InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2019

Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2019

Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2019 Wat gaat de woningmarkt in 2019 doen en wat is de prognose voor de huizenprijzen 2019? In 2017 stegen de huizenprijzen, in 2018 eveneens. De woningmarkt is in veel gebieden van Nederland gespannen. Cruciaal is de lage hypotheekrente, onderliggend zijn er een aantal factoren aanwezig die ook in 2019 voor stijgende huizenprijzen kunnen zorgen. U gaat in 2019 weer meer voor een woning betalen.

Woningmarkt 2017 en 2018

In 2017 en 2018 stegen de huizenprijzen in vrijwel heel het land met uitschieters in de Randstad. Er werden meer huizen verkocht, vaak tegen hogere prijzen dan de vraafprijs. In 2018 trok de huizenmarkt verder aan. Een groot aantal mensen wil de boot niet missen. Wanneer huizen duurder worden is het erg aanlokkelijk om niet veel langer met kopen te wachten, omdat er steeds meer betaald moet worden voor een woning. Sommige Nederlanders worden al weer huiverig, omdat de huizenprijzen zo sterk zijn gestegen in 2017 en 2018. Expats zien ook hun kans schoon om juist nu goedkoop een huis op de kop te tikken, goedkoop in vergelijking met de huizenprijzen in Londen en New York bijvoorbeeld.

Woningmarkt 2019, huizenprijzen 2019

De druk op de woningmarkt neemt toe. Woningen staan minder lang te koop en de keuze wordt kleiner. De woningmarkt 2019 kan niet los worden gezien van de ontwikkelingen in 2018. De NVM spreekt zelfs over woningnood en pleit daarom voor een minister voor bouwzaken. Het kan dus verkeren. De hypotheekrente is laag en de economische vooruitzichten voor 2019 zijn gunstig. De werkgelegenheid neemt toe en het consumentenvertrouwen stijgt. Dat zijn allemaal positieve factoren voor de huizenprijzen.

Woningmarkt 2019 trekt verder aan

Veel tekenen wijzen erop dat de woningmarkt in 2019 verder zal aantrekken. Berekend kan worden dat in 2019 een huis huren vaak duurder is dan nu een huis kopen. De huizenmarkt is een cyclische markt met pieken en dalen en de verwachting is dat we in 2019 weer pieken zullen zien. Minder mensen zullen in 2019 een restschuld hebben, wat de doorstroming naar een ander huis ook weer eenvoudiger maakt. We gaan in 2019 meer verhuizingen zien, ondanks de vaak kritische blik van de banken bij de hypotheekverstrekking en de strengere normen bij het lenen.

Basis Nederlandse woningmarkt 2019 is goed

De basis van onze woningmarkt is goed:
  • Er is een woningtekort;
  • De hypotheekrente is laag;
  • In 2019 verandert er weinig aan de regels voor hypotheekrenteaftrek, er zijn geen grote schokken;
  • Goedkope woningen trekken altijd kopers;
  • Huren wordt ook steeds duurder door extra huurverhogingen.

Verwachting: huizenprijzen 2019 omhoog

Veel tekenen wijzen op een verdere stijging van de huizenprijzen. Ook nieuwbouwhuizen zullen in 2019 weer duurder gaan worden en de bestaande voorraad zal natuurlijk niet achterblijven. Sterker nog omdat er weinig nieuwbouw is zal de druk op de prijzen voor de bestaande bouw alleen maar toenemen. Natuurlijk moet de economie dan ook echt wel wat gaan aantrekken en de mensen wat meer vertrouwen in de toekomst geven. Een huis koopt u niet voor enkele weken maar voor jaren en wie dan op de dip wil kopen, kan wel eens te laat zijn. Dat zien we immers ook op de effectenbeurzen. Iedereen wil kopen als de prijzen het laagste zijn, maar bijna niemand lukt dat ook echt. Zo kan 2019 weer een prima jaar voor de woningmarkt worden. Zeker als de hypotheekrente laag blijft. De rente gaat in 2019 waarschijnlijk iets omhoog, maar is ook dan nog structureel laag. De verwachting is dan ook dat de aantrekkende huizenmarkt zich in 2019 versterkt zal doorzetten, zeker in gebieden waar de woningmarkt krap is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)Wat gaan de huizenprijzen 2019 en woningmarkt 2019 doen na het herstel in 2017 en 2018? Wat is de prognose en verwachtin…
Prognose hypotheekrente 2019Prognose hypotheekrente 2019De hypotheekrente bepaalt in belangrijke mate uw hypotheeklasten en de prestaties op de woningmarkt. Gaat de hypotheekre…
Restschuld 2018 en 2019 financierenRestschuld 2018 en 2019 financierenOok met een restschuld kunt u in 2018 en 2019 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier…
De starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling 2019 maakt woning kopen betaalbaarDe starters renteregeling of startershypotheek als startersfinanciering afsluiten? Starten op de woningmarkt zal in 2019…
De Koopgarant regeling voor een betaalbaar eigen huisDe Koopgarant regeling voor een betaalbaar eigen huisDe Koopgarant regeling 2019 kan zorgen voor een betaalbare woning. De Nationale Hypotheekgarantie is bij een koopgarant-…

Reageer op het artikel "Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2019"

Reacties

Jip Oostervink, 19-09-2013 10:11 #3
De huizenmarkt deugt voor geen hout. Waar haalt men toch het idee vandaan, dat huizenprijzen moeten stijgen? Alleen verbouwkosten mogen bij de bouwprijs mogen opgeteld. Verder zou men dagelijks op de bouwprijs moeten afschrijven. De OZB zou dan ook dagelijks proportioneel moeten dalen en men woont steeds goedkoper. Goed voor starters, want woningen worden steeds betaalbaarder. En: er ontstaat geen zeepbel meer! (De oorzaak van alle ellende). Reactie infoteur, 11-02-2018
Beste Jip Oostervink,
Als er inflatie is, is het helemaal niet onlogisch dat huizen in waarde stijgen. Bakstenen en alles worden duurder. De vervangingswaarde zal bij inflatie stijgen. De prijsstijging zal nog wel even doorgaan:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/120435-prognose-hypotheekrente-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 08-05-2013 09:53 #2
Beste Zeemeeuw,
Er zullen ongetwijfeld (veel) mensen zijn die graag zouden verhuizen naar een andere woning. Mijn punt is echter dat er genoeg woningen in Nederland zijn voor het aantal huishoudens. De meeste verhuiswensen zouden bevredigd kunnen worden binnen het bestaande aanbod. Dat er veel mensen zijn die het geld niet hebben/niet kunnen lenen om naar een andere woning te verhuizen heeft niet met een tekort aan woningen te maken maar met een tekort aan geld en een tekort aan vertrouwen. Reactie infoteur, 11-02-2018
Beste Robert,
Daar komt nog bij dat er nogal wat woningen door ouderdom of gebrek aan kwaliteit aan vervanging (sloop) toe zijn. Als er niet gebouwd wordt, neemt de woningvoorraad bij onttrekking vanzelf af, wat op enig moment een opwaartse druk op de prijzen zal geven. Zodra het vertrouwen terug is, kan het snel gaan (stilte voor de storm). In 2017 en 2018 is de woningmarkt booming, wat de hypotheekrente gaat doen, is nog de vraag:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert van der Gun, 07-05-2013 13:13 #1
Hierboven staat dat er in Nederland een woningtekort is. Waarop is deze stelling gebaseerd? Er staan meer woningen, in alle prijsklassen, te koop dan dat er de afgelopen 12 maanden verkocht zijn. De groei van de Nederlandse bevolking is in 2012 het laagst geweest sinds 1871. Er worden overal plannen voor nieuwbouw afgeblazen, ook voor sociale huurwoningen. Er zijn geen (grootschalige) protesten van groepen woningzoekenden die geen of een maatschappelijk onaanvaardbaar dak boven hun hoofd hebben. Dus voor wie/welke groepen moet gebouwd worden?
Met vriendelijke groet,
R. van der Gun Reactie infoteur, 13-09-2017
Beste Robert van der Gun,
Nogal wat mensen zouden graag willen verhuizen of een eigen huis willen kopen, maar durven dat nog niet aan gegeven de economische crisis. Daardoor is de latente vraag groter dan de werkelijke vraag op de huizenmarkt. Als je huishoudens vraagt wat voor koopwoning ze graag zouden willen kopen, is het meestal een woning met een tuin en niet een appartement drie hoog.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Onroerend goed
Reacties: 3
Schrijf mee!