait 2019 verlaagt de inkomstenbelasting iets

Bij uw aangifte inkomstenbelasting is het eigenwoningforfait (huurwaardeforfait) een bijtelling bij uw inkomen. Dat betekent dat eigenlijk niet uw hypotheekrenteaftrek aftrekbaar is maar het saldo van hypotheekrenteaftrek en eigenwoningforfait. Het plan is dat het eigenwoningforfait als percentage iets wordt verlaagd om uw verlies aan hypotheekrenteaftrek iets te compenseren. Het is de vraag of die verlaging voldoende zal zijn, immers als de WOZ-waarde stijgt stijgt ook zeer waarschijnlijk het bedrag van het eigenwoningforfait. Voor de lagere inkomens is de verlaging van het eigenwoningforfait pure winst, zij gingen er bij hun aftrek niet op achteruit en kunnen er zo zelfs iets op vooruit gaan.

Conclusie hypotheekrenteaftrek 2019 omlaag

Het fiscale voordeel van een eigen woning via de hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk steeds minder. De politiek heeft gekozen voor een versnelling van de kleine stapjes van vermindering. U koop een woning niet voor een enkele jaar, maar u koopt een huis voor vele jaren. Laat daarom bij het afsluiten van een hypotheek altijd voor een aantal jaren vooruit uw maandlasten berekenen, niet alleen de bruto woonlasten maar ook uw netto woonlasten om te zien of de aankoop inderdaad de komende jaren voor u betaalbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2019 omlaag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Belasting 2019
Schrijf mee!