InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven Een levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzekering. Wanneer het totaalbedrag aan het einde van de looptijd vrijkomt in de vorm van een eenmalige uitkering, dan kun je hiermee je hypotheek aflossen. Omdat er geen sprake is van tussentijdse aflossing maak je maximaal gebruik van de fiscale mogelijkheden in de vorm van de hypotheekrenteaftrek.

Voor- en nadelen van een levenhypotheek

Het grote voordeel van een levenhypotheek is het gegarandeerde eindkapitaal waarmee je je hypotheekschuld kunt aflossen. Naast deze garantie is er echter ook de kans dat je aan het einde kapitaal overhoudt. Dit gebeurt wanneer de verzekeraar meer winst maakt waardoor je geld overhoudt aan de winstdeling. Zo is er dus een gegarandeerde einduitkering met de kans op extra winst. Een levenhypotheek is daarmee dus weinig risicovol. Een ander pluspunt is de hypotheekrenteaftrek waar je optimaal gebruik van maakt wanneer er geen sprake is van tussentijdse aflossingen.

Een nadeel van de levenhypotheek is dat de groei van je vermogen afhankelijk is van de beurs. Vallen de beleggingsresultaten tegen dan hou je na aftrek van de aflossing niets extra over. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een spaarhypotheek waar je wel precies weet waar je aan toe bent. Een ander nadeel is het feit dat de verzekeringspremie relatief hoog is en bijdraagt aan hoge maandlasten. Dit is altijd het geval bij een levensverzekering.

Wie biedt de laagste rente voor een levenhypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt een belangrijke rol in de keuze voor een bepaalde bank of maatschappij bij het afsluiten van een levenhypotheek. Je ondervindt hiervan de gevolgen namelijk direct in je portemonnee en dit aspect verdiend dus absoluut je volledige aandacht. Je treft hier een top drie van de laagste hypotheekrentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze in 2012 gemiddeld genomen golden. Bekijk voor een actueel overzicht altijd de website van uw hypotheekverstrekker van keuze.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Hypotrust Budgetrente Rentevast - 3.10%
  2. Hypotrust Zeker Weten Budgetrente Rentevast - 3.15%
  3. Florius Profijt Drie Rentevast - 3.15%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget Hypotheken Plafondrente - 3.70%
  2. BLG Wonen Plafondrente - 3.70%
  3. ASR Basisrente Rentevast - 3.75%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. BLG Wonen Plafondrente - 4.45%
  3. WoonLife Zeker Netto Rentevast - 4.50%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. AEGON passeerrente = offerterente Rentevast - 5.05%
  2. AEGON passeerrente = dagrente Rentevast - 5.20%
  3. Nationale Nederlanden Basisvariant Hypotheekrente Rentevast 5.30%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  3. WoonLife Ruimte Rentevast - 5.45%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen bankspaarhypotheek is een hypotheekvorm waarbij je niet spaart voor een levensverzekering. Het is een vorm van vermo…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossi…
Levenhypotheek: hypotheek met een levensverzekeringLevenhypotheek: hypotheek met een levensverzekeringDe levenhypotheek is een hypotheekvorm die eigenlijk bestaat uit een aflossingsvrije hypotheek gecombineerd met een leve…
Wat is een levenhypotheekWat is een levenhypotheekEen levenhypotheek is een slimme spaarhypotheek met een gegarandeerd rendement en een verzekerd kapitaal bij leven. Het…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 29-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!