InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Krediethypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Krediethypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Krediethypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven De krediethypotheek is een hypotheekvorm waarbij je de mogelijkheid hebt om binnen je hypotheek extra geld op te nemen. Je kunt het zien als een doorlopend krediet waarbij je huis het onderpand vormt. Door deze mogelijkheid tot opname van krediet is de hypotheekrente hoger dan normaal, maar de rente is wel lager dan wat je normaal zou betalen voor een doorlopend krediet. De rente die je betaalt wordt berekend over het daadwerkelijk geleende bedrag.

Voor- en nadelen van een krediethypotheek

De krediethypotheek is een bijzondere hypotheekvorm en wordt niet door iedere bank aangeboden. Wat er normaliter gebeurt is dat je met je een bank afspraken maakt over een limiet waarbinnen je naar eigen inzicht extra geld kunt opnemen uit je hypotheek. Om deze limiet te bepalen wordt een ingewikkelde berekening gemaakt aan de hand van je (gezins)inkomen en de overwaarde en executiewaarde van je huis.

Bij je inkomen wordt er gekeken naar het bruto jaarinkomen voor inhoudingen. Dit is inclusief zaken als eindejaarsuitkering, dertiende maand, vakantietoeslag, winstuitkering en pensioen. Bij ondernemers wordt er gekeken naar de gemiddelde nettowinst over de laatste drie jaar.

De executiewaarde van je woning is kort gezegd de geschatte opbrengst bij een gedwongen verkoop van het huis. Hiervoor is een taxatie nodig. Voor nieuwbouwwoningen geldt daar over het algemeen een percentage van 90% van de prijs bij normale verkoop voor terwijl je bij bestaande woningen moet denken aan 80 a 85% van de prijs bij normale verkoop.

De overwaarde of het eigenwoningreserve van je woning betreft het verschil tussen de waarde van het huis en de hoogte van de hypotheek. Heeft je huis een waarde van 290.000 euro en heb je een hypotheek afgesloten van 325.000 euro dan is je overwaarde dus 35.000 euro. In het geval van een negatieve overwaarde noemen we dat ook wel een restschuld.

Wie biedt de laagste rente voor een krediethypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een hypotheekverstrekker. Nu is de keuze voor een maatschappij in het geval van een krediethypotheek wat beperkter dan bij bijvoorbeeld een beleggingshypotheek of een annuïteitenhypotheek omdat deze hypotheekvorm simpelweg minder breed aangeboden wordt. Hieronder treft je een overzicht van de laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar en een variabele looptijd zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden. Je zult zelfs zien dat bij een looptijd vanaf vijf jaar WoonLife de enige aanbieder is.

Variabele looptijd

Wanneer je een hypotheek afsluit met een variabele looptijd zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ING Basis Variabel - 2.49%
  2. WestlandUtrecht Bank Arrangement Flexibel Krediet - 3.32%
  3. SNS Budget Hypotheken Extra Ruimte - 4.30%

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 3.35%
  2. Nationale Nederlanden Flexibel Lenen - rente n.o.t.k.

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 4.40%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 4.80%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 5.45%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 5.45%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen bankspaarhypotheek is een hypotheekvorm waarbij je niet spaart voor een levensverzekering. Het is een vorm van vermo…
Overwaarde in uw huis opetenHuiseigenaren die extra geld nodig hebben om van hun oude dag te genieten, kunnen de overwaarde in het huis opeten. Dit…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Krediethypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 29-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!