InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflossingsvrije hypotheek: Wat mag er nog vanaf 2013?

Aflossingsvrije hypotheek: Wat mag er nog vanaf 2013?

Aflossingsvrije hypotheek: Wat mag er nog vanaf 2013? Vanaf 1 januari 2013 is het niet meer toegestaan om rente op een aflossingsvrije hypotheek af te trekken van de belasting. Maar wat zijn dan de alternatieven? Wat mag er nog wel vanaf 1 januari 2013? En geldt deze maatregel voor bestaande of juist voor nieuwe hypotheken? Kun je een bestaande hypotheek nog aanpassen om te voldoen aan de nieuwe voorwaarden en is dat nodig?

Wat veranderde er op het gebied van de hypotheekrente aftrek vanaf 1 januari 2013?

Vanaf 1 januari 2013 is het niet meer mogelijk om de hypotheekrente op een spaarhypotheek, bankspaarhypotheek of aflossingsvrije hypotheek af te trekken van de belasting. Dat mag vanaf dat moment alleen nog maar bij lineaire of annuïteiten hypotheken. De reden is dat er bij die hypotheken daadwerkelijk wordt afgelost en bij een aflossingsvrije hypotheek niet. Een beetje krom, want bij een hypotheek met banksparen of een spaarhypotheek bouw je ook vermogen op voor aflossing en deze hypotheken zijn dus niet echt te vergelijken met aflossingsvrij lenen.

Wat zijn de alternatieven, wanneer ik in 2015 een nieuwe hypotheek wil gaan afsluiten?

Eigenlijk zijn de enige alternatieven vooralsnog een lineaire hypotheek, waarbij je veel aflost aan het begin van de looptijd en steeds minder maandlasten gaat betalen over de jaren, en een annuïteiten hypotheek, waarbij je bij aanvang weinig aflost en steeds meer gaat aflossen naarmate je inkomen dat toestaat. De spaarhypotheek, bankspaarhypotheek, levenhypotheek en beleggingshypotheek behoren eigenlijk in hun huidige vorm straks tot het verleden. Wanneer je zo'n hypotheek hebt is er overigens geen nood voor ongerustheid, want de maatregel van inperking van aftrekbaarheid geldt enkel voor nieuwe hypotheken.

Geldt dit alleen voor nieuwe hypotheken of moet je ook een bestaande hypotheek oversluiten?

Een bestaande hypotheek, waarbij je een aflossingsvrije component hebt of vermogen opbouwt voor aflossing in de toekomst kan gewoon in stand blijven. Aangezien de rente laag is en banksparen straks niet meer kan, wordt er wel veel overgesloten door banken en verzekeraars zodat mensen nog snel gebruik kunnen maken van de voordelen van banksparen waarbij de spaarrente gelijk is aan de hypotheekrente die je betaalt. Nieuwe hypotheken mogen geen aflossingsvrije component meer hebben.

Wat betekent het afschaffen van de aflossingsvrije hypotheek voor mijn situatie?

Wanneer je een bestaande hypotheek hebt met een aflossingsvrije component is er niets aan de hand en kun je gewoon je lage maandlasten blijven behouden. Wanneer je een nieuwe hypotheek afsluit is aflossingsvrij lenen niet meer mogelijk. Dit wil zeggen dat je maandlasten altijd hoger zullen zijn dan in het verleden het geval was. Wel is de nieuwe structuur veel veiliger, want voorheen werd er door mensen soms meer geleend dan ze in feite konden terugbetalen aan het einde van de looptijd. Mensen beseften niet altijd dat je zelf moet sparen bij een aflossingsvrije hypotheek om de schuld terug te kunnen betalen, wanneer de maximale looptijd ten einde is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Annuïteitenhypotheek en lineaire hypotheek: de verschillenAnnuïteitenhypotheek en lineaire hypotheek: de verschillenSinds 2013 is het niet meer aantrekkelijk om een bankspaar-, aflossingsvrije of beleggingshypotheek af te sluiten, omdat…
Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Zoals iedereen wel heeft gehoord gaat het stelsel van de hypotheekrenteaftrek op de schop. De aftrekbaarheid wordt beper…
Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2017?Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2017?U hebt of had een aflossingsvrije hypotheek, is er dan ook hypotheekrenteaftrek? Velen zullen neen antwoorden, want die…
Bronnen en referenties
  • Notariskantoor Waardenburg
  • ABN AMRO Particulier Advies
  • De Hypotheker - Informatielijn voor Consumenten

Reageer op het artikel "Aflossingsvrije hypotheek: Wat mag er nog vanaf 2013?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 27-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek 2013
Schrijf mee!