InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Restschuld 2018 en 2019 financieren

Restschuld 2018 en 2019 financieren

Restschuld 2018 en 2019 financieren Ook met een restschuld kunt u in 2018 en 2019 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de restschuld te financieren. De hypotheekrente op de financiering is fiscaal aftrekbaar en daarmee netto laag. De NHG premie bedraagt 1% en is eveneens fiscaal aftrekbaar. Let wel op de voorwaarden van de NHG, want die voorwaarden lijken elk jaar te worden aangescherpt. De hypotheekrenteaftrek op de restschuld is 15 jaar een fiscale aftrekpost. Al met al wordt een hypotheek met restschuld zo goed betaalbaar. Hoe berekent u de restschuld?

Inhoud

Uw woning heeft een restschuld in 2018 en 2019

In 2018 trok de woningmarkt verder aan en ook voor 2019 zijn de vooruitzichten heel gunstig. Dat is voor steeds meer mensen een goede reden om de woningmarkt betreden. Onder deze toetreders zijn nog veel mensen met een restschuld op de hypotheek van de oude woning. De huizenprijzen stegen in 2018, maar in veel gevallen zijn de eerdere prijsdalingen nog niet volledig goed gemaakt waardoor de waarde van de woning nog steeds lager is dan de hypotheek. Hierdoor ontstaat er bij verkoop van de woning een schuld, de restschuld, die u opnieuw moet financieren wanneer er geen spaargeld voorhanden is. Goed nieuws is dat de banken uw restschuld mogen meefinancieren.

Berekening restschuld

Met restschuld wordt bedoeld de schuld die u houdt wanneer u u uw eigen woning verkoopt. Is uw hypotheek 30.000 euro hoger dan de waarde van de woning en maakt u bij verkoop 2.000 euro aan verkoopkosten, dan is de restschuld gelijk aan 32.000 euro. Voor dit bedrag moet u dus een financiering zien te vinden.

Restschuld 2018 en 2019 financieren, de voorwaarden van de NHG hypotheek

Ook in 2018 en 2019 zal het financieren van de restschuld niet altijd even eenvoudig zijn, maar misschien biedt de Nationale Hypotheek Garantie NHG u de gezochte uitkomst. Vanaf 1 januari 2014 mag u uw restschuld immers meenemen in een NHG hypotheek. De voorwaarden daarbij zijn in 2018 en 2019:
  • De restschuld moet zijn ontstaan bij de verkoop van een woning waarop u de Nationale Hypotheekgarantie had.
  • U moet wel binnen de NHG kostengrenzen blijven. Wellicht valt een deel daarbinnen en een deel niet.
  • De totale hypotheek mag maximaal 100% bedragen van waarde van de woning (loan to value).
  • Ook de restschuld moet annuïtair worden gefinancierd.
  • De eenmalige premie die u bij een aankoop betaalt bedraagt 1,0%.

Kostengrens NHG 2017, 2018 en 2019, wat is de de maximaal toegestane hypotheek?

Hoeveel kunt u met Nationale Hypotheekgarantie lenen? Daarvoor is de zogenaamde kostengrens van belang. De kostengrens is het maximale bedrag dat u met NHG kunt lenen inclusief bijkomende kosten zoals de kosten voor de notaris, hypotheekadvies en overdrachtsbelasting. Deze kostengrens bedraagt in 2019 290.000:
  • 1 januari 2013: 320.000;
  • 1 juli 2013: 290.000;
  • 1 juli 2014: 265.000;
  • 1 juli 2015: 245.000;
  • 1 juli 2016 - 31 december 2017: 245.000;
  • 1 januari 2018 - 1 januari 2019: 265.000;
  • 1 januari 2018 - 1 januari 2019: 265.000;
  • 1 januari 2019 - 1 januari 2020: 290.000;

Doorstroming op de woningmarkt wordt bevorderd

Er zijn drie groepen huizenkopers in 2018 en 2019:
  • Zij die al een restschuld hebben.
  • Zij die in 2018 of 2019 een restschuld krijgen.
  • Zij die geen restschuld hebben. Dat kunnen zowel starters als doorstromers zijn.

Dat de restschuld met hypotheekrenteaftrek soms mag worden meegefinancierd zal leiden tot een extra doorstroming op de woningmarkt en een aantrekkende woningmarkt. Wie eerst niet durfde te verhuizen vanwege een restschuld, zal nu eenvoudiger een nieuw huis kunnen kopen en hoeft zich minder zorgen te maken over de financiering van de restschuld. Zij die geen restschuld hebben, zoals de starters op de woningmarkt, kunnen profiteren van het extra aanbod aan vrijkomende woningen. Wie in 2018 of 2019 te maken krijgt met een restschuld kan deze wellicht wel financieren, maar de rente is niet fiscaal aftrekbaar.

Wacht niet te lang met het kopen van een huis

Ook als de huizenprijzen in 2018 verder zullen aantrekken, lijkt het financieren hiervan met een hypotheek mat Nationale Hypotheek Garantie toch een voordelige aankoop. Wacht dus niet te lang met uw beslissing. Als u samen met een adviseur de berekeningen maakt, zult u merken dat een woning kopen in 2018 goedkoper kan zijn dan een vergelijkbare woning te huren. De maximale grens voor een hypotheek met NHG van 265.000 helpt daar zeker bij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…
Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarHoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarIs uw huis nog met een restschuld verkocht en financiert u de restschuld, dan is de rente op de schuld wellicht aftrekba…
Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020Hypotheekregels en financiering eigen woning 2020Weer is er hypotheeknieuws, weer zijn er nieuwe regels voor de eigen woning in 2020. In hoofdzaak gaat het om veranderin…
Hoe restschuld hypotheek betalen? Via restschuld fonds?Hoe restschuld hypotheek betalen? Via restschuld fonds?Een restschuld op de woning, een onderwaterhypotheek in 2019? Het huis wordt verkocht met een restschuld op de hypotheek…
NHG-grens verder omhoog (2018, 2019 en 2020)NHG-grens verder omhoog (2018, 2019 en 2020)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
Bronnen en referenties
  • Wew

Reageer op het artikel "Restschuld 2018 en 2019 financieren"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Restschuld woning
Schrijf mee!