InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > ABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormen

ABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormen

ABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormen De ABN Amro Hypotheken Groep is in Nederland een van de grootste aanbieders van hypotheken en biedt een ruime keuze uit hypotheekvormen. De bank, die als in 1765 werd opgericht, is een solide multinational met kantoren in meer dan 25 landen en bijna 7 miljoen klanten wereldwijd. Wie bij ABN Amro een hypotheek wil afsluiten kan rekenen op uitgebreid en zorgvuldig advies van een adviseur.

Over ABN Amro

ABN Amro heeft zich tot doel gesteld voor iedereen een bijpassende hypotheek te vinden, vandaar ook het grote aanbied in hypotheekvormen van annuïteitenhypotheek tot levenhypotheek en van bankspaarhypotheek tot aflossingsvrije hypotheek. Niet alle aangeboden producten worden overigens onder eigen naar uitgegeven, ook MoneYou, MNF Bank en Florius maken deel uit van de ABN Amro groep.

De twee 'hoofdtypen' die door ABN Amro worden aangeboden zijn Budget en Woning hypotheken. Eerstgenoemde heeft vooral een voordelige hypotheekrente terwijl laatstgenoemde vooral gunstige voorwaarden heeft. Bij de budgethypotheken geldt een offerte geldigheid van drie maanden terwijl deze bij de woninghypotheken verlengd kan worden tot in totaal negen maanden. Deze keuze hangt dus ook vooral af van hoe lang je nodig hebt om het rond te krijgen bij de notaris.

De hypotheekvormen van ABN Amro

ABN Amro biedt de volgende hypotheekvormen:
  • Aflossingsvrije hypotheek
  • Annuïteitenhypotheek
  • Bankspaarhypotheek
  • Levenhypotheek
  • Lineaire hypotheek

Daarnaast kun je ook nog kiezen uit drie verschillende rentevormen, te weten:
  • Vaste rente
  • Vaste rente met rentebedenktijd
  • Variabele rente

De hypotheekrente tarieven van ABN Amro

Je treft hier een weergave van de hypotheekrente tarieven die ABN Amro te bieden heeft. In het overzicht zijn uitsluitend hypotheken met een variabele rente opgenomen. Je ziet dus niet de tarieven die gelden wanneer je kiest voor een rentevaste periode met een bepaalde looptijd. Bekijk voor een actueel overzicht van deze rentestanden de website van ABN Amro.

Wat je hier wel kunt zien is een uitsplitsing van hypotheken die vallen onder het NHG (Nationale Hypotheek Garantie) en hypotheken voor 75% van de executiewaarde (<75%EW) en hypotheken voor 125% van de executiewaarde (<125%EW).

De executiewaarde wordt vastgesteld door middel van taxatie en is de waarde van de woning zoals die zou gelden bij een gedwongen verkoop. Kun je woning niet meer betalen dan moet de bank je huis verkopen en door middel van de executiewaarde wordt vastgesteld hoeveel dit de bank zal opleveren in het ergste geval. Bij bestaande woningen gaat dit gemiddeld genomen om zo'n 80% a 85% van de geschatte prijs in het geval van een reguliere verkoop. Bij nieuwbouwwoningen betreft dit circa 90% van de waarde bij reguliere verkoop.

Je kunt kiezen voor een <75%EW hypotheek nemen op het moment dat je een deel van je spaargeld stopt in de aanschaf van je woning waardoor je niet voor de volledige waarde van het huis een hypotheek nodig hebt. De maximale hypotheek die je in Nederland kunt nemen is <125%EW. Dit heeft te betekenen dat je tot 25% extra bij kunt lenen, bijvoorbeeld voor de bekostiging van een verbouwing. Het op deze manier geld lenen is vaak voordeliger dan lenen via bijvoorbeeld een doorlopend krediet. Uiteraard kun je ook kiezen voor andere verhoudingen zoals <85%EW of <120%EW.

ABN Amro biedt per hypotheekvorm over 2012 gemiddeld genomen de volgende hypotheekrentetarieven:

Aflossingsvrije hypotheek

  • NHG: 3.50%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.10%*

Annuïteitenhypotheek

  • NHG: 3.50%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.10%

Bankspaarhypotheek

  • NHG: 3.50%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.10%

Levenhypotheek

  • NHG: 3.50%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.10%

Lineaire hypotheek

  • NHG: 3.50%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.10%

*Je ziet dus dat ABN Amro ervoor gekozen heeft de rentetarieven overzichtelijk te houden door per hoofdtypen (budget of woning) en per rentevorm dezelfde rente te bieden. Wel zijn de voorwaarden onderling verschillend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De buitenland hypotheek van ABN AMRODe buitenland hypotheek van ABN AMRODe buitenland hypotheek van ABN AMRO is een Nederlandse hypotheek voor een woning in het buitenland voor wie in Nederlan…
Beleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekBeleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekTot 2013 was het hypotheekadvies gericht op de laagst mogelijke maandlasten en maximaal fiscaal voordeel. Tegenwoordig w…
Hypotheek aflossen met de lineaire hypotheekHypotheek aflossen met de lineaire hypotheekVanaf 2013 zijn het aantal toegestane hypotheekvormen teruggebracht naar twee, namelijk de lineaire hypotheek en de annu…
Hypotheek met de laagste maandlasten de slechtste keuzeHypotheek met de laagste maandlasten de slechtste keuzeEen hypotheek met de laagste maandlasten klinkt goed in de oren, maar is over het algemeen de slechtste keuze. De goedko…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martaposemuckel, Pixabay
  • www.hypotheekrentetarieven.nl
  • www.abnamro.nl

Reageer op het artikel "ABN Amro: hypotheekrente en hypotheekvormen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 30-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!