InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > MoneYou: hypotheekrente en hypotheekvormen

MoneYou: hypotheekrente en hypotheekvormen

MoneYou: hypotheekrente en hypotheekvormen Het afsluiten van een hypotheek is geen eenvoudige taak, maar gelukkiger zijn er hypotheekverstrekkers die zich tot taak hebben gesteld het hele proces voor de consument zo eenvoudig mogelijk te maken. Een van die aanbieders op de markt in MoneYou. Je kunt hier alles lezen over de hypotheekproducten en bijbehorende rentetarieven van MoneYou.

Over MoneYou

MoneYou is opgericht in 2001 en is een dochteronderneming van ABN Amro. De oprichting geschiedde op initiatief van Bouwfonds. Het belangrijkste kenmerkt van MoneYou is dat het streeft naar het aanbieden van simpele, overzichtelijke producten. Het probeert daarmee de groep consumenten aan te spreken die niet zo ervaren zijn op het gebied van het afsluiten van financieele producten. In het overzicht onderaan deze pagina zul je bijvoorbeeld zien dat voor alle afzonderlijke producten de hypotheekrente tarieven gelijk zijn. Bij andere maatschappijen zoals ASR of Hypotrust zul je zien dat deze cijfers per hypotheekvorm en looptijd veel meer van elkaar afwijken.

Het aantal producten waaruit men kan kiezen is geheel in lijn met de bovengenoemde strategie redelijk beperkt. Het meest in het oog springende kenmerk van MoneYou is toch echter wel dat veel zaken via internet geregeld kunnen worden. Het online afnemen van een hypotheek was een noviteit in de hypotheekwereld toen MoneYou dit enkele jaren geleden introduceerde. Een aangename bijkomstigheid is dat MoneYou de klant erg scherpe prijzen kan bieden, bijvoorbeeld omdat het minder kosten maakt voor overhead.

De hypotheekvormen van MoneYou

MoneYou biedt de volgende hypotheekvormen:
  • Aflossingsvrije hypotheek
  • Annuïteitenhypotheek
  • Bankspaarhypotheek
  • Beleggingshypotheek
  • Levenhypotheek

De hypotheekrente tarieven van MoneYou

Je vindt hier een overzicht van de hypotheekrente tarieven die MoneYou biedt in het geval van een variabele rente. Hierin zijn dus niet de rentetarieven meegenomen die gelden in het geval van een rentevaste periode van bijvoorbeeld 1, 5 of 10 jaar. Bekijk voor een actueel overzicht van deze rentestanden de website van de aanbieder.

Wat je hier wel treft is een onderscheid tussen hypotheken die vallen onder het NHG (Nationale Hypotheek Garantie) en hypotheken voor 75% van de executiewaarde (<75%EW) en hypotheken voor 125% van de executiewaarde (<125%EW).

De executiewaarde is de waarde van de woning volgens taxatie zoals die zou gelden bij een gedwongen verkoop, oftewel wat de bank er aan over zou houden indien het de woning gedwongen zou moeten verkopen. Bij bestaande woningen gaat dit gemiddeld genomen om 80% tot 85% van de geschatte prijs in het geval van een normale verkoop. Bij nieuwbouwwoningen betreft dit circa 90% van de waarde bij normale verkoop.

Je kunt een <75%EW hypotheek nemen wanneer je een deel van je eigen vermogen in de aanschaf stopt waardoor je dus niet voor de volledige waarde van de woning een hypotheek nodig hebt. De maximale hypotheek die je kunt nemen is normaliter <125%EW. Dit houdt in dat je dus 25% meer leent dan de waarde van je huis, bijvoorbeeld voor de bekostiging van een verbouwing. Uiteraard kun je ook kiezen voor andere verhoudingen zoals <90%EW of <110%EW.

MoneYou biedt per hypotheekvorm over 2012 gemiddeld genomen de volgende hypotheekrentetarieven:

Aflossingsvrije hypotheek

  • NHG: 3.60%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.20%

Annuïteitenhypotheek

  • NHG: 3.60%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.20%

Bankspaarhypotheek

  • NHG: 3.60%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.20%

Beleggingshypotheek

  • NHG: 3.60%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.20%

Levenhypotheek

  • NHG: 3.60%
  • <75%EW: 3.80%
  • <125%EW: 4.20%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl
  • www.moneyou.nl

Reageer op het artikel "MoneYou: hypotheekrente en hypotheekvormen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 30-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!