InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek voor starters

Hypotheek voor starters

Hypotheek voor starters Extra hypotheek voor starters: niet 1 maar 2 leningen om de woning te financieren. Zo probeert de coalitie starters over te halen om een eigen huis te kopen en de vastgelopen huizenmarkt weer vlot te trekken. Het kabinet Rutte 2 stelt overigens ook extra middelen voor startersleningen beschikbaar: het betrokken budget wordt van 20 naar 50 miljoen gebracht.

Hoe de nieuwe hypotheekregels werken

Starters sluiten evenals als voorheen een hypotheek af bij de bank. Die hypotheek moeten ze in 30 jaar volledig aflossen terwijl de rente fiscaal aftrekbaar is. Maar als extra mogelijkheid kunnen huizenkopers voortaan bij de bank een 2e lening afsluiten om de lasten van de eerste hypotheek wat dragelijker te maken.

Hoge hypotheeklasten met tweede lening gemakkelijker op te brengen

Veel starters zien als aankomende huizenbezitters nu nog op tegen de hoge bedragen die ze direct al aan rente en aflossing verschuldigd zijn. Door die hoge lasten voor een deel te financieren uit een 2e krediet, bespaart men in die beginfase geld.

Over die tweede lening is men uiteraard ook rente verschuldigd, maar bepaald is dat die rente niet hoger mag zijn dan de rente van de bijbehorende hypotheek. Ook geldt er geen fiscale aftrek voor de rente van die 2e lening, die trouwens in 30 jaar kan oplopen tot ten hoogste 50% van de aankoopsom.

Voorbeeld van de nieuwe financieringsconstructie

Het akkoord dat VVD-minister Blok met de oppositie sloot voor de woningmarkt, wordt dus gekenmerkt door een extra krediet voor starters. Jonge kopers van een eigen woning kunnen tot 50% van het hypotheekbedrag bijlenen. Wie bijvoorbeeld een woning van 220.000,- koopt, zou over een periode van dertig jaar bekeken dan niet minder dan 330.000,- kunnen lenen.

De maatregel is geheel in tegenspraak met datgene wat de coalitie Samsom/Rutte in oktober 2012 in het regeerakkoord verkondigde. Tot dusver was de opvatting dat starters (en ook anderen trouwens) die een eigen huis wilden kopen, eigen geld moesten inbrengen en dat een hypotheek er is om af te lossen.

Zullen banken nu meer hypotheek verstrekken?

Van banken en andere hypothecaire geldschieters wordt verwacht dat men de geldkraan verder zal openzetten maar het valt nog te bezien of dat ervan komt. Omdat er volgens de initiatiefnemers van het akkoord geen hogere rente mag worden gerekend voor de 2e lening, kan men zich afvragen of banken wel de bereidheid hebben om aan dergelijke financieringsconstructies mee te werken.

Een lening voor je hypotheek: idee afkomstig van ING bank?

Overigens, het Europees bankwezen is juist op last van Brussel opgedragen om het eigen vermogen te versterken. Om die reden is men dus allerminst gecharmeerd van het idee om meer langlopende leningen aan te gaan.

Alhoewel, het Financieel Dagblad wist vrijwel meteen na het totstandkomen van het akkoord over de woningmarkt op 15 februari 2013 te melden dat het idee daarvoor afkomstig was van ING bank?! Kennelijk schaamt men zich bij ING bank toch wel voor deze gekunstelde vinding: men ontkende het gerucht in alle toonaarden.

Ook VEH allerminst gecharmeerd van nieuwe hypotheekregels

Ook de Vereniging Eigen Huis (VEH) is niet overtuigd van het nut van de nieuwe starterslening. De nieuwe voorschriften bevatten naar het oordeel van VEH geen wezenlijke verbeteringen en conflicteren met de eerdere kabinetsplannen om overcreditering tegen te gaan. Daar komt volgens VEH bij dat de maatregelen een behoorlijke uitleg missen.

Het woonakkoord van Rutte 2 zal de problemen op de woningmarkt daarom niet fundamenteel oplossen, het kan hooguit een zetje in de goede richting betekenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Een woning kopen is in de eenentwintigste eeuw zo duur geworden dat het voor veel mensen met een laag inkomen onbegonnen…
Het afsluiten van een startersleningHet afsluiten van een startersleningVoor starters is het vaak lastig om een goede hypotheek af te sluiten. Ze hebben weinig geld en hebben weinig ervaring,…
De starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt zal in 2019…
De startershypotheekHoe kan ik de beste startershypotheek met de laagste maandlasten krijgen? Door op de hoogte te blijven van de voorwaarde…
Een startershypotheek aanvragenEen startershypotheek aanvragenJongeren die hun eerste huis kopen lopen tegen een heleboel zaken aan. Zo gemakkelijk is het immers niet om je eerste wo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypotheek voor starters"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 15-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek
Schrijf mee!