InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven De lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossing en omdat je hypotheekschuld daardoor met de maand afneemt neemt ook de hypotheekrente af, het bedrag waarover de rente betaald moet worden wordt door de aflossingen namelijk ook steeds lager. Lees hier alles over de laagste hypotheekrente tarieven die door de verschillende maatschappijen geboden worden.

Voor- en nadelen van een lineaire hypotheek

Een van de voordelen van de lineaire hypotheek is het eenvoudige karakter waardoor je als consument weet waar je aan toe bent. Wanneer je deze hypotheekvorm in een grafiek zou afbeelden dan zie je een steeds gelijkblijvend aflossingsdeel terwijl het rentedeel in een schuine lijn afloopt. Aflossing is door de opzet van dit type hypotheek - anders dan bij bijvoorbeeld een beleggingshypotheek - gegarandeerd omdat je altijd toewerkt naar de aflossing zonder dat je daarbij van wat dan ook afhankelijk bent. Iedere leek kan met gemak zien wat in zijn of haar situatie de voordeligste offerte is omdat er weinig variabelen zijn waar je rekening mee moet houden.

Een nadeel van de lineaire hypotheek is dat je anders dan bij bijvoorbeeld een levenhypotheek niet maximaal gebruik maakt van de hypotheekrente aftrek. Zoals het begrip al duidelijk maakt wordt deze aftrek berekend over het rentedeel en omdat dit deel bij deze hypotheekvorm steeds verder afneemt profiteer je hier ook in steeds mindere mate van. Ook moet je rekenen op hoge maandlasten aan het begin van de looptijd.

Wie biedt de laagste rente voor een lineaire hypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt altijd een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaalde bank of maatschappij maar bij een lineaire hypotheek speelt dit nog eens extra mee omdat het bepalend is voor de hoogte van je maandlasten en je moet kunnen inschatten of je dit in het begin van de looptijd wel kunt betalen. Je ondervindt de gevolgen ervan dus direct in je portemonnee en dit aspect verdient daarom absoluut je volle aandacht. Je vindt hier een top drie van laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden. Logischerwijs zul je zien dat de rente toenemen naarmate de looptijd toeneemt.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Florius Profijt Drie Rentevast - 3.20%
  2. REAAL Victorie Hypotheken Rentevast - 3.25%
  3. ING Basis Rentevast - 3.25%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget Plafondrente - 3.60%
  2. ASR WelThuis Rentevast - 3.70%
  3. SNS Budget Rentevast - 3.70%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget Plafondrente - 4.35%
  2. ASR WelThuis Rentevast - 4.50%
  3. Woonfonds Voordeel Lijn - 4.70%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Nationale Nederlanden Basisvariant Hypotheekrente Rentevast - 5.30%
  2. ASR WelThuis Rentevast - 5.40%
  3. WestlandUtrecht Bank Maatwerk Rentevast - 5.70%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ASR WelThuis Rentevast - 5.50%
  2. ASR Basisrente Rentevast - 5.75%
  3. Obvion Basis Hypotheek Rentevast - 5.90%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
De lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden. G…
Wat is een lineaire hypotheek?Wat is een lineaire hypotheek?De lineaire hypotheek is een eenvoudige hypotheekvorm die zorgt voor een volledige aflossing van de hypotheek, maar gara…
Duurste hypotheekvorm  de lineaire hypotheekDuurste hypotheekvorm de lineaire hypotheekIn vergelijking met andere hypotheekvormen lijkt de lineaire hypotheek een dure hypotheekvorm. Toch is dit een hypotheek…
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 30-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!