InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Deense hypotheek 2019

Deense hypotheek 2019

Deense hypotheek 2019 Een Deense hypotheek of andere buitenlandse hypotheek afsluiten op een Nederlands huis is in 2019 mogelijk maar niet zo eenvoudig. Vereniging Eigen Huis werkte in 2015 aan de mogelijkheid om in Nederland een Deense hypotheek af te kunnen sluiten, omdat dat goedkoper is. Mogelijke aanbieders waren de Hypotheekshop en Solid Mortgages. Dat is niet gelukt, maar u kunt wel in Denemarken een Deense hypotheek op uw woning in Nederland sluiten. De kans is groot dat de hypotheekrente lager is dan in Nederland.

Wat is een Deense hypotheek in 2019?

Een Deense hypotheek is een in Denemarken gesloten hypotheek volgens de manier van financieren zoals dat in Denemarken gebeurt en tegen de rente die in Denemarken gangbaar is. Bij de Deense hypotheek sluit u geen hypotheek bij de bank af, maar is de bank een tussenpersoon die voor u de financiering op de kapitaalmarkt regelt. Deze financiering wordt afgedekt met hypotheekobligaties. Doordat de bank alleen maar tussenpersoon is, loopt de bank minder risico en is uw hypotheek goedkoper.

Deense hypotheek is goedkoper

De Deense hypotheek blijkt in de praktijk goedkoper te zijn en de introductie daarvan betekent dat de concurrentie op de Nederlandse hypotheekmarkt zal toenemen. Een hypotheeklening wordt direct en zonder intermediair op de kapitaalmarkt gefinancierd tegen de actuele marktrente. Deze aspecten drukken de hypotheekrente omlaag en dat is een goede zaak. De concurrentie in ons land is niet groot doordat een paar grote banken in handen zijn van de Staat en van Brussel niet mogen stunten met de hypotheekrente. Een lagere rente is goed nieuws, want de woningmarkt is erg gevoelig voor een hogere hypotheekrente. Een lagere hypotheekrente betekent een stimulans voor de woningmarkt. Dat is ook de reden dat Vereniging Eigen Huis zich inzette om de Deense hypotheek in ons land mogelijk te maken.

Deense hypotheek en hypotheekrenteaftrek

Gedoeld wordt op de annuïteitenhypotheek en dan is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar. De hypotheek wordt in maximaal dertig jaar afgelost. Ter financiering worden hypotheekobligaties afgesloten met eenzelfde looptijd, eenzelfde rente en manier van aflossen. Als de rente daalt, kan de lening worden overgesloten en men verwacht dat vooral de pensioenfondsen en grote beleggers in de financiering met deze pandbrieven geïnteresseerd zullen zijn.

Hoeveel is Deense hypotheek goedkoper?

Vereniging Eigen Huis VEH verwacht dat de hypotheekrente lager kan worden. Dit is namelijk wat Nederlanders gemiddeld duurder uit zijn dan de Denen in Denemarken. Of dit in dezelfde mate naar de Nederlandse consument kan worden doorvertaald, is nog even afwachten, maar van extra concurrentie op de hypotheekmarkt wordt de consument nooit slechter af.

Uw hypotheek oversluiten naar Deense hypotheek

Zodra een Deense hypotheek kan worden gesloten, wordt het ook interessant om te bekijken of u uw bestaande hypotheek kunt oversluiten naar het Deense model. Dit wordt aantrekkelijk op het moment dat de rentevaste periode van uw bestaande hypotheek afloopt. Als er nog vele jaren te gaan zijn en de looptijd van de bestaande hypotheek nog niet aan zijn einde loopt, moet u ook rekening houden met een boeterente van de bank. Dit zijn extra kosten die een overstap bemoeilijken. Wilt u weten of overstappen voor u aantrekkelijk is, laat dat dan eens door de bank berekenen. Hebt u eenmaal een Deense hypotheek afgesloten en daalt de hypotheekrente, dan wordt overstappen wel eenvoudig mogelijk en is dit zonder een boeterente.

Looptijd Deense hypotheek

Vele Denen kiezen voor een looptijd van 10 jaar, maar ook kortere looptijden zijn mogelijk. Wie voor een kortere looptijd kiest, loopt wel het risico dat op het moment van renteherziening de rente is opgelopen. Het omgekeerde kan ook het geval zijn, als de rente daalt. Verder is de hypotheekrente niet bij elke Deense bank gelijk (in Nederland overigens ook niet), dat vraagt dus om wat speurwerk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Deense hypotheek 2019"

Reactie

Walter, 18-07-2015 11:01 #1

Grtz Walter Reactie infoteur, 19-07-2015
Beste Walter,
Solid Mortgages kondigt de komst van de Deense hypotheek al enige tijd aan. Nu de Deense rente zo laag is, laat de introductie kennelijk nog even op zich wachten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 1
Schrijf mee!