InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Prognose hypotheekrente 2019

Prognose hypotheekrente 2019

Prognose hypotheekrente 2019 De hypotheekrente bepaalt in belangrijke mate uw hypotheeklasten en de prestaties op de woningmarkt. Gaat de hypotheekrente in 2019 dalen of stijgen? Wat is de laatst bekende prognose, voorspelling en verwachting voor de hypotheekrente in 2019? De verwachte hypotheekrente 2019 is belangrijk voor zowel de woningmarkt 2018 als ook de huizenmarkt 2018 en 2019. Prognose en verwachting van de huizenmarkt 2018 en 2019 zijn bepalend voor de vraag of u het beste in 2018 of pas in 2019 een huis kunt kopen. Wordt het een stijging of daling van de rente?

Gaat de hypotheekrente in 2019 stijgen, de prognose

Als u een huis gaat kopen en een hypotheek afsluiten, is dat meestal een hypotheek voor een lange periode en een rente die lange tijd vast staat. U kunt kiezen voor een korte rente die variabel is, maar in de meeste gevallen kiest men voor een lange rente. De ontwikkeling van de lange rente bepaalt dan ook in belangrijke mate de hypotheekrente. Maar er zijn meer factoren belangrijk. Zo is de hypotheekrente een hele specifieke rente die kleeft aan de woningmarkt. De banken bepalen de onderliggende rente, berekenen hun winstmarge, bepalen hun strategie op de woningmarkt en komen zo aan de hypotheekrente 2018 en de prognose voor 2019.

Concurrentie op de hypotheekmarkt 2018-2019

De concurrentie op de Nederlandse hypotheekmarkt lijkt toe te nemen. Zo zien we af en toe een bank stunten met een lagere hypotheekrente, zijn er meer buitenlandse banken in Nederland actief en worden op de woningmarkt huizenprijzen betaald van vóór de kredietcrisis. Ook pensioenfondsen en verzekeraars treden steeds meer toe tot de hypotheekmarkt (Munt, NN, Syntrus, bijBouwe, ASR, Aegon). Er zijn dus twee tegengestelde ontwikkelingen: er is meer concurrentie op de woningmarkt en tegelijkertijd is er meer vraag naar hypotheken. De verhevigde concurrentie doet de hypotheekrente dalen, de extra vraag naar hypotheken doet de hypotheekrente stijgen. Onderliggend stijgt de lange rente, maar doordat banken met een lagere winstmarge genoegen lijken te nemen ziet u de stijging niet altijd direct terug in een stijging van de hypotheekrente en is de hypotheekrente bij sommige banken zelfs gedaald.

Voorspelling hypotheekrente door het Centraal Planbureau, 2018 en 2019

Met Prinsjesdag 2017 liet het Centraal Planbureau ons ook een voorspelling weten van de ontwikkeling van de lange rente in 2017. Maar het CPB publiceerde ook een middellangetermijnverkenning 2018-2021. Daarin steeg de lange rente naar 1,8% in de periode 2018-2021. Bovendien voorziet het Centraal Planbureau een iets aantrekkende binnenlandse economie en en een fors aantrekkende wereldhandel, die beide bij voldoende vertrouwen van de Nederlandse consument tot een verhoogde geldvraag, zal leiden. Ook worden oplopende consumentenprijzen voorzien, inflatie dus. Daar komt nog dat de rente in de VS waarschijnlijk verder zal stijgen door de ingezette tapering door de Federal Reserve FED en ook in de EU stappen worden gezet met een beperking van de kwantitatieve verruiming. Dit alles kan leiden tot een verdere opwaartse druk op de lange rente.

Wat is de prognose van de hypotheekrente 2018 en 2019?

De prognose van de hypotheekrente 2018 en 2019 is een stijgende rente, maar betekent dat ook dat de hypotheekrente in ons land ook echt gaat stijgen? Of de stijging ook zal plaats vinden hangt van vele factoren, waarbij een verhevigde concurrentie op de hypotheekmarkt en woningmarkt bepalend zullen zijn voor de mate van stijging. Een aantal banken waaronder ABN AMRO vertaalt een hogere lange rente in een wat lagere winstmarge, maar gaat dat ook in 2019 gebeuren? De verwachting is dat het verder interen op de winst niet gaat plaats vinden en ook hierdoor de hypotheekrente omhoog kan gaan. Natuurlijk wordt het weer anders als de economie wereldwijd door onvoorziene omstandigheden in elkaar klapt.

Hypotheekrente goed onderling vergelijken

Wie online op zoek gaat naar een hypotheek zal zien dat de hoogte van de hypotheekrente per bank en per aanbieder nogal verschilt. Bovendien geldt er een andere hypotheekrente als de looptijd van de hypotheek verandert. Het is zeker aan te bevelen om de hypotheekrentes die worden aangeboden goed te vergelijken. Een klein verschil in de hoogte van de rente kan op den duur veel verschil maken. Er ontstaat waarschijnlijk meer vraag naar hypotheken en dat kan ertoe leiden dat sommige banken liever hun rente relatief hoog houden. Deze neiging zal naar verwachting in 2018 en 2019 verder toenemen, de vraag naar hypotheken is groot in een verhitte woningmarkt. Daarom is het verstandig om uw hypotheekrente niet voor een korte periode vast te zetten, maar voor een langere tijd.

Conclusie prognose en verwachting hypotheekrente 2018 en 2019, stijging of daling?

Alles bij elkaar optellend resulteer als prognose een stabiele tot licht stijgende hypotheekrente in 2018 en 2019, waarbij de voordelen vooral te halen zullen zijn bij de banken die geen marktaandeel op de hypotheekmarkt willen verliezen, maar hun aandeel daarin juist de komende tijd willen vergroten. De onderstroom op de kapitaalmarkt wijst op stijging van de rente voor 2019 en latere jaren, maar deze stijging kan ook al in de tweede helft van 2018 op de Nederlandse hypotheekmarkt zichtbaar worden. In dat geval kunt u beter niet meer te lang wachten als u een andere woning wilt gaan kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Prognose hypotheekrente 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek 2018
Schrijf mee!