Beperking hypotheekrenteaftrek bestaande hypotheken in 2014

Beperking hypotheekrenteaftrek bestaande hypotheken in 2014 Dat de hypotheekrenteaftrek beperkt zou gaan worden zat er al een tijd aan te komen, maar lange tijd werd ervan uit gegaan dat dit alleen zou gelden voor nieuwe huizenkopers. Uit het regeerakkoord tussen PvdA en VVD is echter gebleken dat de hypotheekrenteaftrek vanaf 2014 ook voor bestaande gevallen een feit zal worden. De maximale aftrek gaat vanaf dat moment namelijk jaarlijks met een half procent omlaag. Deze zal in 28 jaar tijd van 52% dalen naar de hoogte van de derde belastingschijf.

Hoe werkt de hypotheekrenteaftrek?

In de Nederlandse Wet inkomstenbelasting 2001 is vastgelegd dat de rente over de schuld die is ontstaan door de aankoop van een huis (in de vorm van een hypothecaire lening) aftrekbaar is van je inkomen in box 1 voordat je daar over belasting betaalt. Daardoor is de belasting die je over je inkomen betaalt dus minder hoog.

Voorbeeld
  • Je hebt een hypotheek van 200.000 euro met een rente van 6% op jaarbasis.
  • Je betaald dan jaarlijks 12.000 euro aan hypotheekrente.
  • Je inkomen wordt belast met 42%.
  • Je haalt hieruit dan 12.000 x 0.42 = 5.040 euro voordeel.

In het begrotingsakkoord van 2013 is afgesproken dat in het geval van nieuwe hypotheken alleen gebruik gemaakt kan worden van de renteaftrek wanneer het een hypothecaire lening betreft die volledig en ten minste annuïtair wordt afgelost, zoals vooral het geval is bij een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek. Daarmee komt een einde aan de aftrek bij aflossingsvrije hypotheken.

Wat gaat er veranderen in 2014?

Als gevolg van afspraken uit het regeerakkoord tussen VVD en PvdA gaat er voor alle mensen met een hypotheek iets veranderen. Het is uit bezuinigingsoverwegingen namelijk de bedoeling dat de aftrek beperkt wordt. Het is goed gebruik dat wanneer er dergelijke ingrijpende veranderingen plaatsvinden deze alleen gaan gelden voor mensen die een product nieuw aanschaffen. Andere hebben immers geen rekening kunnen houden met de nieuwe situatie en zouden daarom wellicht anders beslist hebben, hadden ze de beschikking gehad over de nieuwe feiten. Voor het wijzigen van de hypotheekrenteaftrek wordt echter gebroken met dit principe: de wijzigingen gaan vanaf 2014 ook gelden voor bestaande hypotheken. Zo gaan nieuwe en bestaande gevallen een fiscaal gelijke behandeling krijgen.

De maximale aftrek gaat vanaf 2014 jaarlijks met een half procent omlaag totdat deze na 28 jaar op de hoogte van de derde belastingschijf zit. Gevolg hiervan is dat mensen die in hoogste belastingschijf zitten minder voordeel halen uit de regeling. Dit gegeven zal vooral hard aankomen bij jonge huizenbezitters met een aflossingsvrije hypotheek. Wanneer ook de inkomstenbelasting verlaagd wordt krijgen huishoudens met een middeninkomen hier ook steeds meer mee te maken.

Gevolgen voor mensen met een middeninkomen een hoog inkomen

Mensen met een middeninkomen kunnen anno 2013 nog 42% van hun hypotheekrente aftrekken, maar dit wordt in 2014 38%, en een verschil van 4% is fors te noemen. Dit heeft te maken met de verlaging van de inkomstenbelasting. Terugpakkend op eerder genoemd voorbeeld zou dat jaarlijks 480 euro schelen, oftewel een kostenverhoging van 40 euro per maand. Heb je een inkomen van 43.000 euro of meer dan wordt de feitelijk renteaftrek waarvan je gebruik kunt maken maarliefst 6% lager, wat tientallen euro's per maand kan schelen.

Voor mensen met een hoog inkomen blijven de gevolgen van de maatregelen in 2013 beperkt omdat de maximale renteaftrek met maar een half procent daalt. Heb je bijvoorbeeld een hypotheek ter waarde van 400.000 euro en een jaarlijks inkomen uit arbeid van 100.000 euro, dan betaal je bij dezelfde rente maar 1% meer wanneer de plannen uit het regeerakkoord ongewijzigd blijven.

Aanverwante wijzigingen

Iets dat tevens van belang kan zijn voor huizenbezitters is dat de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft. Op die manier moet doorstroming op de woningmarkt bevorderd worden. Dit kan mensen die nu actief zijn op de woningmarkt een mooi voordeel opleveren. Daarnaast wordt de rente over een bestaande restschuld aftrekbaar. De lasten voor mensen die nu te maken hebben met een grote restschuld worden zodoende verlicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypotheken/article13129962.ece

Reageer op het artikel "Beperking hypotheekrenteaftrek bestaande hypotheken in 2014"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 06-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Belasting 2014
Schrijf mee!