InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2019

Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2019

Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2019 U kunt uw hypotheekrenteaftrek benutten, aflossen op de hypotheek of kiezen voor spaargeld op een spaarrekening. U kunt immers sparen of toch de hypotheek extra aflossen. Stel u hebt een hypotheek die u in 2019 verder kunt aflossen, maar hebt ook spaargeld op een spaarrekening. Wat kunt u het beste doen? Een deel van de hypotheek op een spaarrekening zetten of vervroegd aflossen? Met een rekenvoorbeeld kan dit wat inzichtelijker worden gemaakt. Het is kiezen voor de hypotheekrenteaftrek of kiezen voor een hoge spaarrente op uw spaargeld. Gaat u wel of niet uw hypotheek aflossen?

Hypotheekrente en hypotheekrenteaftrek

De mogelijkheid om de hypotheekrente af te trekken wordt verder bemoeilijkt. De mogelijkheden tot hypotheekrenteaftrek zijn overigens in het verleden ook vaker beperkt. Tegelijkertijd kunt u bij een aantal banken een aantrekkelijke rente op een spaarrekening krijgen.

Hypotheekrenteaftrek wordt fiscaal beperkt: aflossen en minder aftrek, meer belasting betalen

De fiscale aftrek van de hypotheekrente houdt een hypotheek relatief goedkoop doordat de netto maandlasten na teruggave door de belastingdienst een stuk lager worden. De aftrek van de hypotheekrente is al meermalen beperkt door maatregelen als:
  • Om hypotheekrenteaftrek te krijgen op een nieuwe hypotheek in 2019, moet u maandelijks aflossen.
  • De hypotheekrenteaftrek voor hogere inkomens neemt extra af: in 2019 is de maximale aftrek tegen 50%.
  • De fiscale aftrek van de hypotheekrente werd eerder beperkt tot de eigen woning ofwel de woning als hoofdverblijf, en de aftrek geldt niet meer voor een tweede eigen woning.
  • De hypotheekrente is alleen nog maar aftrekbaar als de lening voor het huis wordt gebruikt. U mag het niet meer gebruiken voor allerlei consumptieve uitgaven. Jammer, want de hypotheekrente is meestal lager dan de rente op een andere lening.
  • Door verhoging van het eigen woning forfait, waardoor u minder van de rente kunt aftrekken.
  • De fiscale aftrekbaarheid is beperkt tot een maximum van 30 jaar. Daarna moet de hypotheek dus zijn afgelost of kiest u ervoor dat de maandlasten hoger worden
  • De bijleenregeling. De bijleenregeling verplicht u om de overwaarde van uw huis in het nieuwe huis te stoppen. Anders is de hypotheekrente niet meer volledig aftrekbaar.

Goedkope hypotheek afsluiten in 2019

Dan doet zich de vraag voor hoe u eenvoudig een goedkope hypotheek kunt aanhouden. Sommigen doen de suggestie om bijvoorbeeld 90.000 aan extra hypotheek te nemen en dat op een spaarrekening of spaardeposito van 1% te zetten. Is dat verstandig. Een rekenvoorbeeld maakt het wat duidelijker. Overigens kan in uw offerte de rente lager of hoger zijn dan in dit rekenvoorbeeld:

Rekenvoorbeeld hypotheek aflossen versus spaargeld op een spaarrekening

De renteopbrengst op de spaarrekening is in dit geval bruto 900 euro. Na aftrek van de vermogensrendementsheffing, resteert hiervan misschien maar -0,2% ofwel minus 180 euro. Er vanuit gaande dat u boven de vrijstelling in box 3 zit. Dan de hypotheek. Stel dat u een hypotheek hebt met een hypotheekrente van 2%. Dan betaalt u over 90.000 euro 1.800 euro, terwijl u op uw spaargeld netto 180 euro betaalt. Bij een belastingtarief van 40,4% is de netto hypotheekrente nog steeds 1.044 euro. Aflossen levert u dus netto 865 euro op. Als u geen hypotheekrenteaftrek hebt, is de winst nog groter. In dit geval kan alleen de wens om geld achter de hand te hebben doorslaggevend zijn om niet extra af te lossen.

Hypotheek met spaargeld aflossen in 2019

Behalve het rendement dat bij sparen kleiner kan zijn dan de hypotheekrente, zijn er nog een aantal zaken waarmee u rekening kunt houden die doorslaggevend voor uw keuze om af te lossen kunnen zijn:
  • De bijleenregeling;
  • De belastingschijf waarin u zit.
  • Minder hypotheekrenteaftrek betekent meer belasting betalen (box 1).
  • De eventuele boeterente bij vervroegd aflossen van de hypotheek.
  • De mate waarin u over liquide middelen wilt beschikken.
  • Is er genoeg spaargeld om af te lossen of hebt u straks het geld zelf nodig.
  • De gevolgen van de wet Hillen.
  • De snelheid waarmee u weer gaat verhuizen.
  • De 100.000 belastingvrije schenking van iemand.
  • Het risico van een restschuld.

De bijleenregeling komt erop neer dat als u verhuist en een ander huis koopt, dan ook de overwaarde in het nieuwe huis moet stoppen. Doet u dat niet dan is dat deel van de hypotheek niet langer fiscaal aftrekbaar. Zeker als u weer snel wilt verhuizen kan aflossen van de hypotheek dus toch minder verstandig blijken te zijn. Aflossen betekent ook minder geld liquide beschikbaar hebben. Let ook op een boeterente die u kunt krijgen als u in een jaar meer dan 10% aflost. Tot slot houdt de wet Hillen in dat als u weinig rente aftrekt, u ook minder eigenwoningforfait hoeft bij te tellen als inkomen. Dat verhoogt het rendement van het toch aflossen van de lening.

Hypotheek oversluiten tegen lage rente?

Omdat de hypotheekrente in 2019 relatief laag is, is het verstandig om na te gaan of het oversluiten of aflossen van uw hypotheek een verstandige zaak is.

Slot

Uw hypotheek aanhouden om met dit geld te sparen kan verstandig zijn maar het gebruiken om te beleggen is onverstandig. Ook al krijgt u via beleggen misschien een hoger rendement dan de veronderstelde 2% aan spaarrente. Het is ook te risicovol. Andersom loont het gedeeltelijk aflossen van de hypotheek dus ook niet altijd en is het oversluiten misschien wel een goed plan in uw geval. Bekijk de mogelijkheden en win hierover voldoende advies in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?Hypotheek aflossen of sparen, wat is voor u fiscaal voordeliger in 2019? Is honderd procent aflossen wellicht toch goedk…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2019 en 2020Fiscale aftrekposten eigen woning 2019 en 2020Hebt u de fiscale aftrekposten voor 2019 en wilt u de mogelijkheden voor 2020 weten zodat u de woonlasten verlaagt en de…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Huis kopen zonder hypotheek in 2019Huis kopen zonder hypotheek in 2019Een huis kopen zonder hypotheek in 2019, het gebeurt regelmatig in een overspannen woningmarkt. Of u gebruikt eigen spaa…

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek, aflossen of sparen in 2019"

Reacties

Peter, 05-11-2010 15:49 #3
Beste Paul, met het inzicht van nu mogen we best veronderstellen dat de mensen die een beleggingshpotheek hebben een bijzonder aardig probleem krijgen op te lossen na 30 jaar! Reactie infoteur, 14-01-2018
Beste Peter,
Maar het kan verkeren, in 2017 stegen de beurzen bijvoorbeeld sterk en daarmee de waarde van de aandelen in de beleggingshypotheek. Misschien laat 2018 wel hetzelfde resultaat zien, maar beleggen is altijd met risico omgeven:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/29423-hypotheek-aflossen-of-hypotheek-niet-aflossen-in-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hypotheekinfo (infoteur), 07-12-2007 05:23 #2
Prima conclusie dat op deze manier overwaarde benutten geen optie is. Alleen: je stelt terecht dat de 90.000,- hypotheek geen renteaftrek meer oplevert in box 1. Dan wordt het een lening in box 3. Dus verandert ook de heffing in box 3 en is er geen heffingsgrondslag meer (vermogen 90000 en schuld 90000). Bovendien zijn er andere constructies denkbaar waar het wel werkt.

Hypotheekinfo

Paul, 17-11-2007 03:10 #1
Met dit artikel ben ik het oneens.
In het bijzonder met de slotconclusie:
"Je hypotheek aanhouden om te sparen of beleggen is onverstandig. Ook al krijg je via beleggen misschien een hoger rendement dan de veronderstelde 4,5% rente, het is te risicovol. Andersom loont het gedeeltelijk aflossen van de hypotheek vaak wel."
Waarom ben ik het er niet mee eens?
1) Eenmaal afgelost geld is moeilijk opnieuw opneembaar (anders dan voor woningverbetering).
2) Over afgelost geld geen fiscale aftrek meer.
3) Met het geld nog in de knip is het zelfs niet uitgesloten - in betere tijden- een hoger rendement te halen dan het rentepercentage van de hypotheek.
4) Aan de ene kant een flinke fiscale aftrekpost en aan de andere kant een (deels belastingvrije) renteopbrengst levert aan 2 kanten voordeel op.
Ik weet dat één en ander een hoop kanttekeningen en uitleg behoeft, maar ik vind het artikel voor een doorsnee burger erg verwarrend opgesteld.
De verwarring begint al met: "Daarom de vraag: zal ik een deel van mijn hypotheek op een spaarrekening zetten."
Welk deel? Het deel dat anders afgelost zou worden?
(Extra)aflossen? Laat mijn account het maar niet horen! Reactie infoteur, 20-11-2007
Beste Paul,
Het artikel gaat er over dat extra hypotheek opnemen om dat op een spaarrekening te zetten niet werkt. Aan het eind wordt verwezen naar een artikel waarin de sommen duidelijk aangegeven dat het versneld aflossen van je hypotheek vaak genoeg veel slimmer zal zijn. Ook die sommen zijn correct, ook al zullen banken je dat meestal niet adviseren. Want dat is niet in hun belang.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek extra aflossen
Reacties: 3
Schrijf mee!