InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflossingsvrije hypotheek omzetten ivm nieuwe regels

Aflossingsvrije hypotheek omzetten ivm nieuwe regels

Aflossingsvrije hypotheek omzetten ivm nieuwe regels Vanaf 1 januari 2013 gaat de hypotheekrenteaftrek alleen nog gelden voor hypotheken waarbij vanaf de eerste dag wordt afgelost. Dit zijn over het algemeen vaak annuïteitenhypotheken. Wie dan nog een aflossingsvrije hypotheek neemt kan geen aanspraak meer maken op hypotheekrenteaftrek en dat scheelt een bom met duiten. Heb je al een huis waarop een aflossingsvrije hypotheek rust dan is je nadeel dat je deze niet langer kunt omzetten in in een fiscaal gunstige beleggings- of spaarhypotheek. Is het daarom een goed idee om je hypotheek nog voor 1 januari 2013 om te zetten en is die optie er voor iedereen?

Hoe werkt een aflossingsvrije hypotheek?

Het gaat hier om een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing of premie betaalt voor het opbouwen van vermogen. Het enige dat hierdoor overblijft is de hypotheekrente over de hypotheeksom welke je maandelijks betaalt aan je hypotheekverstrekker. Uiteindelijk los je de som af met de waardestijging bij het moment van verkoop van de woning. Blijft de waarde gelijk of is er juist sprake van een waardedaling, dan zul je je hypotheek dus niet (volledig) af kunnen lossen en blijft er een restschuld over. Dit is dan ook de reden dat deze hypotheekvorm gezien wordt als risico en besloten is om het voordeel van de hypotheekrenteaftrek niet langer van toepassing te laten zijn op dit type product.

Anno 2012 kiezen vooral starters op de woningmarkt voor dit product omdat op deze manier de maandlasten relatief laag zijn. Mensen bij wie een ingrijpende wijziging in de financiële situatie optreedt, bijvoorbeeld door een scheiding of een overlijden, laten hun oude hypotheek soms omzetten om op die manier de maandlasten te kunnen blijven betalen. Het risico dat hieraan kleeft nemen zij noodgedwongen op de koop toe. Het is bijvoorbeeld zo dat een schuld overgaat op de erfgenamen. In augustus 2011 is er wel al een wijziging opgetreden. Sindsdien mag nog maar 50% van je lening aflossingsvrij zijn. Vanaf 2013 gaat er echter nog meer veranderen.

Aflossingvrije hypotheek niet langer omzetten in spaar- of beleggingshypotheek

Er is aangekondigd dat het vanaf 1 januari 2013 niet langer mogelijk zal zijn om een aflossingsvrije hypotheek gedurende de looptijd om te zetten naar een fiscaal gunstige spaar- of beleggingshypotheek. Veel mensen denken er daarom over na om nog voor het einde van 2012 deze omzetting te laten doorvoeren.

Het is de hypotheekrenteaftrek die de aflossingsvrije hypotheek aantrekkelijk heeft gemaakt. Doordat je deze rente 30 jaar lang van de inkomstenbelasting mag aftrekken gaat het netto om een relatief laag bedrag en is je belastingvoordeel groot. Door de lage rente is het oppotten van spaargeld soms voordeliger dan het aflossen van de woningschuld. Je kunt daardoor ook gaan denken aan de spaar- en beleggingshypotheek die als doel heeft aan het einde van de looptijd de hypotheek deels of in zijn geheel af te lossen. Waarom dat geld niet op een spaarrekening opsparen zou je dan denken? Omdat in tegenstelling tot regulier spaargeld, geld dat naar een spaar- en beleggingshypotheek tot een veel hoger bedrag is vrijgesteld van vermogensbelasting, namelijk anderhalve ton in plaats van een kleine 21.000 euro.

Is het eind 2012 omzetten van je hypotheek verstandig?

Er wordt je nog tot het einde van 2012 (zie hieronder meer info over verlenging termijn) de mogelijkheid geboden je hypotheek om te zetten indien je dit wenst. Het is echter wel belangrijk om te weten dat niet iedereen hiervoor in aanmerking komt. Het is uiteindelijk de bank die hierover beslist en die zal alleen bereid zijn je te helpen wanneer je genoeg verdient of over voldoende eigen vermogen beschikt. Je kunt namelijk aan het begin van de looptijd veel geld in de spaar- of beleggingshypotheek storten, zodat het vermogen tijd krijgt te groeien. De bank ziet dit graag, maar dan moet dat geld er wel zijn.

Een spaarhypotheek kun je meenemen naar een volgend huis. Heb je dus geld over en wil je daarmee over dertig jaar je hypotheek aflossen, dan is het gunstig om nu het nog kan je kans te grijpen. Wil je op korte termijn verhuizen en heb je nu meer schuld dan je huidige woning waard is dan gaat die vlieger niet op. Je kunt dan beter kiezen voor aflossen of het sparen van vrij opneembaar vermogen.

Termijn verlengd naar 1 april 2013

Na uitwerking van de plannen die de basis vormden voor het regeerakkoord tussen VVD en PvdA werd bekend dat je voor het omzetten van je aflossingsvrije hypotheek in een spaarhypotheek of andere vorm tot 31 december 2012 de tijd zou hebben. Om woningbezitters die met veel papieren rompslomp zitten en hier niet genoeg tijd voor lijken te hebben tegemoet te komen is in december 2012 besloten om deze termijn te verlengen tot 1 april 2013. De vereniging Eigen Huis had hier op aangedrongen gezien het vele animo voor de regeling die banken signaleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarhypotheek omzetten naar aflossingsvrije hypotheekSpaarhypotheek omzetten naar aflossingsvrije hypotheekEen spaarhypotheek kunt u sinds 1 april 2017 belastingvrij omzetten in een aflossingsvrije hypotheek. Met een spaarhypot…
Combinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekCombinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekDe meeste mensen die voor 2013 een hypotheek afsloten, hebben gekozen voor een combinatie van hypotheken. Zo heeft vrijw…
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3360701/2012/12/09/Moet-ik-mijn-aflossingsvrije-hypotheek-alsnog-omzetten.dhtml
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3359848/2012/12/07/Meer-tijd-voor-omzetten-hypotheek.dhtml

Reageer op het artikel "Aflossingsvrije hypotheek omzetten ivm nieuwe regels"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!