InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2018

Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2018

Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2018 Wat gaat de woningmarkt in 2018 doen en wat is de prognose voor de huizenprijzen 2018? In 2017 stijgen de huizenprijzen, voor 2018 wordt ook een stijging van de huizenprijs verwacht. Cruciaal is dat de economie wat aantrekt, want onderliggend zijn er een aantal factoren aanwezig die ook voor stijgende huizenprijzen kunnen zorgen. Meer vertrouwen in de economie zal in 2018 naar verwachting voor een snel verder herstel van de huizenmarkt en huizenprijs kunnen zorgen. U gaat in 2018 weer meer voor een woning betalen.

Woningmarkt 2016 en 2017

Aan het einde van 2014 was er een duidelijke opleving in de verkoop van huizen te zien. Er werden meer huizen verkocht, maar vaak vaak nog tegen lagere prijzen. In 2016 en 2017 trok de huizenmarkt verder aan. Anders dan in 2014 werd in 2017 in bijna het hele land een koopwoning duurder met pieken en zelfs schaarste in sommige delen van het land, waaronder Amsterdam en Utrecht. Een groot aantal mensen wil de boot niet missen. Wanneer huizen duurder worden is het erg aanlokkelijk om niet veel langer met kopen te wachten, omdat er steeds meer betaald moet worden voor een woning. Sommige Nederlanders worden al weer huiverig, omdat de huizenprijzen zo sterk zijn gestegen in 2016 en 2017. Expats zien ook hun kans schoon om juist nu goedkoop een huis op de kop te tikken, goedkoop in vergelijking met de huizenprijzen in Londen en New York bijvoorbeeld.

Woningmarkt 2018, huizenprijzen 2018

De druk op de woningmarkt neemt toe. Woningen staan minder lang te koop en de keuze wordt kleiner. De woningmarkt 2018 kan niet los worden gezien van de ontwikkelingen in 2017. De NVM spreekt in 2017 zelfs over woningnood en pleit daarom voor een minister voor bouwzaken. Het kan dus verkeren. De hypotheekrente is laag en de economische vooruitzichten voor 2018 zijn gunstig. De werkgelegenheid neemt toe en het consumentenvertrouwen stijgt. Dat zijn allemaal positieve factoren voor de huizenprijzen.

Woningmarkt 2018 trekt verder aan

Veel tekenen wijzen erop dat de woningmarkt in 2018 verder zal aantrekken. Berekend kan worden dat in 2017 een huis huren vaak duurder is dan nu een huis kopen en dat zal ook in 2018 zo zijn. De huizenmarkt is een cyclische markt met pieken en dalen en de verwachting is dat we in 2018 weer pieken zullen zien. Minder mensen zullen in 2018 een restschuld hebben, wat de doorstroming naar een ander huis ook weer eenvoudiger maakt. We gaan in 2018 meer verhuizingen zien, ondanks de vaak kritische blik van de banken bij de hypotheekverstrekking en de strengere normen bij het lenen.

Basis Nederlandse woningmarkt 2018 is goed

De basis van onze woningmarkt is goed:
  • Er is een woningtekort;
  • De hypotheekrente is laag;
  • In 2018 verandert er weinig aan de regels voor hypotheekrenteaftrek;
  • Goedkope woningen trekken altijd kopers;
  • Huren wordt ook steeds duurder door extra huurverhogingen.

Verwachting: huizenprijzen 2018 omhoog

Veel tekenen wijzen op een verdere stijging van de huizenprijzen. Ook nieuwbouwhuizen zullen in 2018 weer duurder gaan worden en de bestaande voorraad zal natuurlijk niet achterblijven. Sterker nog omdat er weinig nieuwbouw is zal de druk op de prijzen voor de bestaande bouw alleen maar toenemen. Natuurlijk moet de economie dan ook echt wel wat gaan aantrekken en de mensen wat meer vertrouwen in de toekomst geven. Een huis koopt u niet voor enkele weken maar voor jaren en wie dan op de dip wil kopen, kan wel eens te laat zijn. Dat zien we immers ook op de effectenbeurzen. Iedereen wil kopen als de prijzen het laagste zijn, maar bijna niemand lukt dat ook echt. Zo kan 2018 weer een prima jaar voor de woningmarkt worden. Zeker als de hypotheekrente laag blijft. De rente gaat in 2018 waarschijnlijk iets omhoog, maar is ook dan nog structureel laag. De verwachting is dan ook dat de aantrekkende huizenmarkt zich in 2017 versterkt zal doorzetten, zeker in gebieden waar de woningmarkt krap is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prognose verwachting huizenprijzen 2017 (woningmarkt 2017)Prognose verwachting huizenprijzen 2017 (woningmarkt 2017)Wat gaan de huizenprijzen 2017 en woningmarkt 2017 doen na het herstel in 2015 en 2016? Wat is de prognose en verwachtin…
Restschuld 2017 financierenRestschuld 2017 financierenOok met een restschuld kunt u in 2017 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de re…
Spaarrente 2017 omlaag en prognose spaarrente 2018Spaarrente 2017 omlaag en prognose spaarrente 2018Wat gaat de spaarrente doen in 2018 na de daling in 2017. De verwachting en prognose is dat de spaarrente 2017 kan oplop…
NHG-grens verder omlaag (2014, 2015, 2016, 2017)NHG-grens verder omlaag (2014, 2015, 2016, 2017)De Nationale Hypotheek Garantie is nauwelijks meer weg te denken voor wie een huis wil kopen. Maar om met deze garantie…
Overdrachtsbelasting 2012 is 2%Overdrachtsbelasting 2012 is 2%De overdrachtsbelasting is verlaagd van 6 naar 2%, om de vastgelopen woningmarkt een impuls te geven. Het kopen van een…

Reageer op het artikel "Prognose en verwachting huizenprijzen en woningmarkt 2018"

Reacties

Jip Oostervink, 19-09-2013 10:11 #3
De huizenmarkt deugt voor geen hout. Waar haalt men toch het idee vandaan, dat huizenprijzen moeten stijgen? Alleen verbouwkosten mogen bij de bouwprijs mogen opgeteld. Verder zou men dagelijks op de bouwprijs moeten afschrijven. De OZB zou dan ook dagelijks proportioneel moeten dalen en men woont steeds goedkoper. Goed voor starters, want woningen worden steeds betaalbaarder. En: er ontstaat geen zeepbel meer! (De oorzaak van alle ellende). Reactie infoteur, 13-09-2017
Beste Jip Oostervink,
Als er inflatie is, is het helemaal niet onlogisch dat huizen in waarde stijgen. Bakstenen en alles worden duurder. De vervangingswaarde zal bij inflatie stijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 08-05-2013 09:53 #2
Beste Zeemeeuw,
Er zullen ongetwijfeld (veel) mensen zijn die graag zouden verhuizen naar een andere woning. Mijn punt is echter dat er genoeg woningen in Nederland zijn voor het aantal huishoudens. De meeste verhuiswensen zouden bevredigd kunnen worden binnen het bestaande aanbod. Dat er veel mensen zijn die het geld niet hebben/niet kunnen lenen om naar een andere woning te verhuizen heeft niet met een tekort aan woningen te maken maar met een tekort aan geld en een tekort aan vertrouwen. Reactie infoteur, 13-09-2017
Beste Robert,
Daar komt nog bij dat er nogal wat woningen door ouderdom of gebrek aan kwaliteit aan vervanging (sloop) toe zijn. Als er niet gebouwd wordt, neemt de woningvoorraad bij onttrekking vanzelf af, wat op enig moment een opwaartse druk op de prijzen zal geven. Zodra het vertrouwen terug is, kan het snel gaan (stilte voor de storm).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert van der Gun, 07-05-2013 13:13 #1
Hierboven staat dat er in Nederland een woningtekort is. Waarop is deze stelling gebaseerd? Er staan meer woningen, in alle prijsklassen, te koop dan dat er de afgelopen 12 maanden verkocht zijn. De groei van de Nederlandse bevolking is in 2012 het laagst geweest sinds 1871. Er worden overal plannen voor nieuwbouw afgeblazen, ook voor sociale huurwoningen. Er zijn geen (grootschalige) protesten van groepen woningzoekenden die geen of een maatschappelijk onaanvaardbaar dak boven hun hoofd hebben. Dus voor wie/welke groepen moet gebouwd worden?
Met vriendelijke groet,
R. van der Gun Reactie infoteur, 13-09-2017
Beste Robert van der Gun,
Nogal wat mensen zouden graag willen verhuizen of een eigen huis willen kopen, maar durven dat nog niet aan gegeven de economische crisis. Daardoor is de latente vraag groter dan de werkelijke vraag op de huizenmarkt. Als je huishoudens vraagt wat voor koopwoning ze graag zouden willen kopen, is het meestal een woning met een tuin en niet een appartement drie hoog.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Onroerend goed
Reacties: 3
Schrijf mee!