InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Besparen op kosten hypotheek in 2019

Besparen op kosten hypotheek in 2019

Besparen op kosten hypotheek in 2019 Een goedkopere hypotheek? Hoe kunt u in 2019 besparen op de hypotheek, wat zijn hiervoor de tips? Minder kosten voor de woning en dus minder maandlasten van uw hypotheek. Besparen op de hypotheek kunt u als u de woning koopt, maar ook als u al een hypotheek hebt, er kan worden afgelost, de renteopslag op de hypotheek kan worden beperkt of als er opnieuw onderhandeld moet worden met de bank.

Minder betalen voor uw hypotheek, zo doet u dat in 2019

Besparen op de maandlasten, kosten hypotheek

Er zijn meerdere momenten waarop het besparen op de kosten van een hypotheek mogelijk is:
  • Op het moment van het afsluiten van de hypotheek. Denk aan de hypotheekrente bij de start en de afsluitkosten;
  • Tijdens de looptijd van de hypotheek. Denk aan het extra aflossen, de renteopslag en de renteherziening die regelmatig plaats vindt.

Kosten afsluiten hypotheek

De kosten van het afsluiten van een hypotheek bestaan uit:
  • De kosten van het hypotheekadvies;
  • De afhandelingskosten;
  • De kosten van de notaris.

Geef niet meer geld uit dan nodig is

Op al deze onderdelen kan met een nieuwe hypotheek in 2019 worden bespaard, ook op de advieskosten. Zo is een hypotheekadvies niet strikt noodzakelijk als u weet wat u wilt. Bovendien is de keuze uit hypotheken na 2013 veel eenvoudiger geworden als u hypotheekrenteaftrek wilt. Het zijn geen ingewikkelde sommen meer met mogelijke opbrengsten van beleggingen, sparen op een geblokkeerde spaarrekening en andere hocus pocus. U kunt kiezen uit een annuitaire hypotheek of een lineaire hypotheek en wat dat dan betekent voor rente en aflossing is relatief eenvoudig in beeld te brengen. Natuurlijk zal een adviseur u vertellen dat een hypotheek een ingewikkeld product is en advies nodig is. Maar dat hoeft zeker niet in alle gevallen zo te zijn en wie dan kiest voor execution only door zelf via het internet een hypotheek af te sluiten heeft geen advieskosten. MoneYou, dochter van ABN AMRO, bijvoorbeeld rekent u voor dat u zo tot 2.250 euro bespaart. Er zijn dan zelfs geen afhandelingskosten.

Kosten notaris hypotheekakte 2019

Bij een eerste hypotheek zijn de kosten van een notaris niet te voorkomen, maar u kunt wel op zoek naar een goedkope notaris. Niet elke notaris is even duur en in overleg met de bank is er vaak keuze genoeg. Vergelijk dus de tarieven van notarissen onderling. Als uw inkomen een verhoogde inschrijving van de hypotheek toestaat, hoeft u voor meer hypotheek niet nog eens naar de notaris, maar kunt u de hypotheek helemaal met de bank afhandelen zolang u binnen het maximaal afgesproken krediet blijft.

Besparen op hypotheek tijdens de looptijd van de hypotheek 2019

Een hypotheek sluit u af voor vele jaren. Meestal wordt een rentevaste periode afgesproken, waarna een renteherziening en verlenging van de hypotheek kan plaats vinden. Het moment van renteherziening is ook het moment om nog eens goed rond te kijken. Is de hypotheekrente die u wordt aangeboden dan nog een goede keuze of kunt u beter uw hypotheek oversluiten naar een andere hypotheekaanbieder? Vergelijk wederom verschillende aanbiedingen en hypotheekoffertes van banken en stap eventueel over. Het moment van herziening is ook het moment dat u zonder boeterente te betalen kunt overstappen. Blijft u bij de bank waar u de hypotheek eerder afsloot, dan kunt u bij de renteherziening grote bedragen boetevrij aflossen en is de toegestane aflossing niet beperkt tot 10% of 20%. Dit zijn allemaal manieren om met uw hypotheek goedkoper uit te zijn en zo te besparen op uw maandlasten.

De renteopslag

Als u relatief veel hypotheek hebt, berekent de bank een renteopslag die ervoor zorgt dat u meer hypotheekrente moet betalen. Die renteopslag kan er af worden gehaald als u extra aflost of als u de Nationale Hypotheekgarantie binnenhaalt. Dat was misschien bij de start van de woning niet mogelijk, maar kan na een paar jaar zeker een nieuwe optie zijn die u kunt bekijken.

Conclusie besparen op de kosten van een hypotheek

De tijd dat u dertig jaar bij dezelfde bank blijft met uw hypotheek is voorbij. De tijd dat u hypotheekadvies moet inwinnen en daarvoor ruimschoots moet betalen is sinds het provisieverbod in 2019 ook achterhaald. De stelling dat aflossen van een hypotheek altijd onverstandig is, omdat de hypotheekrenteaftrek dan minder wordt, is inmiddels ook achterhaald. Dit alles betekent dat iemand met een hypotheek op zijn eigen huis voortaan actief de ontwikkelingen zal moeten volgen om te zien hoe hij het beste op zijn maandlasten kan besparen. Gelukkig kan nu veel via het internet online worden geregeld en uitgezocht, waardoor u in de meeste gevallen goedkoper uit bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besparen op kosten hypotheek in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!