InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Argenta: hypotheekrente en hypotheekvormen

Argenta: hypotheekrente en hypotheekvormen

Argenta: hypotheekrente en hypotheekvormen Het afsluiten van een hypotheek is een belangrijke gebeurtenis in ieders leven. Argenta is een van de maatschappijen die je daarbij van dienst kan zijn. Groot in België en wat kleiner in Nederland is deze in 1956 opgerichte hypotheekverstrekker. Je zult merken dat Argenta veel gebruik maakt van intermediairs en altijd vecht voor het bieden van de scherpste prijzen. Lees hier alles over de geboden hypotheekrentetarieven en hypotheekvormen.

Over Argenta

Argenta is een beetje het Easyjet onder de hypotheekverstrekkers, een echter prijsvechter die altijd poogt de consument een goede service te bieden maar zonder franje. Wie een hypotheek afsluit bij Argenta kan er zeker van zijn dat zijn dossier goed bestudeerd is. Argenta verkoopt namelijk niet aan zo maar iedereen hypotheken. Er worden strenge eisen gehanteerd wanneer het gaat om de verhouding tussen de lening en de waarde van het onderpand. Wil je veel bijlenen, bijvoorbeeld voor een verbouwing aan je nieuwe huis, dan is Argenta misschien wel niet de beste optie.

Argenta valt niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Je kunt deze regeling wel vergelijken met de Nederlandse variant, zowel qua opzet als qua bedragen. Omdat de Belgische markt de basis is van deze aanbieder kunnen de namen van de hyptheekvormen wat afwijken van de namen zoals je die in Nederland gewend bent. Zo heet een beleggingshypotheek een 'hypotheek met beleggersrekening' en is een levenhypotheek een 'hypotheek met levensverzekering'.

Bij Argenta kun je kiezen uit twee productlijnen. Enerzijds is er de Light Hypotheek die maximaal 100% van de executiewaarde kan bedragen en waarbij je maximaal 10% boetevrij kunt aflossen voor woningen met een maximale waarde van 500.000 euro. Voldoe je aan de strenge eisen dan kun je rekenen op scherpe prijzen. Anderszijds is er de Classic Hypotheek die een optie is voor klanten die reeds een lopende hypotheek hebben.

De hypotheekvormen van Argenta

Argenta biedt de volgende hypotheekvormen:
  • Aflossingsvrije hypotheek
  • Annuïteitenhypotheek
  • Hypotheek met beleggersrekening
  • Hypotheek met levensverzekering

Maak je gebruik van een hypotheek met een rentevast periode dan kun je ook nog kiezen voor:
  • 100% Annuïteiten
  • Spaarhypotheek
  • Special Line Spaarhypotheek

De hypotheekrente tarieven van Argenta

Je vindt hier een overzicht van de door Argenta gehanteerde hypotheekrente tarieven in het geval van een variabele rente. Hierin zijn dus niet de rentetarieven meegenomen die gelden bij 100% Annuïteiten, de spaarhypotheek of de Special Line Spaarhypotheek die alleen mogelijke zijn bij een looptijd van 1, 5, 10, 20 of 30 jaar. Bekijk voor een actueel overzicht van de rentestanden voor deze hypotheekvormen de website van Argenta.

Wat je hier wel treft is een onderscheid tussen hypotheken die vallen onder het NHG (Nationale Hypotheek Garantie) en hypotheken voor 75% van de executiewaarde (<75%EW). Bij Nederlandse hypotheekverstrekkers zijn er ook rentestanden bekend voor hypotheken ter waarde van 125% van de executiewaarde (<125%EW), maar zoals gezegd wordt die niet aangeboden door Argenta.

De executiewaarde is de waarde van het huis volgens taxatie zoals die zou gelden bij een gedwongen verkoop van de woning. Bij bestaande woningen gaat dit om 80% tot 85% van de geschatte prijs bij normale verkoop. Bij nieuwbouwwoningen betreft dit circa 90% van de waarde bij reguliere verkoop.

Je kunt kiezen voor een <75%EW hypotheek wanneer je een deel van je eigen vermogen in de aanschaf van de woning stopt waardoor je niet voor de volledige waarde van het huis een hypotheek nodig hebt. Normaal gesproken is de maximale hypotheek <125%EW, maar bij Argenta is dit <100%EW. Uiteraard kun je wel kiezen voor andere verhoudingen zoals <80%EW of <90%EW.

Argenta biedt per hypotheekvorm over 2012 gemiddeld genomen de volgende hypotheekrentetarieven:

Aflossingsvrije hypotheek

  • NHG: 2.45%
  • <75%EW: 2.70%

Annuïteitenhypotheek

  • NHG: 2.45%
  • <75%EW: 2.70%

Hypotheek met beleggersrekening

  • NHG: 2.45%
  • <75%EW: 2.70%

Hypotheek met levensverzekering

  • NHG: 2.45%
  • <75%EW: 2.70%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…
Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenCombinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe naam zegt het al: wanneer je een combinatiehypotheek neemt dan combineer je twee hypotheekvormen in één geheel. Er zi…
Duurste hypotheekvorm  de lineaire hypotheekDuurste hypotheekvorm de lineaire hypotheekIn vergelijking met andere hypotheekvormen lijkt de lineaire hypotheek een dure hypotheekvorm. Toch is dit een hypotheek…
Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenAnnuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen annuïteitenhypotheek houdt in dat je bij een gelijk blijvende hypotheekrente iedere maand maand even veel betaald. H…
Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossi…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.
  • www.argenta.nl

Reageer op het artikel "Argenta: hypotheekrente en hypotheekvormen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 31-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!