InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflossingsvrije hypotheek naar nul

Aflossingsvrije hypotheek naar nul

Aflossingsvrije hypotheek naar nul De aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm die pas afbetaald gaat worden bij verkoop van het huis. Deze hypotheekvorm is een slechte keuze in een dalende huizenmarkt. Vóór de sterke dip in de huizenprijzen die in werd gezet in 2008, hebben Nederlanders massaal gekozen voor een beleggingshypotheek in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek. Deze keuze is ingegeven door hypotheekadviseurs. Deze hypotheekvormen hebben inderdaad voordelen, maar gezien de daling van de huizenprijzen en de beurskoersen vanaf 2008, waren het achteraf de slechtst mogelijke hypotheekvormen. Deze hypotheekvormen kunnen goed uitpakken als de huizenprijzen blijven stijgen en er hoge rendementen worden gemaakt op het beleggingsdeel van de hypotheek.

beleggingshypotheek en aflossingsvrije hypotheek zorgen voor lage maandlasten

In het verleden waren hypotheekadviseurs niet voorzichtig met verwachtingen uit te spreken over beleggingsrendementen. Rendementen van 8 tot 12 procent werden zonder blikken of blozen voorspeld. De gedachte achter deze constructies was dat hoge rendementen gebruikt konden worden om de aflossingsvrije hypotheek geheel of gedeeltelijk mee af te betalen. De praktijk vanaf 2008 was dat de rendementen zwaar negatief waren. Door de te positieve verwachtingen zal uiteindelijk een deel van de beleggingshypotheek mogelijk ook aflossingsvrij moeten worden.

Hypotheek aanpassen

Achteraf is de keuze voor de laagste maandlasten niet de juiste keuze geweest. Gedurende de looptijd van de hypotheek hebt u de mogelijkheid om deze fout te herstellen. U kunt alsnog kiezen voor een hypotheekvorm met een periodieke aflossing. Hier hangt echter wel een hogere prijskaartje aan. U moet de hypotheekadviseur gaan betalen voor het advies en de eventuele opzetting, en u moet een nieuwe hypotheekvorm kiezen die gegarandeerd hogere maandlasten met zich gaat meebrengen. Op lange termijn kunt u dit terugverdienen, maar u kunt ook besluiten om gedurende de looptijd extra af te lossen op de hypotheek.

Aflossingsvrije hypotheek tussentijds aflossen

De hypotheek aanpassen gaat u geld kosten. U kunt ook door extra af te lossen het probleem van de tegenvallende beleggingsresultaten opheffen door alvast rekening te houden met een restschuld na afloop van de hypotheek. Het voordeel is dat u de extra aflossing zelf in de hand kunt houden. Komt het een jaar niet uit om af te lossen? Dan gaat u een jaartje niet extra aflossen. In betere tijden wat betreft de huizenmarkt, kunt u ook besluiten om weer te stoppen met extra aflossen.

Rekening houden met verdere beperking van de hypotheekrenteaftrek

In 2012 is besloten om ingrijpende beperkingen in de regeling van de hypotheekrenteaftrek door te voeren. In eerste instantie worden huiseigenaren die een huis gekocht hebben voor 2013 ontzien, maar uiteindelijk zal iedereen de beperkingen gaan voelen. De regeling van de hypotheekrenteaftrek is een te zware belasting van de Nederlandse schatkist.

Extra aflossen maandlasten verlagen en de aflossing naar voren halen

Ook na pensionering zal de aflossingsvrije hypotheek nog steeds voldaan moeten worden. Deze schuld zal namelijk niet afbetaald worden, zelfs niet bij overlijden van de huiseigenaren. De hoogte van de pensioenen zijn onzeker, waardoor het verstandig is om lasten zoveel mogelijk naar voren te halen. U weet niet of u na uw pensionering nog in staat zult zijn om de hypotheeklasten te dragen. Een extra aflossing geeft maar een beperkte daling van de maandlasten, maar in de loop der jaren kunt u telkens een deel van de hypotheek afbetalen. De maandlasten zullen geleidelijk steeds verder dalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aflossingsvrije hypotheek naar nul"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!