InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven Een spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermogen komt ten goede aan de aflossing die in zijn geheel aan het einde van de looptijd wordt gedaan. Het is een risicoloze hypotheekvorm die vooral aantrekkelijk is doordat je maximaal gebruik kunt maken van de hypotheekrenteaftrek. Lees hier alles over de laagste hypotheekrentetarieven.

Voor- en nadelen van een spaarhypotheek

Het belangrijkste voordeel van de spaarhypotheek is daarmee meteen genoemd. Het is een van de veiligste hypotheekvormen waarbij je van te voren het verloop kunt bepalen zonder dat je zoals bij bijvoorbeeld een beleggingshypotheek afhankelijk bent van ontwikkelingen op de beurs. Het sparen doe je binnen een kapitaalverzekering. De spaarhypotheek is een van de vele hypotheken, samen met bijvoorbeeld de hybride hypotheek en de levenhypotheek, waarbij je de fiscale mogelijkheden om je maandlasten te drukken optimaal benut in de zin dat je gedurende de volledige looptijd onverminderd gebruik kunt maken van de hypotheekrenteaftrek. Zou je wel maandelijks aflossen dan zou dit fiscale voordeel ook met de maand afnemen maar daar hoef je je bij een spaarhypotheek geen zorgen over te maken. Tot slot is er het voordeel dat je maandlasten gedurende de gehele looptijd gelijk blijven zodat je altijd weet waar je aan toe bent.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Je kunt met een spaarhypotheek belastingvrij vermogen opbouwen met een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW), maar dit houdt ook in dat je gebonden bent aan de daarbij horende fiscale regels die iets van de flexibiliteit van dit product wegnemen. Doordat de combinatie van verzekeraar en geldverstrekker vast ligt is het bovendien een moeilijke zaak om indien gewenst die hypotheek over te sluiten. Ben je al wat ouder of is je gezondheid niet in orde dan kan een verstrekker bovendien weigeren jou een hypotheek te verkopen. Tevens ben je verplicht een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. De premie voor deze OVR draagt bij aan hogere maandlasten.

Wie biedt de laagste rente voor een spaarhypotheek?

De stand van de hypotheekrente speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaalde bank of maatschappij, ook in het geval van een spaarhypotheek. Je ondervindt er de gevolgen namelijk direct in de portemonnee en dit aspect verdient dus absoluut al je aandacht. Je vindt hier een top 3 van de laagste hypotheekrentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Hypotrust Zeker Weten Budgetrente Rentevast - 3.15%
  2. Florius Profijt Drie - 3.20%
  3. Hypotrust Trend Rentevast - 3.20%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ASR WelThuis Rentevast - 3.70%
  2. SNS Budget Plafondrente - 3.70%
  3. ASR Basisrente Rentevast - 3.80%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget Plafondrente - 4.45%
  2. WoonLife Zeker Netto Rentevast - 4.50%
  3. Argenta Special Line Rentevast - 4.60%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. AEGON passeerrente = offerterente Rentevast - 5.25%
  2. ASR WelThuis Rentevast - 5.40%
  3. Nationale Nederlanden Basisvariant Hypotheekrente Rentevast - 5.45%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  2. ASR WelThuis Rentevast - 5.50%
  3. AEGON passeerrente = dagrente Rentevast - 5.60%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen bankspaarhypotheek is een hypotheekvorm waarbij je niet spaart voor een levensverzekering. Het is een vorm van vermo…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenAflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenDe aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing betaalt of premie beta…
Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenAnnuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen annuïteitenhypotheek houdt in dat je bij een gelijk blijvende hypotheekrente iedere maand maand even veel betaald. H…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 30-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!