InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verlaging maximale hypotheek 2014-2018

Verlaging maximale hypotheek 2014-2018

Verlaging maximale hypotheek 2014-2018 Vanaf 1 januari 2014 wordt de maximale hypotheek verlaagd. De verlaging zal de komende vijf jaar stapsgewijs toenemen. Het is voor potentiële huizenkopers belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer zij van plan zijn de komende jaren een huis te kopen. De maximale hypotheek die Nederlanders voor een woning kunnen lenen wordt verlaagd. Vanaf 2014 kan men nog maximaal 104% inclusief 2% overdrachtsbelasting) van de woningwaarde lenen. Dit was 105% in 2013, en moet geleidelijk afgebouwd worden tot 100% in 2018.

Verlaging van de maximale hypotheek

Er zijn twee redenen voor het besluit tot verlaging van de maximale hypotheek, namelijk de daling in koopkracht en de lage hypotheekrente.

Daling van de koopkracht

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) berekent elk jaar de financieringslastpercentages voor hypotheken. Dit is het deel van het inkomen dat maximaal besteed kan worden aan het aflossen van de hypotheek. Door de dalende koopkracht zijn de financieringslastpercentages voor Nederlanders met bepaalde inkomens lager dan voorgaande jaren. Door deze dalende koopkracht zijn mensen namelijk relatief meer geld kwijt voor hun dagelijks levensonderhoud en houden ze minder geld over om hun hypotheek te betalen.

Lage hypotheekrente

In 2014 is de hypotheekrente historisch laag. Hierdoor hebben mensen minder hypotheekrenteaftrek en is hun jaarlijkse netto besteedbaar vermogen lager. Daarnaast speelt het feit dat de hypotheekrente weer kan stijgen en daardoor de hypotheekkosten kunnen toenemen een rol. Met het verlagen van de maximale hypotheek wil men voorkomen dat huiseigenaren hun hypotheek in de toekomst niet meer kunnen betalen.

Energieneutrale woning

Energieneutrale woningen zijn woningen die een zeer lage energierekening met zich meebrengen. Wanneer men van plan is een energieneutrale te kopen en men meer verdient dan 29.000 mag men maximaal 13.500 extra lenen, bovenop de maximale hypotheek. Dit geldt zowel voor energieneutrale nieuwbouwhuizen als huizen die dankzij renovatie energieneutraal zijn geworden.

Noodzakelijke woningverbetering

Wanneer er zeer dringend onderhoud aan de woning nodig is, en de maximale hypotheek deze kosten niet kan dekken, kan in sommige gevallen afgeweken worden van de maximale hypotheek van 104% van de woningwaarde en kan er meer geleend worden.

Beperking van de hypotheekrenteaftrek

Sinds 1 januari 2013 kan men de hypotheekrente alleen nog maar aftrekken van de belasting wanneer men de hypotheek over een maximale looptijd van 30 jaar volledig aflost. Hierbij moet men elke maand een vast bedrag voor de aflossing en hypotheekrente betalen. Dit kan annuïtair, waarbij het af te lossen maandbedrag over de jaren gelijk blijft, of lineair, waarbij het af te lossen bedrag per maand over een periode van 30 jaar afneemt. Deze regel geldt alleen voor mensen die na 1 januari 2013 een nieuwe hypotheek hebben afgesloten.

Naast het verlagen van de maximaal te verkrijgen hypotheek, wordt ook het percentage van de hypotheekrenteaftrek vanaf 2014 geleidelijk over de komende jaren verlaagd met 0,5 procentpunt per jaar. In het vaststellen van de maximale hypotheek wordt deze beperking al in het achterhoofd gehouden.
Bronnen en referenties
  • www.nibud.nl
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.nu.nl

Reageer op het artikel "Verlaging maximale hypotheek 2014-2018"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 03-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!