InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Nationaal Hypotheek Instituut NHI: nationale hypotheekbank

Nationaal Hypotheek Instituut NHI: nationale hypotheekbank

Nationaal Hypotheek Instituut NHI: nationale hypotheekbank Nederland krijgt waarschijnlijk een Nationaal Hypotheek Instituut, NHI. Deze nationale hypotheekbank maakt als instelling de handel in hypotheken mogelijk die zijn afgesloten met de Nationale Hypotheek Garantie NHG. Door deze nationale bank kunnen banken hypotheken doorverkopen aan beleggers, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. De NHI bevordert zo dat banken geld vrij kunnen maken om andere kredieten te verschaffen en om hun balans op te schonen. Daarnaast komt er een NII, Nationale Investerings Instelling. Vooralsnog ligt Brussel dwars.

Het Nationaal Hypotheek Instituut, een nieuwe instelling als hypotheekbank?

De Nederlandse woningmarkt moet volgens het kabinet uit het slop worden getrokken. Starters op de woningmarkt worden aangemoedigd om een huis te kopen, immers de hypotheekrente is laag en de huizenprijzen zijn afgelopen jaren fors gedaald. We worden aangemoedigd om geld belastingvrij te schenken als daarmee de hypotheek op een eigen huis kan worden verlaagd. Nu de banken nog, moet het kabinet gedacht hebben. Immers de kapitaaleisen die aan banken worden gesteld worden verhoogd, wat in beginsel de kredietverlening verkrapt. Door hypotheken verhandelbaar te maken, spelen banken geld vrij en hoeft de kredietverlening niet in de knel te komen. Dit verhandelen van hypotheken wordt mogelijk via het op te richten Nationaal Hypotheek Instituut. Het wordt een hypotheekbank die zelf geen nieuwe hypotheken uitgeeft, maar wel de belegging in en overname van hypotheken mogelijk maakt. Voor pensioenfondsen, verzekeraars en andere beleggers, zowel nationaal als internationaal.

De Nationale Hypotheek Garantie

In zijn algemeenheid worden hypotheken in ons land goed terugbetaald. Waar in de VS de eigenaar van een woning kan ophouden zijn hypotheek te betalen en als bewijs daarvan de sleutels op de post doet, heeft de Nederlander een goede betalingsmoraal. Dat zorgt ervoor dat onze hypotheken gewild zijn voor beleggers. Het risico is relatief klein. Helemaal als het om een hypotheek gaat die met de Nationale hypotheek Garantie is afgesloten. De NHG wordt immers afgegeven door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen WEW die als achtervang het Rijk en de gemeenten heeft, waardoor de garantie in beginsel ook altijd kan worden nagekomen. Mocht de WEM ooit de garantie niet kunnen nakomen, dan is het terugvallen op de overheid altijd nog mogelijk. Met andere woorden, een belegger loopt met een belegging in een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie nauwelijks risico. De NHG wordt niet voor alle woningen afgegeven, maar voor woningen tot een bepaalde prijs. Per 1 juli 2013 is dit bedrag 290.000 euro, per 1 juli 2014 daalt dit naar 265.000 euro: goedkopere hypotheek met de Nationale Hypotheek Garantie. Het gaat dus niet om rommelhypotheken, maar om serieus gegarandeerde hypotheken.

Wat betekent deze nationale hypotheekbank voor u?

De nationale hypotheekbank zal alleen handelen in hypotheken met de NHG erop. Er worden obligaties uitgeschreven met als onderliggende waarde uw hypotheek. De nationale hypotheekbank heeft voor u geen nadelige gevolgen. Als een belegger of pensioenfonds zich bij de bank meldt, wordt uw hypotheek overgenomen maar blijven de condities voor u dezelfde. Het Nationaal Hypotheek Instituut houdt bij wie in wat belegd heeft. Ook uw betalingen hoeven daarom niet te veranderen. Voor de Staat betekent dit geen verandering in zijn schuldpositie. Immers de Staat was samen met de gemeenten al achtervang voor de hypotheekgarantie en dat is in de nieuwe situatie ook zo.

Voordeel van de nationale hypotheekbank

Mogelijke voordelen van de nationale hypotheekbank in oprichting zijn naar mijn mening:
  • Pensioenfondsen beleggen nu nog relatief weinig in ons land en dat kan nu verder toenemen, waardoor Nederlands geld ook in de Nederlandse economie terecht komt.
  • Banken maken geld vrij voor nieuwe investeringen en krediet.
  • De Staat loopt geen extra risico.
  • Het kan een impuls geven aan de woningmarkt.
  • Er is meer concurrentie op de hypotheekmarkt mogelijk wat kan leiden tot lagere tarieven voor uw hypotheek.

Nationaal Investerings Instituut NII

De NII krijgt een veel bredere opdracht: de natioanel investeringen en zal zich niet op de woningmarkt begeven.

Conclusie Nationaal Hypotheek Instituut in oprichting

Het kabinet was op zoek naar maatregelen die de woningmarkt een zetje in de goede richting kunnen geven. Maar die maatregelen mochten niet teveel geld kosten en moesten als het even kan geld opleveren. De oprichting van het Nationaal Hypotheek Instituut is daar een goed voorbeeld van. De verdere details worden bekend met Prinsjesdag 2013 en in de loop van 2014 en 2015. Ook de onderhandelingen met Brussel gaan door.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
NHG-hypotheek voor zzp'ers: mogelijk vanaf 1 jaar zzp'erNHG-hypotheek voor zzp'ers: mogelijk vanaf 1 jaar zzp'erZzp'ers kunnen een hypotheek met NHG krijgen als ze één jaar zzp'er zijn en de laatste drie kalenderjaren maximaal één k…
De startershypotheekHoe kan ik de beste startershypotheek met de laagste maandlasten krijgen? Door op de hoogte te blijven van de voorwaarde…
NHG-grens verder omhoog (2017, 2018 en 2019)NHG-grens verder omhoog (2017, 2018 en 2019)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
MoneYou en depositogarantiestelselMoneYou en depositogarantiestelselHoe valt MoneYou onder het depositogarantiestelsel in 2019 en hoe is uw spaargeld of spaardeposito bij deze bank gegaran…
Ontbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomstOntbindende voorwaarden van de voorlopige koopovereenkomstNa het tekenen van een voorlopige koopakte kunnen zich altijd zaken voordoen waar zowel de koper als de verkoper geen id…

Reageer op het artikel "Nationaal Hypotheek Instituut NHI: nationale hypotheekbank"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Schrijf mee!