InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Duokoop maakt in 2020 woning kopen betaalbaar

Duokoop maakt in 2020 woning kopen betaalbaar

Duokoop maakt in 2020 woning kopen betaalbaar Duokoop kan in 2020 de oplossing zijn voor wie in 2020 start op de woningmarkt. Woningen zijn duur en vaak niet meer betaalbaar. Starten op de woningmarkt is in 2020 geen eenvoudige zaak door de gestegen huizenprijzen. Daarom is er Duokoop. Zo komt u ook als starter op de huizenmarkt relatief goedkoop aan een eigen woning. Het wordt allemaal beter betaalbaar. Ook een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie wordt zo weer mogelijk.

Duokoop maakt eigen woning goedkoper

Starter zijn op de woningmarkt in 2020, maar die hypotheek dan?

Bent u een starter op de woningmarkt in 2020 of is de woning waarin u woont te klein geworden en wilt u groter wonen, dan zult u merken dat veel woningen in 2020 relatief duur zijn. Nieuwbouwwoningen zijn vaak zelfs duurder dan bestaande bouw en naar deze nieuwbouwwoningen is veel vraag. U zoekt vast ook naar een manier om aan een betaalbare koopwoning te komen. De prijzen van koopwoningen zijn fors gestegen, op een aantal plekken in Nederland is er sprake van een woningnood. Dan hebt u eindelijk de woning naar wens gevonden en blijkt dat u moet overbieden en de woning zo snel duurder is dan u kunt betalen. Duokoop is dan misschien de oplossing.

Wat is Duokoop?

Bij Duokoop zijn er twee kopers en wel zo: u koopt de woning exclusief de grond en een tweede partij koopt de grond. U huurt vervolgens de grond erbij. Een woning van 400.000 euro kan met de gehuurde grond een stuk goedkoper zijn. Afhankelijk van de locatie betaalt u voor de koop van de woning een 250.000 euro in plaats 400.000 euro. Dit bedrag valt ruim binnen de grenzen van de nationale Hypotheekgarantie NHG.

Kopen met DUOkoop in 2020

Dat betekent:
  • U koopt de woning.
  • Een tweede partij, bijvoorbeeld een pensioenfonds of een belegger, koopt de grond.
  • De koper van de grond verhuurt de grond aan u vergelijkbaar met de bekende erfpachtcanon.
  • De huur voor de grond is aftrekbaar als hypotheekrente.
  • Uw hypotheek is afgesloten met de NHG.
  • De woning is betaalbaar geworden, de maandlasten kunnen relatief laag blijven.

Is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar?

U sluit in 2020 een voor de woning een annuïteitenhypotheek af waarvan de door u betaalde hypotheekrente volledig aftrekbaar is. Duokoop is er niet alleen voor starters, dat wil zeggen dat ook anderen in aanmerking kunnen komen. Dat betekent ook dat nog een andere financiering mogelijk is, u mag immers tot maximaal 50% van de waarde van de woning een aflossingsvrije hypotheek afsluiten. Een nadeel is dat voor de aflossingsvrije hypotheek is dat de hypotheekrente niet aftrekbaar is, maar zo houdt u de maandlasten wel laag.

Kopen met particuliere erfpacht in 2020

Duokoop is kopen met een vorm van particuliere erfpacht, dat wil zeggen dat niet de gemeente eigenaar van de grond is maar een derde particuliere partij. Bekijk altijd goed de voorwaarden in het contract voor de erfpacht, de huur van de grond. De grond is 35% tot 45% van de waarde van een woning zonder erfpacht. Wellicht is het mogelijk om een aantal jaren later, wanneer u meer geld beschikbaar hebt, de grond terug te kopen.

Welke bank geeft een hypotheek bij Duokoop?

Duokoop kan voor u een goede keuze zijn, omdat u anders nooit groter zou kunnen wonen of een (andere) koopwoning zou kunnen kopen. Banken kunnen wat terughoudend zijn met een hoge hypotheek, want u bent geen eigenaar van de grond bij Duokoop. De bank krijgt dus bij een verplichte verkoop van de woning (bij een scheiding bijvoorbeeld) te maken met twee partijen: u en de verpachter. en loopt feitelijk een verhoogd risico.

Slot Duokoop de oplossing in een krappe woningmarkt?

Er zijn verscheidene initiatieven om ook voor wie start op de woningmarkt een betaalbaar huis te kunnen aanbieden. Duokoop doet dit ook. Anderzijds is het zo dat er veel gegadigden zullen zijn, omdat de woningen voor een lager bedrag worden verkocht. Duokoop kan dus zelfs ook tot een prijsopdrijving leiden. Als u de constructie wat vindt, moet u er dus op tijd bij zijn in 2020.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld 2019 en 2020 financierenRestschuld 2019 en 2020 financierenOok met een restschuld kunt u in 2019 en 2020 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier…
Geen hypotheek tweede woning?Geen hypotheek tweede woning?Eigen spaargeld? Het is lastig om een tweede woning met een hypotheek te kopen. De financiering van een tweede woning al…
De Koopgarant regeling voor een betaalbaar eigen huisDe Koopgarant regeling voor een betaalbaar eigen huisDe Koopgarant regeling 2020 kan zorgen voor een betaalbare woning. De Nationale Hypotheekgarantie is bij een koopgarant-…
Een hypotheek voor starters: starten op de huizenmarktEen hypotheek voor starters: starten op de huizenmarktStarten op de woningmarkt in 2020 betekent vaak ook een hypotheek aanvragen en de koper zijn van een eerste eigen huis.…

Reageer op het artikel "Duokoop maakt in 2020 woning kopen betaalbaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lenen 2020
Schrijf mee!